har din kommun vårdnadsbidrag?!
vilka kommuner har vårdnadsbidrag? skulle du flytta till annan kommun just för få denna möjlighet, att vara hemma med barnen.?
vilka kommuner har vårdnadsbidrag? skulle du flytta till annan kommun just för få denna möjlighet, att vara hemma med barnen.?
Ja vår kommun har det men jag utnyttjar det inte då jag behöver betydligt mer än 3000 kr /månad för att försörja mig.
Tack för alla svar, men jag vill veta ni som har var ni bor nu har jag 2 små barn m ett år mellan dom så kommer ha båda hemma om jag skulle nu få det, det blir alltså 6000kr men 3000kr klarar ingen sig på vet inte hur dom har tänkt...
Vi har det. Men inget vi använt eller använder. Hade tänkt att använda det till första, men så skulle ju andra födas och både pappan och jag skulle vara hemma. Och då fick vi inte ta fp alls. Så vi skippade det.
Förort till Stockholm bor jag i!
Har aldrig använt det själv dock, vi körde en helt omvänd taktik med fp-dagarna där vi tog väldigt lite första året och sparade dagar till senare. Och det är ju tvärtom mot hur man måste tänka om man vill nyttja vårdnadsbidraget.
Jag bor i Sandvikens kommun :)
Vi har vb till vår dotter. Bor i Alingsås kommuun.
Bor i Malmö, har inget vb o grämer mig mkt över de 144.000:- jag går miste om. Hade det varit upp till mig hade vi flyttat t nån av grannkommunerna (som nog alla har vb), men sambon vill inte.
Jag har varit/är hemma m två barn fram t tre års ålder, 1,5 år mellan dem. Har ett extrajobb o tar ut fp motsvarande ca vb.
ett tag sen me puffar och nyfiken vilka andra kommuner har VB :)
jo sen har en fundering hoppas någon kan eller har svar, kan man ansöka för tex minst 2 år i rak? sen kan man ju alltid avbryta så klart..
varför tänker jag på det... ju ifall den tas bort efter nästa val då har man iaf garanterad 1-2år kvar??
tänker på alla som har det och kanske går miste om det efter nästa val :S
okej, tack för ett svar:)
Vi har det. Men i och med att det inte får kombineras med uttag av FP har jag svårt att se hur vi skulle klara oss på det. Möjligen om man gjorde ett upplägg där man tar ut mer dagar än man behöver första året, och sen lever på de pengarna + vårdnadsbidraget för en tid. Eller att man kombinerar vårdnadsbidrag med extrajobb för det får man ju.
Bor i Trosa kommun
Vi har det inte i vår kommun, Kalmar. Jag hade inte flyttat för att få det, däremot hade det varit intressant vid val av ort om vi "ändå skulle flytta". Kanske inte för att få 3000:- utan mer för att det säger en del om kommunens attityd till hemmaföräldrar.
Jag tycker att 3000:- ändå är helt okej som bidrag, man är ju inte hindrad att jobba extra utan det är en kompensation för att man inte utnyttjar förskolan som i sig kostar pengar. Min inkomst är idag 3000:- /månad i och med att jag studerar med CSN och avstår från lån och det fungerar för oss.