Inlägg från: duktigaflickan |Visa alla inlägg
  • duktigaflickan

Ofrivilligt avsluta amning 5 månader?

Har en bestämd liten skrutta på 5månader som jag ammat helt,bortsett från tillägg om kvällarna sedan ett par månader tillbaka samt urpumpad bröstmjölk på flaska några ggr då jag varit borta. Sedan ca 1v tillbaka har hon delvis ratat brösten,ibland tagit lite men inte ätit ordentligt som hon brukar. Hon skriker o blir missnöjd men tar inte bröstet några ggr har jag pumpat ur men några ggr inte fått ut nåt alls. När jag pumpat ur har hon glatt ätit det på flaska.. Senaste dagarna har jag inte stått ut utan varit tvungen ett par ggr att ge ersättning på flaska.
    Jag känner mig inte alls redo att sluta amma o känns som en stor sorg om det ska avbrytas redan! Samtidigt är det svårt att inte ge flaskan till slut när hon så uppenbart skriker efter den! Antingen är min mjölkk på upphällningen eller så har hon helt enkelt börjat föredra flaskan..
    Oavsett vilket,hur gör man,vad tänker man.. Någon som varit med om samma?! Känns skitjobbigt att nu aldrig veta,ska hon ta bröstet,blir hon nöjd eller måste flaskan fram.. Kan det finnas något sätt att rädda amningen!?

• Svar på tråden Ofrivilligt avsluta amning 5 månader?
  • duktigaflickan

Tack för alla svar.. Anledningen att vi började ge ersättning på kvällen var från början att hon inte gick upp tillräckligt i vikt av bara bröstmjölken varpå BVC rådde oss att lägga till lite ersättning, i början gjorde vi detta med kopp. Att vi senare gett på flaska har varit vid tillfällen när jag behövt vara iväg vid något matningstillfälle, samt på kvällarna då hon behöver så stor mängd ersättning för att bli nöjd så att kopp blir väldigt jobbigt att använda sig av! Hon är en ganska stor tjej, väger en hel del o ligger över medel. Ökade snabbt när amningen började funka o med tillägget o har sedan följt sin kurva fint. Sen vill jag tillägga att det inte alls behöver vara flaska eller amning som gäller, finns många med fungerande delamning och för mig själv fungerade det hur bra som helst med mon förstfödde att ge flaska en g per dag och amma resten av tiden.. ammade honom i 9 månader med tillägg 1g/dag och vid tillfällen då jag var borta... Så nej, det behöver inte vara antingen eller men ja, det är alltid en risk att barnet börjar föredra flaskan, men den risken får man liksom ta när det inte räcker till eller man av olika anledningar behöver vara borta... Angående hennes missnöje efter amning så har det varit skrik i kombination med massa andra hungertecken som att hon suger på axeln osv, visar som att hon vill suga på bröstet men vägrar ta det mer. Hon ammar väldigt snabbt, bara några få minuter innan detta börjar. Mjölken rinner dock till ganska snabbt, det känns o hörs, o hon suger väldigt intensivt!! Ja ja..oavsett vad känns det lite bättre idag för idag har hon faktiskt ammat lite mer o hållt sig nöjd.. Var endast en g imorse o nu vid sista målet som jag blev tvungen att lägga till... Så hoppet finns där. Vet att jag inte borde ge flaskan alls om jag inte vill sluta amma men finns inget annat sätt att få henne nöjd så är det väldigt svårt att inte ge det till slut. Ursäkta sammanhängande text, skriver på ipaden o funkar inte med radavstånd o grejer!

• duktigaflickan

Det finns tyvärr inte som alternativ att aldrig ge flaska eftersom hon då aldrig skulle somna.. Mjölken räcker som sagt inte till på kvällarna.. Och min lilla Donna suger inte för inget, då gallskriker hon så att jobba upp produktionen har inte varit det lättaste heller... Är ju Bvcs råd jag följt som sagt och det har funkat bra hittills för oss med flaska en g per dag, visst skulle jag gärna ta bort den helt men hur ska jag få henne nöjd då!!! Ja jag får kontakta amningshjälpen om det blir mer strul helt enkelt. Känner mig för övrigt nöjd att vi ändå har ammat nästan helt i 5månader, det är ju inte alla som ens det lyckas för heller! Tack för alla tips o råd

• duktigaflickan

Jag förstår din frustration och sorg. Men när det kommer till kritan så måste jag stoppa undan mina egna känslor och ge sonen mat på det sätt han själv vill ha den. Jag börjar ändå med att ge bröstet vid varje måltid och hoppas på att han någon dag blir lika glad i amning som han en gång var...[/quote]

Ja rent förnuftsmässigt tänker jag också så,att det viktigaste ju är att hon blir nöjd o mätt men inombords bubblar ändå andra känslor fram

Gör dock också som du,alltid bröstet först o det gör ju att hon varje matningstillfälle åtminstone får i sig en del bröstmjölk så det känns ju bra iaf skulle bara va skönt att veta att det funkade o att hon blev nöjd på bara det.. Ja ja,hoppet är uppe som sagt o vi jobbar på hoppas allt känns ok för dig med det sätt som ni får till det på. Varje barn är verkligen unikt

Svar på tråden Ofrivilligt avsluta amning 5 månader?