Det är jättesvårt att säga för du vet inte hur du kommer reagera och hur det kommer kännas, psykiskt, kroppsligt osv förrän du fått ditt barn. Du kanske blir en varghona som känner att nej, det här lilla livet ska jag vårda, det här ska jag njuta av och jag vill vara hemma så länge jag får. Eller så känner du att du gärna gör lite annat än att vara 100% föräldraledig och delar med dig mer till pappan.
Jag hade inte alls några tankar på att vara hemma så pass kort tid som jag var, inte innan barnet kom.
Utan jag tänkte väl som alla andra att 1,5 år ungefär. Sen blir det förskola.
Men så hade jag en jättetuff förlossning med efterföljande amningsproblem och svåra infektioner.
Så allt ställdes på ända. Med den följden att jag började arbeta när min son var 3 månader gammal. Inte heltid men ett par dagar i veckan, och då var han hemma med sin pappa. Jag kände att föda barn och amma var tydligen inte min grej men på jobbet vet jag att jag gör bra ifrån mig.
Så jobbade jag i ca 8-9 månader. Sen var jag hemma igen på deltid och pluggade deltid tills det var dags att skola in på förskolan. Sen dess har jag varvat heltid med deltid utifrån behoven hemma.
Bestämmer man sig för att man vill gå tillbaka till jobbet tidigt så löser det sig. Det enda som kan bli jobbigt är väl matningen om bebisen vägrar ta flaska. Då är det svårt att vara borta några längre stunder. Men annars kan ju pappan mata och ta hand om bebisen precis lika bra, i de flesta fall.
Lycka till!