• Alana

Nekad sms-lån

Jag är nybliven student och har suttit med dubbla hyror sen mitten av augusti och nu har pengarna tagit slut.  
    Inför oktober månad så satte jag mina räkningar som prio 1 och jag fick därför 87 kr kvar på kontot efter detta. Det ska räcka till 2 kurslitteraturböcker, arbetsskor med stålhätta, mat mm tills jag får csn i slutet på denna månaden.

Det går ju inte ihop så mitt enda hopp trodde jag skulle bli att ta mitt första sms-lån. Ett par sidor erbjuder sms-lån utan ränta när man lånar första gången så det lät ju bra. Fyllde i uppgifterna och försökte skicka in men det står direkt att jag blir nekad detta. Förstår inte varför? Jag har inga betalningsanmärkningar, har aldrig tidigare tagit sms-lån så jag har därför heller aldrig varit sen med återbetalning av sms-lån. Så vad finns det för andra skäl för att neka mig detta?

• Svar på tråden Nekad sms-lån
  • arianne03

Nu vet jag inte var du pluggar men kåren/nationer har ibland "nödlån" på kanske 5-10K

• Alana

Tack för alla svar!

Jag vet att många hamnar i en ekonomisk fälla efter att de börjat ta sms-lån men jag tror inte att jag kommer bli en av dom. Jag tänkte inte ta lån för att jag skulle kunna roa mig på nåt sätt eller köpa nya fina skor (Tungan ute) att se fin ut i, utan det är för att klara månaden med de nödvändiga utgifterna som det är just nu. 

Det där studentlånet hos SEB har jag inte hört talas om tidigare, måste man vara kund hos SEB för att få det? Jag har Swedbank nämligen.

Att studentkåren skulle erbjuda lån har jag heller inte hört, ska kolla på det. Finns förresten 2 kårer och jag är bara medlem i den ena, den mindre som är för min typ av program och inte den stora för hela universitetet. 

• Josefiine

easycredit.se kan du ta 1000 :- smslån utan deklarerad inkomst. Tror dessutom det är räntefritt om du är ny kund. :) ibland är jag tvungen att ta smslån även fast det inte är bra. Men ibland har man inget val :) bara man inte gör det till en vana

• phluffi

Jag är emot sms lån, men en månad hamnade vi i skiten. så vi tog ett sms lån, och är det första gången tar dom ingen ränta. (iallafall där vi tog) Utan du betalar bara de du lånade. och vi har aldrig lånat igen :) 

• Wench85

Kontakta socialen! Jobbigt, förnedrande, krångligt? Mycket möjligt men det stöd du eventuellt får kommer utan höga räntor och krav på återbetalning!

Kontakta kyrkan, om du är religiös på nåt vis.

Kontakta familjemedlemmar om lån.

Gå till biblioteket och be om hjälp med stipendier. Själv fick jag 45 000 (helt sant!) från tre olika stiftelser en termin.

Gå på alla medlems/välkomstmöten du ser affischer om från kåren och andra föreningar och tryck i dig fikat.

Bjud hem dig själv till släktingar. Var det inte länge sen du hälsade på din jobbiga moster som gör så goda köttbullar, typ.

Googla dumpstring. Det slängs galna mängder helt ok mat!

Kurslitteratur: be att få låna av en kursare och kopiera (ja, det är olagligt och ja, många gör det.

Skor: prata med lärarna om situationen och se om du kan vänta tre veckor. Vem vet, de kanske tillochmed kan låna ut?

• mikipiki

Kurslitteratur och skor med stålhätta skulle du kunna beställa från sidor som sammarbetar med klarna. Då behöver du inte betala förrän i slutet av månaden. Angående maten så kan du gå till soc och eventuellt få matkuponger. Eller kyrkan kanske?

• krompa

Kurslitteratur går ofta att låna på bibliotek. Är det många som vill låna kan du behöva gå till flera ställen innan du hittar. 

• Sandrasol
    finskorpan skrev 2013-10-03 20:19:28 följande:
    Ta inget SMS-lån!!! Gå till din bank, förklara situationen och se om du inte kan få låna. En sån liten summa borde inte vara några problem.
    Sant, gå hellre till banken först. De kommer nog att känna igen din situation. Lycka till!
  • Alana

Fick ett sånt där studentlån hos SEB så det löste sig tillslut, tack alla för hjälpen!

• krompa
    Alana skrev 2013-10-14 14:18:54 följande:
    Fick ett sånt där studentlån hos SEB så det löste sig tillslut, tack alla för hjälpen!
    Härligt  =)
  • Personlig Utveckling Nu
    Wench85 skrev 2013-10-04 14:43:28 följande:

Kontakta socialen! Jobbigt, förnedrande, krångligt? Mycket möjligt men det stöd du eventuellt får kommer utan höga räntor och krav på återbetalning!

Kontakta kyrkan, om du är religiös på nåt vis.

Kontakta familjemedlemmar om lån.

Gå till biblioteket och be om hjälp med stipendier. Själv fick jag 45 000 (helt sant!) från tre olika stiftelser en termin.

Gå på alla medlems/välkomstmöten du ser affischer om från kåren och andra föreningar och tryck i dig fikat.

Bjud hem dig själv till släktingar. Var det inte länge sen du hälsade på din jobbiga moster som gör så goda köttbullar, typ.

Googla dumpstring. Det slängs galna mängder helt ok mat!

Kurslitteratur: be att få låna av en kursare och kopiera (ja, det är olagligt och ja, många gör det.

Skor: prata med lärarna om situationen och se om du kan vänta tre veckor. Vem vet, de kanske tillochmed kan låna ut?

^

Skulle också dra mig något rejält för att ta ett sms-lån, den onda spiralen som många ställs inför känns inte värd det.

Stort lycka till.
    PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - E-boken för dig som vill börja tjäna passiv inkomst och skapa ett liv på dina villkor.
Svar på tråden Nekad sms-lån