• xLindax

Hur lång tid hade du varit anställd när du blev gravid?

Jag är i planeringsstadiet med min sambo när det gäller att starta bebisverkstad. Tänkte därför höra mig för hur folk gjort i olika situationer innan vi sätter igång.

Min fråga här är som rubriken lyder, hur länge hade du varit anställd när du blev gravid?
    Hur blev reaktionen (av chef/kollegor)i förhållande till din anställningstid?
    Brydde du dig något om att tänka på ditt jobb och din anställning i förhållande till att planera en graviditet?

Jag är själv butikschef i en liten butik, har snart arbetat i 1 år men känner mig fortfarande väldigt ny i rollen. Jag är en viktig del i butiken och är lite osäker på hur det skulle påverka om jag blev gravid och blev borta en längre tid.
    Jag litar helt och fullt på att  mina kollegor klarar av att driva butiken, men med liten personalstyrka kommer det behöva sättas in en vikarie för mig. (butiken går inte runt på färre huvuden) Jag är rädd att en sådan skulle sabba mitt arbete hittills och att jag kommer tillbaka efter en mamma ledighet och får börja om på noll igen.

Ge gärna så mycket input som möjligt på hur du tänkte och gjorde, då kan jag använda detta för att tänka på hur jag ska gå tillväga.

• Svar på tråden Hur lång tid hade du varit anställd när du blev gravid?
  • GossipGirl

Spontant tänker jag; go for it! :)
    Oavsett när ni skaffar barn kan en vikarie komma in och "sabba". Så länge du har en fast tjänst och är garanterad att komma tillbaka så är det väl bara att köra. :) Om ni skulle sätta igång nu dröjer det ju minst 9 månader, kanske längre. Då har du kanske jobbat i två år... Varför vänta? Och det kan ju hända saker med den övriga personalen som gör att du ändå måste arbeta hårdare eller börja om. Det finns inga garantier för att det ska bli perfekt på jobbet bara för att ni väntar.
    Jag hade lätt prioriterat barn, om allting annat är ordnat för er och det bara är den här faktorn som spelar in. :) 

• SuzR

Med första barnet blev jag preggo efter 5 månader och med mitt senaste jobb också efter 5 månader. På första jobbet visste dom att vi planerade men inte på andra. Har bara fått positiva reaktioner. Jobbar statligt nu sp ingen 'kan' väl egentligen säga nåt.

• Gladskit

Jag började jobba när jag var 20 och blev gravid när jag var 25 så fem år ca.
    Det viktigaste för mig var att ha ett bra jobb som jag trivdes med för att få en bra SGI. Och sedan även att jag trivdes så pass bra att jag skulle vilja komma tillbaka och så kände jag också.
    Sen var det olika saker som gjorde att jag började plugga istället, men det har mer att göra med att jag fick upp ögonen för andra vägar och intressen, personligen.

• tulip79

Jag började på ett vik i dec o i april var jag gravid (första syskonförsöket med ivf). Trodde inte att det skulle gå så snabbt när storebror (oxå ivf) tog sån tid på sig. Med det var helt ok med chefen, "visste förutsättningarna när man anställer en kvinna i fertil ålder". Förra veckan blev det bestämt att jag får en tillsvidareanställning från dec. Så jag bli alltså anställd ca 15 dagar innan jag går på föräldraledighet!

• Hjärta i norr

Jag var gravid innan jag blev anställd men jag la korten på bordet för min blivande chef, hon såg inget hinder i att trots detta anställa mig på en fast tjänst. Får tilläggas att jag sedan tidigare kände denna chef då jag jobbat där tidigare som outbildad ( var då nyutbildad usk:a). Blev anställd i juni, BF var början av december men gick på havandeskapspenning i typ slutet av september.

• Hjärta i norr

Just det, ska tillägga att det där var 2007. Nu är bebisverkstaden igång igen, har jobbat på sjukhuset sen februari men bara sen i slutet av augusti på nya avdelningen, förhoppningsvis blir det ett plus innan årsskiftet och jag kommer alltså inte ha jobbat så länge där men det tror jag inte chefen kommer bry sig så mycket om.

• Lakrits

Jag blev gravid efter 3 månader, 2:a barnet. De förstod det när de anställde mig då 1:a var drygt 2 år då jag startade anställningen men visst var det inte optimalt. Jag hann iaf jobba nästan 1 år och var konsult så det var ingen fara på den tjänsten, säkert inte lika populärt på en "fastare" roll att bli gravid så tidigt.

Jag är nu oplanerat gravid med 3:an och det passar ju nästan aldrig att vara gravid, det är alltid något som kommer emellan och skulle man vänta till rätt tidpunkt så finns nog risken att man aldrig skaffar barn.

Det företaget jag jobbar på anställde en höggravid tjej för ca 6 månader sedan så de har en bra inställning till gravida.

• TomMon

Gör det som känns bäst för er! Jag börjar nytt jobb på måndag, är gravid i v 22! :)

• Petroleum

Med första barnet hade jag varit anställd 10 månader när jag blev gravid, med andra ungefär lika länge men på en ny arbetsplats

Tror du att det finns något okänt där ute? Som mirakulöst förblev oupptäckt...
  • Bärryhosch

Jag berättade att jag var gravid under den sista och tredje anställningsintervjun. Fick jobbet ändå och han bara jobba 4 mån innan jag gick hem för att vara föräldraledig ett år. 😊

• Petroleum

Reaktionen på båda ställena har varit odelat positiv Jobbar som personlig assistent och båda familjerna har blivit jätteglada, hjälper till så gott de kan om nånting är jobbigt att klara av etc. Jag har ju dock inte problemet med att nån "förstör" det jag byggt upp eftersom det handlar om relationer. Det enda är att jag haft dåligt samvete för att lämna de i sticket eftersom de haft svårt att få tag på assistenter som funkat men vi har redan hittat en outstanding ersättare som skrivit på och kommer gå på mina timmar sen när jag inte orkar så det känns ändå bra

Tror du att det finns något okänt där ute? Som mirakulöst förblev oupptäckt...
Svar på tråden Hur lång tid hade du varit anställd när du blev gravid?