Inlägg från: storsuggan |Visa alla inlägg
  • storsuggan

Därför är feminismen dömd att gå under.

Innan diskussionen fortsätter, kan ingen reda ut vilka de rabiata och militanta manshatande feministerna egentligen är? Vem är det som smutskastar och nedvärderar och krigar med mannen? Jag har alltid undrat.

• storsuggan
    mmg skrev 2013-10-18 08:33:52 följande:
    Att till exempel stå och skrika på gatan med blottade bröst då, är det en bra, positiv och icke-rabiat form av 'feminism'?

Jag tycker det är att kapitulera och erkänna att det enda sättet en kvinna kan få medieuppmärksamhet är genom att göra sig till sexobjekt. Patetiskt, helt enkelt.
    Vem är det du riktar din fråga till? Handlar den om någonting du själv har upplevt eller hört talas om, eller är det mer av ett hypotetiskt exempel?

Tycker du själv att det enda sättet en kvinna kan få medieuppmärksamhet är genom att göra sig till ett sexobjekt?
  • storsuggan
    mmg skrev 2013-10-18 10:44:35 följande:
    Det finns en grupp som kallar sig 'Femen' som gjort sådana aktioner i flera länder bla Sverige,
     ...
    Ni som klagar över rabiatfeminism, skulle ni kalla det här också rabiatfeminism, eller är det något annat? Är det bra eller dålig feminism? 
    Jag hade inte hört talas om Femen, men så här står det om dem på wikipedia:
    The organization became internationally known for organizing controversial[8][9] topless protests against sex tourists, religious institutions, international marriage agencies, sexism and other social, national and international topics. ... The organisation describes itself as "fighting patriarchy in its three manifestations - sexual exploitation of women, dictatorship and religion" (utdrag)

Av den beskrivningen tycker jag att det borde falla in under kategorin mer legitim feminism enligt trådstarten, dvs de arbetar mot kvinnoförtryck på en internationell arena (ts erkänner ju att kvinnor har det sämre på många andra håll i världen?).

Sen kan det väl hända att de antingen skjuter vid sidan om målet, eller att du inte förstår vad de försöker åstadkomma - jag har inte tagit del av deras aktioner så jag kan inte bedöma det. Jag kan inte heller bedöma om det är rabiat feminism, men spontant tycker jag inte att det verkar schysst att kalla det "rabiat" att arbeta mot människohandel och religiöst förtryck av kvinnor. 
    mmg skrev 2013-10-18 10:44:35 följande:
    Tja, vad ska man säga...? Ett väldigt säkert kort iallafall om man vill ha massa uppmärksamhet snabbt och inte bli bortglömd så lätt. Skandal. Plus sex/naket. Plus uppfyllande av folks förutfattade meningar och stereotyper (ung snygg tjej ytlig gillar sex tom i bollen) . Det gillar folk, det säljer.
    Bland andra Miley Cyrus tycker uppenbarligen att det är enda sättet.
    Jag tycker att det låter som om du är på väg att formulera en ganska feministisk kritik mot medierna? Jag tycker inte att du ska lasta Miley Cyrus för att hon säljer sig på systemets villkor - de flesta av oss agerar väl i det individuella på det sätt som verkar gagna oss mest, även om det bara är kortsiktigt. Det är så strukturerna fungerar. Här är en ganska bra text på just det ämnet:
    thesocietypages.org/socimages/2013/10/14/my-two-cents-on-feminism-and-miley-cyrus/

• storsuggan
    Pentagram skrev 2013-10-18 11:20:48 följande:
    Sådana här trådar gör mig bara ledsen (och en smula fly förbannad, också, kan tilläggas). "Åh nej, det finns män som blir stötta när man ryter till om deras privilegium, det är bäst vi är knäpptysta". "Åh, varför lägger folk energi på att försöka förbättra någonting när det finns saker som är ännu sämre, någon annanstans, utom räckhåll? De borde göra ingenting i så fall." "Hjälp, jag tycker det är så jobbigt att behöva påminnas om orättvisor omkring mig, kan vi inte bara låtsas som att allt är bra..."
    På pricken där.

Man kan tycka att medvetenheten om att kvinnor har det sämre globalt borde göra alla till feminister. Men nej, istället är det "Eftersom jag ser att detta pågår internationellt, och ändå inte är feminist, borde inte du heller vara det, som inte bara ser orättvisor internationellt utan även upplever orättvisor här. Eftersom jag inte ser orättvisorna här, finns de inte. Hycklare!"
  • storsuggan
    VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:23:29 följande:
    Nej jag har inga problem med att män och kvinnor ska vara lika mycket värda. Var har jag skrivit det? Jag tycker bara det är korkat att hata alla män för att vissa bär sig vidrigt åt.

Det är ju ingen som hatar alla män för att vissa bär sig vidrigt åt, inte ens den manshatande bloggaren som du har länkat till.
    VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:25:55 följande:
    Klart vi vill ha ett jämställt samhälle. Men när det har gått så långt att man måste använda ett hittepå-ord som "hen" istället för han och hon, och när man försöker få killar att leka med dockor och klä sig i rosa, samt f¨å tjejer att leka med bilar och klä sig blått bara för att det ska vara "jämställt", då har det gått lite för långt,

Alla ord är ju hittepå-ord, vissa har bara funnits i språket så länge att vi tar dem för givna. Vad är det med just "hen" som du upplever tillräckligt provocerande för att tycka att det har "gått lite för långt"?

Att rosa är en färg för flickor och blått en färg för pojkar är ju i högsta grad en social konstruktion, ibland har det förhållit sig precis tvärtom. Läs här:
    www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.html
    "For example, a June 1918 article from the trade publication Earnshaw's Infants' Departmentsaid, “The generally accepted rule is pink for the boys, and blue for the girls. The reason is that pink, being a more decided and stronger color, is more suitable for the boy, while blue, which is more delicate and dainty, is prettier for the girl.” Other sources said blue was flattering for blonds, pink for brunettes; or blue was for blue-eyed babies, pink for brown-eyed babies, according to Paoletti."

Så jag har lite svårt att förstå vad det är med att kasta om färgerna som är att "gå för långt" också. Det är ju bara färger liksom.
    VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:34:30 följande:

Från början var vi skapade till man och kvinna, med våra olika egenskaper och fallenheter. Mannen var i begynnelsen krigaren och familjeförsörjaren, kvinnan tog hand om hem och barn. Både mannen och kvinnan kan vara dugliga inom många olika områden, det har jag ingen invändning mot, men vi hade våra givna roller från början och naturen är svår att ändra på. Försöker man göra det så blir det ofta fel i förlängningen.

Du menar att vi borde acceptera våra "givna roller" och inte förändra någonting, samtidigt som du erkänner att kvinnor i många andra länder där man inte kommit lika långt i sitt arbete för jämställdhet har det sämre än kvinnor i Sverige? Jag får inte ihop det. Vad tycker du egentligen? Här kan du i alla fall läsa om ett inspirerande exempel på ett samhälle som framgångsrikt har förändrat genusrelationerna jämfört med andra samhällen i samma region. Säkert finns det dem i omgivningen som tycker att det borde vara svårt att ändra på "naturen" på detta sätt, men det verkar inte bli fel alls, för dem:
    www.visionews.net/ethiopia-unique-community-leads-on-gender-equality/
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 15:52:39 följande:
    Om det nu bara är färger varför tycker du att det är viktigt?

Färgerna är en av många faktorer att få in flickor och pojkar i sina givna roller. 
    Har jag sagt att jag tycker att det är viktigt? Jag tycker att det kvittar vilka färger man klär sina barn i, eller låter barnen klä sig själva i. Det är ju bara färger.
  • storsuggan
    VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 16:09:07 följande:
    Du låtsas inte förstå vad jag menar, men du gör det nog.

Nej jag menar inte och har aldrig menat att vi ska gå tillbaks till våra gamla roller. Jag säger bara hur män och kvinnors roller har sett ut från början och att det är onaturligt att göra kvinnan till man /mannen till kvinna.

Vi har biologiska egenskaper som skiljer oss åt, hur mycket än genusfanatikerna förnekar detta.

Nej, jag förstår på riktigt inte hur du menar och jag anser att du slåss mot väderkvarnar, då det inte finns någon som försöker göra kvinnor till män, eller män till kvinnor. Vi har ju inte "roller" utan organiserar livet på olika sätt både beroende på individuella och strukturella förutsättningar och hur kulturen vi lever i ser ut. Det sker ständiga förskjutningar i genusrelationerna och vid varje tid och plats finns det dem som i likhet med dig tycker att en specifik ordning är mer "naturlig" än en annan. Det betyder inte att den är det.
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 17:07:43 följande:
    Det finns biologiska skillnader som gör viss ordning mer naturlig.

T.e.x. är det naturligt att mannen är starkare än kvinnan, att kvinnan är mer omhändertagande än mannen  och att kvinnan är mer känslodriven än mannen.

När klturen försöker gå emot naturliga normer för män och kvinnor blir det problem. I det svenska samhället ser vi hur människor har svårt att leva i normala relationer, hur barnen får allt mindre tid med sina föräldrar mm Det är en logisk följd av genustankarna i Sverige.
    Du får gärna belägga ditt påstående att kvinnan ska vara mer "känslodriven" än mannen. Att män är starkare i genomsnitt tror jag att få skulle argumentera emot, men muskler är som bekant någonting som byggs upp genom att man använder dem, och inte på något sätt givna av naturen.

Att barn skulle få mindre tid med sina föräldrar som en följd av genustankar bedömer jag som rent bullshit.
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 17:36:20 följande:
    Du får gärna föklara för mig vad barnet har att vinna på att den individ som rent  naturligt har det starkaste bandet från födseln (mamman) uppmanas att gå ut i arbete så fort som möjligt.

Feminismen vill att kvinnor ska tjäna mer pengar och de som får betala priset för det är framförallt barnen. De mister den oerhört viktiga tid i början av livet med modern och den grundtrygghet som det innebär. 

du kan ju inbilla dig att den feministiska modern skulle vara bra för barnet men inget kommer att tro dig.
    Jag vet inte hur du har arrangerat föräldraskapet ihop med din partner, men i mitt liv delar jag och min partner lika på omhändertagande och ansvar. Att jag burit barnet i min kropp ger mig bara ett starkare band till barnet i den mån jag vägrar pappan delaktighet. Vi har ändå en förhållandevis generös föräldraförsäkring så jag kan inte se att någon individ, varken man eller kvinna, uppmanas ut i arbete fortare än hen vill och behöver. Men du kanske menar att det är något negativt att barnet har lika nära kontakt och starka band till sin pappa som till sin mamma?
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 17:40:05 följande:
    Det är föga överraskande att feminismen och skilsmässotalen går hand i hand i Sverige. Feministvågen på 70-talet fick barnen betala priset för. Det var de som miste sin familj och trygghet.

Om du tycker att det är positivt att kvinnor stannar i usla äktenskap bara för att de inte har ekonomiska förutsättningar att försörja sig och sina barn på egen hand får det stå för dig. Det vore icke desto mindre intressant att veta hur du kommer fram till att det är feminismens fel att människor är olyckliga i sina äktenskap.
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 18:01:37 följande:
    Återigen bortser du från barnets behov. Barnet behöver mamman så gott som dygnet runt. Det är ingen roll som pappan kan eller ska ta. Mamman och barnet har av naturen en unik kontakt. Det är bra för barnet att även pappan bygger en relation med barnet men det får bli på ett annat sätt.
    Nej, barnet behöver inte mamman dygnet runt, däremot behöver barnet en förälders omsorg dygnet runt. I övrigt vill jag bara hänvisa till surpuppans inlägg #45.
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 18:09:03 följande:
    Behöver och behöver. Det får negativa konsekvenser om kvinnan l'mnar sitt barn. såväl känslomässiga som fysiska för barnet.

Jag håller dock med dig om att en feminist knappast oroar sig för sitt barns hälsa. 
    Du får gärna backa upp dina påståenden om att "det får negativa konsekvenser om kvinnan ammar sitt barn" samt specificera exakt vad "det" syftar till, det är nämligen långt ifrån tydligt.
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 18:15:20 följande:
    storsuggan
    Du kan börja med att bilda dig lite vad gäller amning och dess konsekvenser på mor och barn. Du gör ett mycket okunnigt intryck så läs på först och kom tillbaka sen.
    När en feminist kör samma typ av argumentation som du gör nu brukar den kallas dålig.
  • storsuggan
    ulfsas skrev 2013-10-20 18:21:18 följande:
    Utan att gå in på feminism så är väl livet rätt uppdelat hos exempelvis även nutida jägarfolk som buschmän i Kalahari där männen jagar och kvinnorna samlar och sköter barn och hem (hyddor) då männen ofta är borta på jakt i dagar. Liknande var det hos de Nordamerikanska Indianerna där männen jagade och krigade och kvinnorna skötte barn och hem men även samlade in mat.

Sedan är väl lika lön för lika arbete och lika möjligheter till studier en självklarhet. 
    Vad man ofta glömmer att påpeka om samlare och jägare är att samlarna bidrar lika mycket till familjens försörjning som jägarna.
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 18:28:57 följande:
    Men allvarligt talat. Ger du dig in i en diskussion om amning men kan absolut ingenting om det då blir det skrattretande.
    Vi diskuterar feminism, inte amning. Kommer du med ett påstående om att ett ospecificerat "det" har negativa konsekvenser för barnet får du räkna med att både förklara vad du menar med "det" och på något sätt backa upp ditt påstående.
  • storsuggan
    Hypnotica skrev 2013-10-20 18:33:17 följande:
    Mer, faktiskt. Men jag kommer inte ihåg siffran på rak arm.

Jakt är mer osäkert än samling.

• storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 18:36:52 följande:
    storsuggan
    Jag får väl ha överseende med din brist på bildning. Du saknar all grundläggande kunskap på området och är dessutom oförmögen att googla.

Men att trycka på en länk och att läsa hoppas jag att lilla flickan klarar av.

sv.wikipedia.org/wiki/Amning  
    Men du är ju för gullig med din antifeministiska härskarteknik!

Jag lovar att läsa på om amning om du besvarar alla frågor som du duckat för i tråden och belägger dina påståenden, t ex att kvinnor skulle vara mer känslodrivna än män, och hur du menar att det är feminismens fel att människor är olyckliga i sina äktenskap.
Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.