• JGBM

Någon som klätt om en Brio Sitty? Tips önskas :-)

Hej!
    Jag hade tänkt att klä om en gammal 90 tals Brio Sitty. Jag har en vanlig symaskin och magra kunskaper i sömnad i största allmänhet. Klarar man av att klä om en sån barnvagn ändå? Nu när jag har börjat göra min research så inser jag att det finns ju en uppsjö av saker man måste tänka på!
    Vilka tyger är bra? Hur mycket tyg behövs? Ska man ha nån stoppning, hur mycket? Kantband, hur långt? Hur gör man med fästen? Vilken typ av sytråd?
    Min tanke var att klippa/sprätta bort orginalklädseln och använda som mönster och använda typ markistyg i sitsen, någon form av stoppning och en baksida i konstläder. Fixar en vanlig symaskin det?

Och chassit, hur renoverar man ett sånt? Jag vill ha en lackad yta.

Alla svar är välkomna!

• Svar på tråden Någon som klätt om en Brio Sitty? Tips önskas :-)
  • JGBM

Just det, har ni några tips på bra webbutiker för tyger och sånt så får ni gärna dela med er!

• JGBM

Åh, tusen tack och vilken fin vagn du fixat! Dum fråga kanske, men vad är snedslån?...

• JGBM

Ok. Så man zickzackar bara ihop delarna och sätter kantband? Minns i syslöjden att man zickzackade och sen la styckena med rätan mot varann och sydde för att sedan vända rätt. Men det behövs alltså inte när man kör kantband? Har inte fått hem vagnen än så det är mycket att tänka på inför jobbat :) Sprättar man isär hela det gamla tyget som mönster eller räcker det att mäta och lägga till sömnsmån?

• JGBM

Hur mycket tyg ungefär går åt? Hur många meter kantvand behöver man köpa?

Svar på tråden Någon som klätt om en Brio Sitty? Tips önskas :-)