Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter
Hej! Får man vara med om man är en mamma med Asperger som har barn som inte har någon diagnos, men som kanske kommer få...
Hej! Får man vara med om man är en mamma med Asperger som har barn som inte har någon diagnos, men som kanske kommer få...
Tack!
Min son (som är väldigt lik mig och därmed har stor sannolikhet för att ha asperger) kan cykla och simma hundsim. Han är lite drygt 5. Däremot har han svårt för mer finmotoriska saker... som knappar och kläderna hamnar nästan alltid bak och fram. Han verkar likt mig ha svårt med ansiktsigenkänning och namn. På dagis har de anpassat borden för att han ska veta var han ska sitta, och är noga med att tala om vilken typ av bestick och tallrikar som behövs (inte bara det är soppa idag..).
Han var extremt tidigt verbalt, men har inte greppat skriftspråk (symboler) ännu... Även det där med rim och ljud är svårt, trots att han som sagt är väldigt verbal... Men det är väl lite det som är typiskt AS att vara extrem åt båda hållen... väldigt stark i vissa avseenden och sen stora luckor på andra ställen...
Har troligen två... sonen 10 fick diagnos för ett par år sedan. Dottern vill inte BUP ha nån kontakt med då det funkar bra i skolan. Att hon sen vänder allt inåt mot sig själv verkar de inte bry sig om. Nyligen fyllda 12 är hon..... Har dock fått kontakt med en primärvårdskurator som har hand om barn 7-14 år. Så håller tummarna för att det kommer något bra ur det....