VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:23:29 följande:
Nej jag har inga problem med att män och kvinnor ska vara lika mycket värda. Var har jag skrivit det? Jag tycker bara det är korkat att hata alla män för att vissa bär sig vidrigt åt.
Det är ju ingen som hatar alla män för att vissa bär sig vidrigt åt, inte ens den manshatande bloggaren som du har länkat till.
VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:25:55 följande:
Klart vi vill ha ett jämställt samhälle. Men när det har gått så långt att man måste använda ett hittepå-ord som "hen" istället för han och hon, och när man försöker få killar att leka med dockor och klä sig i rosa, samt f¨å tjejer att leka med bilar och klä sig blått bara för att det ska vara "jämställt", då har det gått lite för långt,
Alla ord är ju hittepå-ord, vissa har bara funnits i språket så länge att vi tar dem för givna. Vad är det med just "hen" som du upplever tillräckligt provocerande för att tycka att det har "gått lite för långt"?
Att rosa är en färg för flickor och blått en färg för pojkar är ju i högsta grad en social konstruktion, ibland har det förhållit sig precis tvärtom. Läs här:
www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.html
"For example, a June 1918 article from the trade publication
Earnshaw's Infants' Departmentsaid, “The generally accepted rule is pink for the boys, and blue for the girls. The reason is that pink, being a more decided and stronger color, is more suitable for the boy, while blue, which is more delicate and dainty, is prettier for the girl.” Other sources said blue was flattering for blonds, pink for brunettes; or blue was for blue-eyed babies, pink for brown-eyed babies, according to Paoletti."
Så jag har lite svårt att förstå vad det är med att kasta om färgerna som är att "gå för långt" också. Det är ju bara färger liksom.
VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:34:30 följande:
Från början var vi skapade till man och kvinna, med våra olika egenskaper och fallenheter. Mannen var i begynnelsen krigaren och familjeförsörjaren, kvinnan tog hand om hem och barn. Både mannen och kvinnan kan vara dugliga inom många olika områden, det har jag ingen invändning mot, men vi hade våra givna roller från början och naturen är svår att ändra på. Försöker man göra det så blir det ofta fel i förlängningen.
Du menar att vi borde acceptera våra "givna roller" och inte förändra någonting, samtidigt som du erkänner att kvinnor i många andra länder där man inte kommit lika långt i sitt arbete för jämställdhet har det sämre än kvinnor i Sverige? Jag får inte ihop det. Vad tycker du egentligen? Här kan du i alla fall läsa om ett inspirerande exempel på ett samhälle som framgångsrikt har förändrat genusrelationerna jämfört med andra samhällen i samma region. Säkert finns det dem i omgivningen som tycker att det borde vara svårt att ändra på "naturen" på detta sätt, men det verkar inte bli fel alls, för dem:
www.visionews.net/ethiopia-unique-community-leads-on-gender-equality/