• Blixa

Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter

Kraftverk skrev 2013-12-04 09:09:49 följande:
    Vår son har oerhört svårt att se sin del i saker och ting, allt beror alltid på omständigheter, på andra eller vad det nu kan vara. Jag måste erkänna att detta är en av de egenskaper jag har allra svårast att tackla och att hantera. Jag blir otroligt frustrerad i våra samtal och diskussioner när det blir så. Jag vet att jag förstås måste jobba med mitt förhållningssätt och att acceptera detta bättre, men undrar ändå om ni känner igen beteendet?

Hur hjälper jag honom vidare, hur ska jag göra för att hjälpa honom att se sin del? Nu försöker jag prata och resonera med honom, helst en stund efter att det har hänt för att vi båda ska få lite perspektiv på saker, men det slutar aldrig riktigt bra ändå och jag känner inte att vi kommer det minsta närmare att nästa situation ska fungera bättre.

Har du provat att ritprata om situationer?
  • Blixa
    Kraftverk skrev 2013-12-04 11:41:55 följande:
    Tack Blixa! Vi har tyvärr ingen kontakt med habiliteringen än, vi är i något sorts märkligt ingenmansland just nu. En första preliminär utredning har gjorts av en psykolog, och denna ska sedan bekräftas av habiliteringen. Tyvärr är väntetiderna dit jättelånga, första psykologen var klar med sitt utlåtande (Asperger och ADHD) för ungefär ett år sedan, och vi har fått preliminär tid till habiliteringen vecka 7.

Så det är guld värt att få lite stöd och hjälp från er här inne så länge!

Tråkigt med så lång väntetid! Tveka inte att fråga om saker! Jag hjälper gärna till om jag kan. :)
  • Blixa
    Mrs Firren skrev 2013-12-04 15:36:18 följande:
    Jag måste fråga er andra. Kan ni känna igen er i era barns egenheter? Jag har funderat mycket på vad som är personlighet och vad som hör till ev diagnos. Även Ds ålder och olika faser kan ju spela in. Jag känner igen mej i en del av de grejerna som pekats ut som problematiska men har svårt att helt och hållet se dem som problematiska just därför. Då undrar jag ju "Herregud, är det kanske mej det är fel på?!". Så jag ser väldigt mycket fram emot Ds utredning här efter nyår, av flera anledningar.

Absolut känner jag igen personlighetsdrag från både mig och min man i vår son! Ingen av oss har dock så många/starka drag att det ställer till några större problem. Däremot finns personer i vår släkt som har så stora problem att jag tänker att de hade fått diagnos om de varit födda idag, bl a min svåger som är 40 år och haft stora svårigheter att klara arbete, eget boende och relationer.
  • Blixa

Hej alla! Vi hade sonen med oss på julbord med släkten igår. Han tittade noga igenom alla rätter och valde sedan: en ljus brödbulle, ett paket smör och 2 skivor prickig korv. Exakt samma sak hämtade han tre gånger.
    Sedan var det dags för gottebord. Där stod han i en evinnerligt lång kö och kom sedan tillbaka med 3 små maränger. <3

• Blixa
    Mrs Firren skrev 2013-12-09 09:31:20 följande:

Ha ha, vad roligt! Gick det bra för övrigt? Han har inte jobbigt med ny miljö och mycket folk?

Vi var på samma ställe förra året, då var det katastrof. Denna gång var han "van" och kände sig förberedd och det gick helt toppenbra! Hela familjen mycket nöjda!
  • Blixa
    Pojkmamma2 skrev 2014-01-17 07:53:58 följande:
    Hej har skrivit hör nån gång tidigare till er tror jag. Om inte annat så är de min 5 åriga son man misstänker har Aspergers syndrom men att de va ganska svårt å sätta Aspergers diagnos på barn under ung 7-8 år.
    Vi har ialf börjat träffa bvc psykologen som var på dagis i tisdags o jag ska tillbaka på återgivningssamtal den 22.

Vad hade era barn för symtom vid 5 års ålder? Vad utmärkte dom från de andra barnen vid tex förskolan? Jag tycker de Tyder på att han ha Aspergers av följande anledningar:

Väldigt korrekt och rättvis. Allt ska vara rätt och riktigt.

Rak o väldigt ärlig i sin kommunikation.

Skulle aldrig säga nått han inte menar och skulle inte ljuga.

Regler är till för att följas, och dom följer man förutsättningslöst.

Brist på fantasi i grupp med andra. Ska han "leka" så ska de va realistiskt och sånt han upplevt själv, och då handlar de framförallt om förberedandet och inte själva lekandet. Ska han tex leka doktor så är han inte intresserad av o undersöka de andra barnen utan mer förbereda och göra som riktiga dr gör. Tex rocken på, stetoskop på, penna i rocken, papper så man kan anteckna, fråga barnen vas de har för fel och skriver på datorn. Sen kan han gå runt i de kläderna länge länge men leker inte.

Inga fantasilekar.

Svårt med socialt samspel, är som att han är med de andra barnen men blir en egen lek mitt i leken.

Går sin egen väg och gör inte sånt han inte vlll

Specialintressen som han ägnar all sin vakna tid hemma åt.

Vad tror ni? Kan det vara det el helt enkelt nått annat?

Tror jag har sagt det tidigare, men det är som om det var min son du beskrev. På pricken! Han har AS-diagnos sedan 7 års ålder.
  • Blixa
    Pojkmamma2 skrev 2014-01-19 04:41:28 följande:
    Tack för ditt svar :) då vet ja att jag inte e helt ute å cyklar ialf :) Hur va han med närhet o så emot er föräldrar?

"Klängig" på mig, men alltid på hans villkor. Vill fortfarande gärna gosa med mig, men tar aldrig emot en kram när det inte är han som tagit initiativet.
  • Blixa
    Pojkmamma2 skrev 2014-01-22 07:10:11 följande:
    Precis så ät min son med, otroligt mammig o är bara jag som duger men bara på hans villkor

Vi får se vad utredningen av din son säger... :)
  • Blixa
    Biro skrev 2014-01-27 09:50:38 följande:
    Nu har jag läst ikapp.
    Ser att det tidigare har skrivits om att flera barn suger på överdelen av tröjan. Vi har det problemet oxå. Linningen sugs det frekvent på och tröjorna blir helt förstörda. Någon som vet varför och kanske hittat något "botemedel"?

Mrs Firren: boka ett möte med rektorn på den skola ni önskar gå på. Berätta om hur ert barn är (se vad de säger, bilda er en uppfattning om skolan för just ert barn), erbjud dem ett möte med er och dagis-personalen (när ni är antagna). Prata om hur ert barn är hemma och i dagis-miljö. Ge skolan en bild och möjlighet att bilda sig en uppfattning innan höstterminen börjar. Kanske behövs en resurs, kanske går det bra i föreskoleklass då det är mer personal med hela dagarna.
    Vår son tuggar också sönder tröjor, oftast när han är stressad/koncentrerad på något. Ibland funkar det att ge honom ett tuggummi istället. Men vi köper mycket tröjor...
Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter