• momtilltvå

har din kommun vårdnadsbidrag?!

vilka kommuner har vårdnadsbidrag? skulle du flytta till annan kommun just för få denna möjlighet, att vara hemma med barnen.?

• Svar på tråden har din kommun vårdnadsbidrag?!
  • hannis

Ja vår kommun har det men jag utnyttjar det inte då jag behöver betydligt mer än 3000 kr /månad för att försörja mig.

• En Åsa
    Gladskit skrev 2013-10-07 12:24:13 följande:

Jag är också för. Kvinnofälla litegrann, visst. 
    Men seriöst, vem kan leva på 3000kr?
    Det krävs att man tänker till om man ska få lösningen med vårdnadsbidrag att funka. 
    Om jag nu vill vara hemma med mitt barn tills det är 2-2,5 år tex.
    Och jag inte disponerar en förskoleplats under den tiden så är det ju "billigare" för kommunen att ge mig 3000kr än att betala ut skolpeng till förskolan där jag har mitt barn... fast jag då egentligen inte vill.   

Jag tror inte att någon ensamstående kan, om den inte har barnpassning på annat vis då och därför kan kombinera det med mycket jobb, men för mig som har en sambo som jobbar ha det gått bra. 

man betalar inte skatt. 
  • Bregott
    chobokid skrev 2013-10-07 13:20:33 följande:
    Jag kan ju inte påstå bestämt eftersom jag inte har någon statistik att uppvisa men jag tror att många barn mår dåligt av att börja med institutionslivet från ett års ålder. Det skapar problem som visar sig först efter många många år i form av överdriven bråkighet, psykiska problem, ätstörningar etc. 
    Aha, det var så du menade. Trodde det va någon samhällskostnad för att kvinnor skulle arbeta som du menade, lät konstigt. Tack för att du svarade
  • gezellig
    keron skrev 2013-10-07 12:33:03 följande:
    Nej, tyvärr har vi inte det Bor i en borgerlig stad. Vad nu det kan påverka :P

Det är ett förslag från kd så att man bor i en högerstyrd kommun borde egentligen underlätta om man ser ut det perspektivet, men frågan är ju inte riktigt så enkel.
  • momtilltvå

Tack för alla svar, men jag vill veta ni som har var ni borGlad nu har jag 2 små barn m ett år mellan dom så kommer ha båda hemma om jag skulle nu få det, det blir alltså 6000kr men 3000kr klarar ingen sig på vet inte hur dom har tänkt...

• gezellig
    momtilltvå skrev 2013-10-08 12:21:10 följande:
    Tack för alla svar, men jag vill veta ni som har var ni bor nu har jag 2 små barn m ett år mellan dom så kommer ha båda hemma om jag skulle nu få det, det blir alltså 6000kr men 3000kr klarar ingen sig på vet inte hur dom har tänkt...

Du kan kombinera med extrajobb. Det är inte ett bidrag som ska täcka alla dina behov då du inte arbetar, det är en "bonus" för att du väljer att avstå från förskola. Sedan lever man ju inte bara på vb. Förhoppningsvis har man en partner som jobbar, alternativt underhåll, barnbidrag, bostadsbidrag osv.

Jag bor i Partille, men tror att de flesta kommuner i v. Götaland har vb.
  • nozpa

Vi har det. Men inget vi använt eller använder. Hade tänkt att använda det till första, men så skulle ju andra födas och både pappan och jag skulle vara hemma. Och då fick vi inte ta fp alls. Så vi skippade det.

• Gladskit

Förort till Stockholm bor jag i! 
    Har aldrig använt det själv dock, vi körde en helt omvänd taktik med fp-dagarna där vi tog väldigt lite första året och sparade dagar till senare. Och det är ju tvärtom mot hur man måste tänka om man vill nyttja vårdnadsbidraget. 

• FridaHall

Jag bor i Sandvikens kommun :)

• ump

Vi har vb till vår dotter. Bor i Alingsås kommuun.

• Alexe

Bor i Malmö, har inget vb o grämer mig mkt över de 144.000:- jag går miste om. Hade det varit upp till mig hade vi flyttat t nån av grannkommunerna (som nog alla har vb), men sambon vill inte.

Jag har varit/är hemma m två barn fram t tre års ålder, 1,5 år mellan dem. Har ett extrajobb o tar ut fp motsvarande ca vb.

• momtilltvå

jo sen har en fundering hoppas någon kan eller har svar, kan man ansöka för tex minst 2 år i rak? sen kan man ju alltid avbryta så klart..
    varför tänker jag på det... ju ifall den tas bort efter nästa val då har man iaf garanterad 1-2år kvar??
    tänker på alla som har det och kanske går miste om det efter nästa val :S

• Mysanochmimer
    momtilltvå skrev 2014-01-15 13:51:30 följande:
    jo sen har en fundering hoppas någon kan eller har svar, kan man ansöka för tex minst 2 år i rak? sen kan man ju alltid avbryta så klart..
    varför tänker jag på det... ju ifall den tas bort efter nästa val då har man iaf garanterad 1-2år kvar??
    tänker på alla som har det och kanske går miste om det efter nästa val :S

Här i gagnef kan du iaf ansöka i 23 månader på en gång
  • momtilltvå
    Mysanochmimer skrev 2014-01-16 09:09:08 följande:

Här i gagnef kan du iaf ansöka i 23 månader på en gång
  • vårankärlek
    Gladskit skrev 2013-10-07 12:14:06 följande:

Vi har det. Men i och med att det inte får kombineras med uttag av FP har jag svårt att se hur vi skulle klara oss på det. Möjligen om man gjorde ett upplägg där man tar ut mer dagar än man behöver första året, och sen lever på de pengarna + vårdnadsbidraget för en tid. Eller att man kombinerar vårdnadsbidrag med extrajobb för det får man ju.

Håller med dig! Ska ta sonen ur förskolan när han får syskon detta år. Men kommer inte kunna nyttja vårdnadsbidraget innan han fyller 3 nästa år eftersom jag måste ta ut fp för första. Himla dumt tycker jag!
  • ViVäntarLois

Vi har det inte i vår kommun, Kalmar. Jag hade inte flyttat för att få det, däremot hade det varit intressant vid val av ort om vi "ändå skulle flytta". Kanske inte för att få 3000:- utan mer för att det säger en del om kommunens attityd till hemmaföräldrar. 

Jag tycker att 3000:- ändå är helt okej som bidrag, man är ju inte hindrad att jobba extra utan det är en kompensation för att man inte utnyttjar förskolan som i sig kostar pengar. Min inkomst är idag 3000:- /månad i och med att jag studerar med CSN och avstår från lån och det fungerar för oss. 

Svar på tråden har din kommun vårdnadsbidrag?!