Kan bli bonusmamma - tips tack!!
Jag har varit bonusmamma i 13 år och yngsta bonusen var tre när jag flyttade in. I början lät jag barnen ha pappa för sig själva så mycket som möjligt under hans veckor så att de inte skulle känna att jag tog deras pappa från dem. Självklart åt vi alla måltider tillsammans och så, men jag kunde exempelvis sitta och läsa en bok under tiden som pappan och barnen byggde lego så att de vande sig vid min närhet. En gång/vecka hade pappan kör och då tog jag ensam hand om barnen och då testade de mig ordentligt. Äldste pojken brukade säga "Du kan inte bestämma över mig! Du är inte min mamma!", men då räckte det med att fråga "Får du göra så för din mamma?" och han konstaterade surt att det fick han inte (t.ex. lägga sig utan att ha borstat tänderna).
Sakta men säkert byggde vi upp en fungerande relation och det har gått jättebra. Jag älskar barnen och de älskar mig. Yngste pojken minns inte hur det var innan jag flyttade in och äldste bonusen ringer alltid mig när det är problem och det gör mig riktigt stolt.
Var dig själv och visa barnet att du inte tänker ta dess förälder. Ibland har barnen blivit osäkra, men då har jag (och deras pappa) förklarat att de alltid kommer att vara viktigast eftersom han var deras pappa först. Men det var många år sen nu...