Jag blir galen på vår 20-årige son!
Har 2 äldre barn(killar), 20 & 22. Den yngre har jobb och flyttat hemifrån, den äldre har aspberger och lite svårare att få saker "gjorda" tex, att bli klar med sitt pluggande. Han bor hos ex:et just nu, men han lagar sin egen mat och tvättar sin egen tvätt.
Mat har de alltid fått hjälpa till med att laga + att de gillat hemkunskap och lärt sig där också. Tvätten har de båda fått fixa sedan de var 12-13 år. Jag bestämde helt enkelt en dag att det var dags att lära sig tvätta själva, dagens tvättmaskiner är ju inte någon svår datavetenskap direkt. Om man bara bestämmer sig hur det skall vara och presenterar det utan krusiduller för dom, utan att backa om de knorrar, så funkar det. annars får det vara utan rena kläder... so what, då får de gå skitiga tills de insett fakta.
Alla dina barn är stora nog att fixa sin egen tvätt och de kan hjälpas åt två och två med att laga mat , ställa fram och ta bort från bordet någon dag var under veckorna. Det spelar ju ingen roll om det är makaroner och korv som gäller, huvudsaken är att de gör det själva. Lite koll och råd från början kanske om de aldrig lagat mat förut (de har säkert fixat hemkunskapen utan problem). Om de inte fixar maten de dagar de skall så går du och maken ut och äter, ungarna får vara utan, eller så blir det mackor till middag tills de fattar galoppen.
Jag tycker det är ens jobb som förälder att lära barnen lite av vad man behöver kunna som vuxen. Att vara deras betjänt gör att de aldrig vill flytta hemifrån.