Inlägg från: Moln02 |Visa alla inlägg
  • Moln02

Kanin beter sig konstigt, snälla hjälp!

Min hona har alltid varit en aning avvaktande, men aldrig sur eller så.

Nu gör hon utfall med klorna i högsta hugg och knorrande ljud när man öppnar burdörren.  Hon tycker inte om att man rör henne, och när  jag går ut med henne i sele, sitter hon bara helt stilla, hon brukar springa runt i vanliga fall, men nu sitter hon bara och trycker.
    Samma sak i buren, hon skuttar inte runt, utan sitter och "ruvar" och glor lite misstänksamt , och blir ilsken när man försöker klappa henne.
    Hon dricker också stora mängder vatten.
    Är hon deprimerad? Sjuk?  

Hon äter och kissar och bajsar ordentligt, men hon är tung och slö.

• Svar på tråden Kanin beter sig konstigt, snälla hjälp!
  • Moln02
    sötare skrev 2013-10-07 17:42:48 följande:
    hon kan ju ha ont någonstans så kontakta vet tycker jag 
    Tack för svar!
    Ja, det är det jag är rädd för, att hon har ont.  Jag ringer en veterinär i morgon.  
  • Moln02

Har pratat med veterinären, och de tyckte det verkade som att hon är dräktig.
    Men hennes mage är inte tjockare direkt, man känner spenarna när man håller henne, det gjorde man inte innan, men det känns verkligen inte som att hon har ungar i magen... 

• Moln02
    sötare skrev 2013-10-07 20:06:53 följande:
    men har du haft de tillsamman med en hane då?  Kan ju vara så att den är brunstig alt skendräktig
    Ja, för drygt tre veckor sen tog sig grannens hane in till min kanin, men jag upptäckte det direkt, och hon verkade rätt irriterad på honom, så tror knappast hon var brunstig vid det tillfället.
    Nu har jag dock blivit lite nojig, så jag har känt på hennes mage nu i kväll, och ja, det finns något som rör sig där. Känner det inte jättetydligt, och det kan ju vara något annat..

Det jag var mest orolig för var om hon är sjuk eller har ont, men det trodde inte veterinären i första hand.
  • Moln02
    sötare skrev 2013-10-07 21:20:18 följande:
    ta henne till vet så att de kan konstatera att den verkligen är dräktig 
    De sa att jag skulle avvakta, just nu behöver jag inte ta henne dit. 
  • Moln02
    bustjejen skrev 2013-10-08 13:13:28 följande:

Då är hon med största sannorlikhet dräktig. Se till att hon har lämplig plats att göra ett bo på, en bolåda eller liknande.
    Hur gammal är kaninen? 

Hon har ett stort hus i buren, men hon har hittills inte börjat göra bo, och det är ju lite konstigt i så fall, att hon inte börjat än.
    Jag har räknat och funderat, och detta med grannens kanin hände lördagen den 14 september.
    Fast jag är rätt säker på att grannen tidigare nämnt att deras kanin är kastrerad.  Mystiken tätnar... 

Min kanin är 1½ år.

• Moln02
    Garbo skrev 2013-10-09 18:15:14 följande:
    Jag hade en kanin nar jag var mindre som forst var jattetam och snall och sen helt blotsligt blev arg och borjade bitas etc. Kaninen var vuxen och tam nar jag fick den och jag brukade trana hoppning med den ibland pa skoj och hon var alltid snall och hoppade upp i mitt kna etc. Sen hade vi sommargrannar som ocksa brukade komma forbi och klappa vara kaniner och nar vi akte pa semester sa skotte de om dem. Det var kort efter detta som min kanin borjade bete sig konstigt. blev arg, "morrade" anfoll nar man skulle ta ut henne etc. Jag fattar som att hon blev trott pa att bli hanterad sa mycket och inte tyckte att hon fick vara ifred nog. Jag lat henne vara i nagra manader och forsokte inte ta upp henne alls och holls med vara andra kaniner istallet. Efter ca ett ar borjade jag ta upp henne igen och hon var da snall och gick bra att klappa etc. men jag testade aldrig att hoppa med henne igen eller ta ut henne mycket ur buren. Hon var ganska nervost lagd jamfort med andra kaniner jag haft och blev latt radd och stel nar man holl i henne under resten av livet, trots att hon ej langre var arg sa hon maste ha haft nagon traumatisk upplevelse stackaren Jag tror att hon blev less pa att bli upptagen ur buren sa ofta och grannbarnen kanske var hardhanta med henne etc. utan att mena illa, sa hon blev ilsken i sjalvforsvar. Din kanin kanske trottnat pa att ga i koppel. Ge henne tid och var med henne kortare stunder sa kanske hon gillar att bli hanterad igen...
    Hade kunnat vara så med min kanin också, men jag tror ändå inte det... 
    Hon blir inte hanterad så mycket, och hon går inte ofta i koppel heller, det blir 1-2 gånger i veckan ungefär.
    Hon får gå ut i trädgården varje dag, och vara lös, men hon är trött och slö även där numera.
    När man håller henne och borstar henne, är hon som vanligt jättesnäll, det är just när man ska ta upp henne ur buren, eller greja i buren som är problemet.  I kväll när jag öppnade hennes bur för att byta i toan, gick hon till attack och kom rusande ilsket och knorrande och försökte rivas med framtassarna.

• Moln02
    sextiotalist skrev 2013-10-09 18:39:17 följande:
    Du ska bli mormor, det är bara att gratulera Flört Skål
    Men det konstiga är att hon är inte tjock om magen, och hon har inte bäddat i boet eller så Obestämd

Dessutom såg jag aldrig att hon och hanen parade sig, han sprang efter henne och hon sprang ifrån honom och verkade enbart irriterad.   
    Så jag tvivlar ändå på att hon ska ha ungar... 
  • Moln02
    bustjejen skrev 2013-10-10 11:30:27 följande:
    Det är kanske bra att kolla henne hos veterinär ändå. Hon kan ju ha ont någonstans, om hon verkligen inte gillar att ni tar upp henne och att hon gärna sitter stilla.
    Hon borde ju börjat boa eller bli tjock om hon ska ha ungar.. 
    Ja, precis. Händer det inget i helgen, så får vi nog kolla hos veterinären.
    Det är inte bara att bli upplockad hon inte gillar, utan hon blir ilsken när man går in i buren, och det har hon inte blivit tidigare.  Det räcker med att man ska byta toalåda, så går hon till attack.  Hon bits inte, men knorrar och försöker rivas med framtassarna.  Idag skulle jag ställa in en vattenskål, och då attackerade hon själva skålen. 

Hon har alltid varit himla snäll, så det är konstigt.   
    Jag jämförde med vår andra kanin, och hennes mage är verkligen inte ett dugg större än hans! 
    Kan inte tänka mig att hon kan ha ungar därinne.
     Men lik förbannat hade hon under dagen dragit in allt hö i sitt hus, så jag vet inte...
    Får avvakta helt enkelt. 
  • Moln02
    Idorf skrev 2013-10-10 19:51:00 följande:
    Skulle utan tvekan boka tid hos veterinären istället för och fundera över vad eller om som är fel, uppenbarligen är hon förändrad och det betyder ju oftast att något är fel,
    Jag ringde till veterinären redan för tre dagar sen, men de tyckte inte det verkade som att hon behövde komma dit just nu.  De tyckte jag skulle avvakta tills nästa vecka.
    Idorf skrev 2013-10-10 19:55:59 följande:
    Bor kaninen ute? Får hon ungar skulle jag ta in henne innan ungarna kom om honnu är dräktig, för de e kallt ute för ungarna
    Ja, hon bor ute.   Jag vet inte om hon är dräktig, men hon får stanna ute.   Skulle det vara så att det kommer ungar, så är det inte för kallt för dem, de klarar bra mycket kallare än så här. 

• Moln02

I söndags hade hon dragit in ännu mer hö i sitt hus, och dessutom låg det en massa ull där. 
    Och under ullen och höet låg tre små kaninungar!
    Så hur det nu gått till, så var hon dräktig..

• Moln02
    sextiotalist skrev 2013-10-15 20:22:45 följande:

Vad var det jag sa Solig

Grattis, hoppas nu att hon kan hålla sin små varma nu 
    Du hade rätt

De är rejält nedbäddade under ull och hö, och ligger tätt tillsammans, så jag tror de har det ok!
Svar på tråden Kanin beter sig konstigt, snälla hjälp!