Fatheya skrev 2013-11-21 11:07:42 följande:
Jag funderar över det här med att anpassa skolgången. Vad kan man egentligen kräva av skolan? JAg var på utvecklingssamtal nu i veckan och det går inte lika bra som tidigare för sonen.
I engelskan arbetar min son i 4ans, 5ans böcker med en klasskamrat. Han går i trean men det är fortfarande för lätt för honom. så han hatar engelskan säger han. Jag tycker ju att om de redan har gett honom andra böcker så är det väl bara att byta ut dem en gång till.
Syslöjden däremot är alldeles för svår för sonen. Så från att ha ylat av glädje när han vaknat på morgonen och insett att idag är det syslöjd så vill han inte gå dit. Han har ju utöver aspergern dåliga motorik även tremor, han blir fort trött för att han måste anstränga sig så för att inte skaka på händerna och hur mycket han än anstränger sig så kan han aldrig sluta skaka helt. Han kan ju inte skriva läsbart för hand så hur ska han då kunna göra det de ska göra på slöjden. Jag har själv ingen idé hur jag tycker att slöjden kan anpassas men han kommer ju aldrig kunna uppfylla målen.
På utvecklingssamtalet så ville rektorn vara med för att informera mig om aspergerklasser. Har ni här någon erfarenhet av dessa klasser? Det finns tydligen på 3 olika ställen här i staden så vi bestämde att jag ska på studiebesök på dem. Hans lärare kommer tydligen inte vara kvar i 4an, i 5an (om jag minns rätt) kommer hans skola stänga och de kommer flyttas till en i närheten och efter det så blir det förflyttning till ett högstadium. Så utifrån det så är det kanske bättre att han får börja i en aspergerklass.
Jag har ingen erfarenhet av Aspergerklass, men utifrån att det ändå blir stora förändringar i hans nuvarande skola finns det väl all anledning att åka dit och bilda dig en uppfattning. Spontant tänker jag att det kan vara skönt för honom att inte vara ensam om att inte klara t ex finmotorik.
Angående slöjden har vi liknande problem fast med blockflöjt. Sonen spelar blockflöjt på kulturskolan. Han älskar musik och är jätteduktig på att läsa noter, men motoriken ställer till det för honom. När låtarna börjar gå lite snabbare hinner han inte byta grepp. Han går redan i en grupp med yngre barn, eftersom de inte har så utvecklad motorik ännu, men jag tror vi måste prata med läraren om hur vi ska göra nästa termin.
Jag tycker att ni ska prata med slöjdläraren och höra om han kan få anpassade uppgifter, så att det inte hela tiden blir misslyckanden. Han ligger ju inte motoriskt på samma nivå som klasskamraterna.