Blixa skrev 2013-11-21 08:13:13 följande:
Jag provar igen: Någon mer än vi som har problem med att barnet kissar/bajsar lite i kalsongerna. Bekymret är väl främst att jag är rädd att han ska bli retad i skolan. Någon som har tankar om vad det kan bero på? Han säger själv att det är för att toan inte är ledig, men det ser jag ju att det inte alltid stämmer... Jag kan se på honom långt innan att han är nödig, men det är omöjligt att få honom till toaletten då. Sedan är det plötsligt för sent! Det händer inte varje dag, men periodvis är det flera gånger per dag. Hjälp!
Jag känner igen mej i det du skriver. Vår fyra-, snart femåring, har det problemet vissa dagar. Vi har kört utan blöja ett år nu men det händer fortfarande ofta olyckor. Dels verkar det bero på att han inte känner och därför inte hinner till toa. Han kan säga att han inte är missmodig eller inte vill gå på toa och två minuter sedan blir det mer el mindre blött i brallorna. Dels ute kan han också säga att han inte vill gå in på toa och därför hellre kissar på sig. Vi har svårt att veta vad som är åldersrelaterat och vad som kan höra till en diagnos, men så här ser det ut. Han bajsar fortfarande i blöja men vi har satt in en rejäl stöt på att peppa honom till att börja göra det på toan. Men det vi upplever är att om han frångår sin bajsrutin, om jag får säga så, och istället för att göra det varje dag som han brukar, istället hoppar över en dag av olika anledningar så kan vi ge oss den på att det blir mycket småskvättande i byxorna dagen efter. Det är som att han känner att han behöver bajsa och liksom tar i lite varvid det kommer kiss istället fast han egentligen skulle behöva bajsa. Det är som att han inte tar sig tid, framförallt inte på fsk. Kanske det kan vara något liknande hos er son? Att han egentligen skulle behöva bajsa men inte kommer till skott?