• Gladskit

har din kommun vårdnadsbidrag?!

Vi har det. Men i och med att det inte får kombineras med uttag av FP har jag svårt att se hur vi skulle klara oss på det. Möjligen om man gjorde ett upplägg där man tar ut mer dagar än man behöver första året, och sen lever på de pengarna + vårdnadsbidraget för en tid. Eller att man kombinerar vårdnadsbidrag med extrajobb för det får man ju.

• Gladskit
    chobokid skrev 2013-10-07 12:17:31 följande:
    Nej. Jag är för vårdnadsbidrag. För mig är det lika mycket kvinnofälla att TVINGA ut alla kvinnor till arbetsmarknaden. Det ser bra ut statistiskt, men det kommer att kosta mycket i längden. 

Jag är också för. Kvinnofälla litegrann, visst. 
    Men seriöst, vem kan leva på 3000kr?
    Det krävs att man tänker till om man ska få lösningen med vårdnadsbidrag att funka. 
    Om jag nu vill vara hemma med mitt barn tills det är 2-2,5 år tex.
    Och jag inte disponerar en förskoleplats under den tiden så är det ju "billigare" för kommunen att ge mig 3000kr än att betala ut skolpeng till förskolan där jag har mitt barn... fast jag då egentligen inte vill.   

• Gladskit
    chobokid skrev 2013-10-07 12:30:38 följande:
    3000 är lite, jag vet inte om man dessutom betalar skatt på det. Men det är bättre än ingenting. Jag får inte så mycket mer i föräldrapenning eftersom jag bara jobbade 60 % och hade låg lön. 
    Nej det är ett bidrag så det är skattefritt vad jag vet.
    Och det är absolut bättre än ingenting!! 
  • Gladskit
    FridaHall skrev 2013-10-07 13:15:22 följande:
    Vi har möjlighet till vårdnadsbidrag och jag kommer därför ta ut all min FP tills dess att han fyllt 1 år och sen ta vårdnadsbidraget tills jag börjar jobba eller om jag provar på att kombinera att ha honom hemma o extrajobba samtidigt :)

Det jag inte riktigt har koll på dock är vad som händer om man mellan barnet är 1-3 år får ett till barn, får man ta FP för det "nya" barnet då och ha vårdnadsbidrag för det andra samtidigt? Han är ju fortfarande mellan 1-3 år, hemma och jag tar inte ut fp för just honom.

Nån som vet?

I vår kommun får man inte ta ut FP alls;
    5. Vårdnadshavare och vårdnadshavarens make/maka/sambo får inte erhålla någon av nedanstående ersättningar:

- föräldrapenning på sjukpenning/grundnivå för barnet eller dess syskon          
     - arbetslöshetsersättning

- aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning

- sjukpenning/rehabiliteringspenning (över 365 dagar)

- sjukpenning under eller direkt efter arbetslöshetsersättning

- sjukersättning eller aktivitetsersättning

- ålderspension

- äldreförsörjningsstöd

- introduktionsersättning

• Gladskit

Förort till Stockholm bor jag i! 
    Har aldrig använt det själv dock, vi körde en helt omvänd taktik med fp-dagarna där vi tog väldigt lite första året och sparade dagar till senare. Och det är ju tvärtom mot hur man måste tänka om man vill nyttja vårdnadsbidraget. 

Svar på tråden har din kommun vårdnadsbidrag?!