Inlägg från: Lillsudd |Visa alla inlägg
  • Lillsudd

Någon som klätt om en Brio Sitty? Tips önskas :-)

Jag har sytt om en Sitty och en Dennis från 90-talet - har dock bara användbar bild på Dennisen. Men de är rätt lika teknikmässigt. Jag antar att du hittat hur man tar av tyget utan att sprätta?

Jag tänkte först också använda markisväv, men insåg att iom att man inte bör impregnera barnsaker och den är stoppad får man nog ändå se det som en produkt som slits. Den torkar lättare ju mer genomsläppligt tyget är så att säga. Så jag valde stadigare IKEA-tyg som inte är så dyrt (dessutom loppisfyndat till Dennis). Använde en gammal istoppsfilt som stoppning, men det finns tunt foder för jackor på rulle som borde fungera (vill minnas att kompisen köpte på Panduro.

Använd den gamla som mall och tänk på att använda minsta möjliga trådbredd för att zigzag:a ihop tyg med foder emellan - annars blir det ett helvete med snedslån som inte täcker. När du syr ihop de två delarna (ett går från armstöd till armstöd och ett från grenband till rygg på sittyn) - tänk på att lägga sömmarna runt sittplattan först (kolla förresten att sittplattan går att återanvända - annars får man tillverka en ny) för allt annat blir sketajobbigt. Sy sedan ihop allt färdigt innan du kantbandar. Har du smalt kantband (de finns bredare, men ofta inte i så många färger) är det viktigt att ha tråd i samma färg. För du behöver sy fast ena sidan först innan du lägger över och syr rakt igenom. På ena sidan kommer du att få två sömmar mao. Men annars är det svårt att täcka över all zigzag.

Typ så Jag hade nog inte litat på att min symaskin klarat konstläder utan alltför mycket gråt från min sida. Jag har närmast tummen mitt i handen.

• Lillsudd
    JGBM skrev 2013-10-21 18:10:51 följande:
    Åh, tusen tack och vilken fin vagn du fixat! Dum fråga kanske, men vad är snedslån?...
    Snedslå är detsamma som kantband. Alltså själva kantbandet heter så
Svar på tråden Någon som klätt om en Brio Sitty? Tips önskas :-)