Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter
Här hoppar jag in. Jag fick reda på i augusti att min gobit har aspergers så just nu försöker jag lära mig så mycket som möjligt om det här. Han är 9år.
Här hoppar jag in. Jag fick reda på i augusti att min gobit har aspergers så just nu försöker jag lära mig så mycket som möjligt om det här. Han är 9år.
Just nu är det nog att han är så rörig och överaktiv som är det största problemet. Han har adhd också och var sjuk igår så idag var han tydligen överallt i klassrummet. Kläderna hade han bara slängt på golvet och hans arbetshörna är en katastrofzon, vilket gör att han inte hittar sina saker och får svårare att koncentrera sig. Han har en egen arbetshörna för att han har en egen dator som hjälpmedel men den vägrar han oftast att använda.
Han är precis likadan hemma. Saker överallt och han är överallt. Han säger att han inte vet hur man städar, han vet inte hur han ska göra.
Sonen har ett helt extremt Minecraft-intresse. Fler som fastnat för det spelet?
Men då kanske ni kan hjälpa mig. Sonen vill gärna spela med andra men jag fattar bara inte hur man gör. Jag försökte för ett tag sedan men det gick inte bra, fast han har visserligen bara haft gratisversionen. Har nyss köpt betalversionen som han ska få på eid, som är på måndag tror jag.
Skulle gärna vilja ha listat ut det till dess.
Jag fick hem boken "vad betyder det? Högfungerande autism och asperger." idag. Är det någon av er som har arbetat med den tillsammans med era barn?
Ska försöka få in länken också. www.autism.se/uc_content.asp
Jag funderar över det här med att anpassa skolgången. Vad kan man egentligen kräva av skolan? JAg var på utvecklingssamtal nu i veckan och det går inte lika bra som tidigare för sonen.
I engelskan arbetar min son i 4ans, 5ans böcker med en klasskamrat. Han går i trean men det är fortfarande för lätt för honom. så han hatar engelskan säger han. Jag tycker ju att om de redan har gett honom andra böcker så är det väl bara att byta ut dem en gång till.
Syslöjden däremot är alldeles för svår för sonen. Så från att ha ylat av glädje när han vaknat på morgonen och insett att idag är det syslöjd så vill han inte gå dit. Han har ju utöver aspergern dåliga motorik även tremor, han blir fort trött för att han måste anstränga sig så för att inte skaka på händerna och hur mycket han än anstränger sig så kan han aldrig sluta skaka helt. Han kan ju inte skriva läsbart för hand så hur ska han då kunna göra det de ska göra på slöjden. Jag har själv ingen idé hur jag tycker att slöjden kan anpassas men han kommer ju aldrig kunna uppfylla målen.
På utvecklingssamtalet så ville rektorn vara med för att informera mig om aspergerklasser. Har ni här någon erfarenhet av dessa klasser? Det finns tydligen på 3 olika ställen här i staden så vi bestämde att jag ska på studiebesök på dem. Hans lärare kommer tydligen inte vara kvar i 4an, i 5an (om jag minns rätt) kommer hans skola stänga och de kommer flyttas till en i närheten och efter det så blir det förflyttning till ett högstadium. Så utifrån det så är det kanske bättre att han får börja i en aspergerklass.
Nje, det gör jag inte. Det var barn som bytte fram och tillbaks mellan kommunala och Prolympia. Jag kan höra mig för, det var ett bra tag sedan vi hade den diskussionen.
Nu var det längesen jag skrev. Men idag ska jag äntligen få böra på en föräldrautbildning för föräldrar med barn inom autismspektrat. Eftersom bup var så sega med att skicka papper till hab i höstas så kunde jag inte gå den kursen. Så jag har väntat länge på det här. Sen direkt efter kommer jag göra ett studiebesök på en av aspergerklasserna som finns här. Så som vanligt är jag sent ute, men om ni skulle gå på studiebesök vad skulle ni vilja veta då om aspergerklasserna?