• kärolajnan

Blir det aldrig bättre?

Jag och min man har i flera år försökt att få barn men det vill sig aldrig riktigt. Vi är i slutfasen av utredning och det börjar bli riktigt jobbigt nu. Jag hade nästan hoppats på att de hade hittat något som var galet men de ser inga hinder för att vi ska bli gravida, "men försök att gå ner lite i vikt "säger de till mig.. Vi började för snart ett år sedan och har sedan i somras väntat på spolning, att det ska ta sån tid! En av mina närmsta vänner väntar barn inom några veckor och det gör ont i hela mig att se deras glädje. Samtidigt som jag får hemskt dåligt samvete när jag tänker "det borde varit vi"... Jag känner ofta en stor avundsjuka emot andra som har barn/är gravida, tänker att vi som varit ihop så länge, vi vill nog mer än dem, vårt förhållande är bättre osv. Ibland då och då tar jag ägglossningstest och efter att de gett utslag och vi haft sex går jag som på nålar och känner på mig att jag är gravid. Räknar när BF skulle bli, säger tyst för mig själv replikerna jag tänkt säga när jag berättar för familjen att vi väntar barn... Tills dagen då mensen kommer och jag bryter ihop..Ni hör, detta låter ju inte friskt. Ju mer tiden går desto värre blir det. Bara tanken på att det blir värre och värre gör att jag blir väldigt ledsen. Blir det aldrig bättre?

• Svar på tråden Blir det aldrig bättre?
  • Thotis90

Just nu ställer jag mig själv samma fråga. Vi har försökt i snart 2 år (januari) och läkarna har inte hittat några fel, varken på mig eller sambon. Jag har varit gravid förut, med en annan man, och då tog det sig på andra försöket. Den graviditeten slutade dock i en sen abort och jag har inte blivit gravid efter det (försökte med en annan man, i 9 månader, innan sambon och han fick barn med flickvännen efter mig). 

Det absolut värsta under den här resan var när sambons storebror berättade att hans flickvän var gravid och när min syster berättade att hon var gravid (hon hade också svårigheter med att bli gravid. Dock p.g.a. att hennes man hade nedsatt rörlighet på sina spermier). Jag tog beskedet ganska bra, men när min syster väl fick sin son bröt jag ihop totalt! Jag grät i flera dagar och kunde inte göra annat än att ligga i sängen - fråga mig själv hur jag kan vara så värdelös som aldrig blir gravid. Det är ju min högsta dröm här i livet! 

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Blir det aldrig bättre?