• Blixa

Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter

iochj skrev 2014-04-09 18:30:11 följande:
    alltså, när är en utredning klar ? Är det när man får remiss till habiliteringen?

När utredningen är färdig får man veta det och får också en återkoppling på vad de observerat. Då får man också ev diagnos.
  • Blixa
    iochj skrev 2014-04-10 08:22:19 följande:
    får man diagnos på papper? Fortsätter habiliteringen utredningen ? Vi har fått remiss dit men har ej fått något papper på diagnosen

Har ni fått ett muntligt besked då? Annars ring och efterfråga! Det låter som att utredningen bör vara klar.
  • Blixa
    Missy40 skrev 2014-04-16 21:34:25 följande:
    Jo visst är det så, man anpassar sig ju. Man gör det man märker funkar på ens barn =)

Det som (troligtvis) för mig gör att bägaren rinner över lite då & då när det gäller omgivningen är att det känns ibland som att folk "förringar" dom svårigheter som man har.  Nästan trivialiserar dom, vilket gör att jag känner mig lite "klappad på huvudet" och lite "Dålig-Förälder-Som-Inte-Klarar-Av-Sitt-Barn" ungefär.  =/  

Jag har inte haft så många andra barn i kring mig så det har inte funnits så mycket att jämföra med och när min son blev lite äldre och började utredas så var jag så inkörd i alla rutiner man skaffat sig etc att jag säkert satt på Bup och nästan trivialiserade problemen själv..haha.

Jo, så är det ju. Man anpassar sig efter det barn man har och märker inte alltid att det är annorlunda mot hur andra familjer har det. Jag har två barn och hade länge gått och förundrats över att folk kunde ha TRE barn och verkade klara det bra. Diagnosen blev för mig en förklaring på den känslan. Det var inte min föräldraförmåga det var fel på, det var mitt barn som hade större/annorlunda behov än andras barn.

Jag blir också galen när bl a mina föräldrar bagatelliserar sonens svårigheter. Samtidigt kan jag ju se folk omkring mig som har olika slags problem med sina barn och känna att på vissa sätt är vi lyckligt lottade. Min son har t ex väldigt låg impulsivitet. Jag har aldrig behövt "jaga" honom för att förhindra att han gör något farligt som jag ser andra barn göra. Han stoppade aldrig saker i munnen, har aldrig klättrat upp på saker och trillat ner o s v.

Sedan att vissa människor omkring mig inte kan förstå att jag inte kan göra vissa saker som de kan med jämnåriga barn, t ex prata länge i telefon med en kompis eller åka iväg på en oplanerad utflykt, det har jag slutat att bry mig så mycket om. Jag och min familj har vår upplevelse och den är nog väldigt svår för andra att sätta sig in i.
  • Blixa
    MadeleineH skrev 2014-04-17 08:48:32 följande:
    Åh det där känner jag igen mig i. Har aldrig ens behövt barnsäkra för min son, han har sällan velat vara mer än 3 meter ifrån mig. Har jag sagt nej en gång om en grej har han alltid förstått direkt att det var off limits. 

En kompis med 18-årig AS-dotter berättade nyligen att dottern ringt henne och frågat om det var OK att hon drack en "alkoholhaltig cider". :D
  • Blixa
    MadeleineH skrev 2014-04-17 09:19:50 följande:
    Haha! Låter som något min son kommer göra!

Man märker juverkligen skillnad, för vår dotter har ju varit på allt och tar ett nej som en rolig utmaning. Med henne fick vi barnsäkra överallt och hålla ständig koll.

Jag har också en "normalstörd" dotter och håller med! Sommaren när hon fyllde ett var en riktig pina; stoppade allt i munnen. Vi kunde nästan inte vara på stranden för hon åt allt - sand, snäckor, fimpar...
    Sommaren när sonen fyllde ett var helt annorlunda. Man kunde sätta honom på en handduk på stranden så satt han där och tittade på vågor i timtal. :)
  • Blixa
    Missy40 skrev 2014-04-18 20:53:24 följande:
    Åh det där känner jag igen också!  Jag tror min son var runt 3 år när han första gången fick ett litet sår på handen. Aldrig behövt barnsäkra nånting jag heller när han var liten, åtminstone inte för att förhindra att han skadade sig.  
    Numera, när han är 14 så river jag däremot mitt hår då hela hemmet skulle behöva säkras för honom då han är extremt mycket för experiment av olika slag. Allt ifrån att bygga bomber med hjälp av bakpulver (brustablett-vitaminer smäller också bra har jag märkt...) till att bygga hemmagjorda eldkök.

Ibland känns det som jag får "jaga" och "passa" honom mera nu än vad som behövdes när han var liten.
    Blir en sån kluven känsla, då man å ena sidan dukar under av all energi som går åt till att se till att han inte eldar ner hemmet - samtidigt som man å andra sidan är stolt över det stora kunnande han har i olika ämnen (även om jag gärna skulle se att dom ämnena inte sätter hemmet i riskzonen:)  
    Hu! Min 9-åring håller sig än så länge till pepsi/mentos-bomber som han smäller utomhus. :) Men har mycket stort intresse för bomber/explosioner/experiment. Jag bävar... ;)
  • Blixa
    Pojkmamma2 skrev 2014-04-21 21:56:38 följande:
    Hej! Läs gärna mitt tidigare inlägg här å svara om nu har tid. Undrar om ni har haft ban som ska börja i förskoleklass o hur det gått?

Jag skulle nog prata med skolan redan nu. Diagnos eller inte - de ska hjälpa honom om han har behov av extra stöd.
  • Blixa

Och precis när man tycker att allt flyter så.... slutar ungen äta! Han har varit förkyld och känt sig tjock i halsen och vips kan han inte svälja någonting. Han försöker verkligen, tar en sked risgrynsgröt (brukar vara ett säkert kort), men tuggar och tuggar och spottar till slut ut. Inte ens lördagsgodiset fick han ner. :(

• Blixa
    MadeleineH skrev 2014-04-28 11:36:18 följande:
    Nej vad jobbigt! 

Jättejobbigt! Han har inte mycket att ta av heller. Mager som en skrika. :(
  • Blixa
    MadeleineH skrev 2014-04-28 12:03:10 följande:
    Ja usch vad jobbigt! 

Här är det också matstrul. Vi flyttade i helgen och allt är nedpackat så det är jättesvårt att fixa mat här till en person som bara äter några få maträtter... Plus att jag inte direkt orkar packa upp, är beräknad att föda om tre dagar... Gah! 

Dock är jag glad över att vi ska få en utredning hos BUP. De varnade för långa köer och att många fler akuta fall är viktigare, men de pusslade ändå ihop så vi får utredningen över sommaren. Vet dock inte riktigt vad som exakt ingår i en utredning... Vi ska ju börja med genomgång av sonen totalt sett, men sen är det ju flera möten med psykologer och läkare där jag inte riktigt förstått vad de ska göra.

Oj oj, är du beräknad så snart! Lycka till! :)
Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter