Vilken hund, större ras som inte hårar överdrivet ??
Själv har jag en stor ras som inte fäller, eller någon tuss kan en räkna med om en inte borstar ordentligt. Bouvier des flandres heter den. Går utmärkt att dra med då den avlats som draghund likt Berner sennen. Det är en brukshund, vilket skall has i åtanke, men är inte särskilt aktivitetskrävande om en jämför med andra bruksraser, även fast den älskar att arbeta om arbete erbjuds. Min drar lillgrabben i pulka och cykelvagn med nöje utan vidare träning. Han älskade det från första stund. Rasen är även mer än duglig på agility då den är grym på att hoppa, sedan är den ju såklart för stor för att vara lika smidig som t.ex en bordet collie på andra moment, men riva ett hopphinder gör den inte i första taget ;)
Rasen kan vara lite knepig att träna med, det är ingen labrador eller schäfer precis, men är långt ifrån omöjlig och är inte särskilt skarp, vilket iaf jag tycker är trevligt.
Men sedan så skall ju pälsen klippas/rakas. Om en inte skall ställa ut så är det dock bara att köpa en bra trimmer och hålla pälsen kort. Då behövs det knappt borstas ens.
Andra stora raser som inte fäller/fäller måttligt är Briard, storpudel, riesen (kanske lite mycket brukshund dock) curly coated retriever och old english sheepdog. Kan även rekommendera schappendoes. Kan även hålla med om att eurasier kan vara ett alternativ. Också lite knepig när det kommer till lydnad, men allt handlar ju om rätt motivation ;)