Inlägg från: FixarFrasse |Visa alla inlägg
  • FixarFrasse

    Mögelskadat hus? Input tack.

    Det beror ju helt på hur möglet sitter...
    Kan man riva bort de angripna delarna? Förr hade man ju dille på att t ex bygga träpanel i gillestugor med träreglar och byggplast. Är det typ en sådan här skada är det ju enkelt och relativt billigt att åtgärda.
    Lite mer info? 

  • FixarFrasse

    ...mögel är ju kopplat till fukt, just i källare är det ganska vanligt att dräneringen på utsidan blir sämre. DET ingreppet kostar en del (att återställa dräneringen), men är å andra sidan ett måste att hålla efter på alla gamla hus med källare.

  • FixarFrasse

    Som jag skrev i första inlägget: Jag sätter en hundring på att du har just den konstruktionen jag pratar om. 

    Hur gammalt är huset? Mexitegelhus brukar vara 68-75 någonstans, plus minus några år.
    Din källare är säkert bara byggd av  betongblock som sedan isolerats och plastats och väggbeklätts (gissningsvis med träreglar, isolering och byggplast som sedan klätts med någon "snygg" furupanel.
    Detta är en ur fuktsynpunkt riktigt kass konstruktion. Stämmer min gissning så långt, eller det vet du inte..? 

  • FixarFrasse

    Har du möjlighet att ta reda på konstruktionen.? Men jag sätter en hundring till på att denna gissningen också stämmer.

  • FixarFrasse

    Jag tror att mina gissningar är skapligt korrekta. Jag ska skriva ett utförligt svar till dig, håll ut, så kan du få lite att fundera på.
    En fråga så länge: Använder din pappa gilletugan/bastun badrummet i källaren nu..? Eller det är "för muggigt" för att någon ska vistas där?

    Jag gissar på svartmögel, men det går också att ta reda på.  
    Bildgoogla på "svartmögel" så ser du kanske en del du känner igen..?

    Som sagt, kommer snart ett låångt svar till dig. 

  • FixarFrasse

    Hej! Ledsen att det tog lite tid, fick jobba och luncha lite!    


    Jag tror som sagt att huset är byggt som jag beskrev tidigare.


    De goda nyheterna är att denna grundkonstruktionen är helt OK så länge man inte använder sig av organiska (alltså levande material, främst trä) material.Mycket av fuktproblemen under främst 70-talet var kopplade till hus där man byggde en sula direkt på marken, ofta med syllar ingjutna; en riktig katastrofkonstruktion med höga kostnader för återställning.Är det som jag gissar, en källare med ”ren” platta och betongblock är det bättre att hantera.
    Mögel kommer som du säkert vet med rätt kombination av fukt och värme.


    Vi tar duschrummet/badrummet först:
    Har du plastmattor/väggor är sannolikheten nästan 100% att du har fukt och sannolikt därmed också mögel. Fukten kommer av A: Sprickor eller hål i mattan/väggen och B: Ren markfukt från utsidan, troligen lite både och.


    Min första fråga är: ”Måste” ni ha ett badrum i källaren? Jag vet att många har det, inte minst nu när ”hem-spa” m m är väldigt populärt. Haken är att källargolv behöver andas, och det FINNS speciella tätskikt som både tätar och andas, s a s, men det kostar ju tyvärr en del med badrum, i källare eller inte.


    Till Bastun:
    Vill du behålla den..? Skulle nog behövas rivas ut, då den väl med all sannolikhet också ligger mot en yttervägg (med träuppregling, byggplast, isolering o s v) 


    Gillestugan:
    Riv ut allt ner till betongen. Sanera möglet (som nu alltså bara kan finnas kvar på golv/väggbetongen där det egentligen inte trivs).
    Se till att den nya inredningen bara har oorganiska material (stålreglar, isolering, gips och puts).
    Det lite trista är golvet i en källare. På 70-talet hade man ganska dålig (om någon) isolering i källargolven. Ett jäkligt bra alternativ i källare är klinkergolv. Nackdelen med detta är att det blir kallt utan golvvärme.
    Och du vill inte lägga golvvärme direkt på ett oisolerat/dåligt isolerat källargolv. Inte bara för att energikostnaden blir för hög utan också för att du då kan råka ut för det man kallar för ”omvänd fuktvandring”, (du kan googla på detta). Ett vettigt alternativ är att lägga en isolermatta på golvet innan golvvärmen läggs. Sedan kommer frågor om vilken typ av uppvärmning huset har och vilken typ av golvvärme du isåfall kan använda o s v, men detdär struntar vi i just nu.


     Vill du ha ytorna i källaren som de används idag..? Skulle du t ex ha fördel av att göra en fin tvättstuga i källaren där badrummet är idag, vill du använda Gillestugan som gillestuga, o s v…? Tänk i banorna att du får i princip hela ytan tillgänglig i källaren och kan disponera den på bästa vettiga sätt.
    Med tanke på att farsan gladeligen sitter kvar i mögelkällaren är det väl sannolikt att det finns andra delar av huset som också behöver renoveras? 


     Och när det gäller möglet/svampen: Naturligtvis måste du ta dit någon som kan bekräfta mina gissningar (eller rättare sagt: ge dig korrekt fakta) Men jag tror att det är bra att ha lite grundkoll innan man tar dit en firma annars är det lätt att saker blir för dyrt.

  • FixarFrasse

    ...jag tänkte komma till den punkten;
    att naturligtvis kommer det att kosta en del, men om det är pappa som säljer huset kan ni kanske komma fram till ett ändå attraktivt pris så att det är lönt att göra det. Trevligt att det dessutom är i attraktivt läge
    Och med svaret om dräneringen skulle jag nog rekommendera att också du/ni lägger dessa pengarna, speciellt om ni kanske ska ha någon boendes i källaren; då MÅSTE ni ha en bra miljö där så inte ungarna får allergier och skit.
    Säg förresten till pappa att han slutar att sitta i källaren i möglet - han mår inte heller bra av det!
    Har han plats däruppe så flytta upp TV:n!

    Jag skulle nog vilja vara så drastisk att rekommendera följande:
    Riv ut hela källaren NU. Även om inte farsan vill inreda den är det bättre att den står betongren tills ni väljer att göra vid den. Görs inget kommer möglet bara att få  mer och mer fäste. 

    Finns ganska mycket bra information på nätet - naturligtvis en och annan lycksökarfirma som skräms men man får vara lite "källkritisk" och försöka hitta de "seriösa" sidorna. 
    Och var inte rädd för att fråga - känner du att du kan få vettiga svar från någon som inte har som avsikt att tjäna pengar på dig (som jag t ex    ) så försök få dem bekräftade. Sedan finns det många "messerschmittar" på FL och andra forum som tror sig veta lite mer än de gör, men det märker man ganska snart (du får själv avgöra om jag är en sådan)

    Lycka till! 

Svar på tråden Mögelskadat hus? Input tack.