Hög FSH? Inte längre! Hur jag gick tillväga...
Hej, alla!
Jag vill bara dela mina erfarenheter hur jag lyckades sänka mitt mycket höga FSH till normal nivå. Jag vet ju hur många det är som kämpar därute för att få en liten.
Jag är en fd cancerpatient, och fick dåliga hormonella värden på köpet. Kroppen var mycket nedsatt, och jag hade mycket oregelbundna och knappa menstruationer.
Efter ett par år med att försöka att bli gravid genom att "se-om-det-händer", men inte fungerade. Började jag fundera att saker och ting står inte rätt till i min kropp, och om det någonsin skulle bli det igen. Året innan fertilitetsutredning, gjorde jag ett D-vitamin test (som också fungerar som ett hormon), visade att jag hade brist på detta, även under sommartid. Fertilitet och D-vitamin har ett samband
.
När jag var 35+, gjorde jag en fertilitetsutredning och fick veta mina dåliga odds. Läkaren uttryckte det om jag någonsin vill ha barn, så går det endast genom donation, eftersom jag hade ett lågt värde av egna ägg men alldeles för hög FSH nivå. IVF var därmed helt uteslutet.
Mina värden vid 2 svenska provtagningar:
FSH: 30 & 44
AMH: 0,2
LH: Var högt (kommer inte ihåg siffran)
Progesteron: under 1
Jag började läsa flera artiklar på internet, olika utredningar, såsom svenska och utländska. Något som slog mig vid flertal tillfällen, var att om det inte finns några svenska utredningar eller beprövade utländska på svensk mark, då accepteras dem inte i den svenska vården.
Jag började äta vitaminer, mineraler och testa olika produkter som sägs vara bra till att stärka fertiliteten. I våras gjorde jag ett ytterligare FSH test, och det låg på 34,5.Läkarna (eftersom jag har gått hos flera) sade då att jag skulle fokusera på äggdonation istället, och jag och min man ställde oss i kö till detta.
Därefter tänkte jag, jag testar en ny sak...och under ett par månader, har jag fått tillbaka en mer regelbunden menstruation. I nuläget ligger min FSH nivå på 4,8!!!! Min LH nivå ligger nu på 2,7 (Du såg rätt!). Det jag trodde att aldrig skulle hända, har just hänt. Min läkare på fertilitetskliniken, uttryckte "vad du än gör, så fortsätt med det."
Efter ha pröva otaliga olika preparat, fann jag vad som passade mig, och jag skall förklara varför. Kom ihåg, för högt FSH är ett symptom och inte en orsak!!!
Istället för att försöka "släcka lågan", gick jag till varför källan till problemet. Om jag kunde förbättra min äggkvalité men också försöka få bukt på, i alla fall en förbättring, på mina oregelbundna menstruationer. Även om jag aldrig kan få flera ägg, så kan jag försöka förbättra de få jag har.
Inositol "B8" + Folsyra (med den kombinationen, kallas också för infolic)
.
De första 2,5 månaderna tog jag 650 mg Inositol (myo) + 400 uq Folsyra. För att vänja kroppen med detta, och jag märkte redan efter par dagar att jag fick förbättrad hårväxt och mådde bara bra.
Därefter tog jag 3 tabletter a´ 650 mg inositol + 400uq Folsyra på morgonen, och ytterligare 3 tabletter á 650 mg + 400uq Folsyra på kvällen (runt 4g inositol dagligen, jag tar då 3,9 g).
Några dagar innan förväntad menstruation gick jag ner till bara 1 tablett 650 mg inostiol+ 1 tablett 400 uq folsyra dagligen tills jag fick min menstruation. Under menstruationen, tog jag paus från inositol under 2-3 dagar, sen började jag om.
Fördelen med inositol är att jag får personligen inga biverkningar alls. Eftersom inositol är ett B-vitamin, och inget "medicinskt" preparat eller ört, så känns det säkrare. Dock, ta alltid upp vad du äter för kosttillskott med din läkare.
Utöver detta tar jag dagligen:
D3-vitamin, 50 uq, Holistic (Hälsokost)
Selen 100uq
E-vitamin 30 mg
C-vitamin 90 mg
Zink 15 mg
Magnesium 250 mg (om du äter mycket choklad/kakao får du i dig naturligt istället)
Blutsaft med järn, Floradix
Eftersom jag äter mycket fisk (omega 3), så tar jag det så här:
Från menstruationen till ägglossningen tar jag varannan dag:
Omega 3,6,7,9 kombination tablett (Sea Buckthorn Oil capsule)
Från ägglossningen till menstruationen tar jag varannan dag:
Omega 3 (fiskolja)
Hälsovanor:
Undviker all koffein (te, kaffe, coca cola etc). Jag dricker rött te istället (Twinings).
Undviker alla mjölkprodukter. Dricker Oatly havredryck för få i mig kalcium.
Äter sällan soja produkter (östrogenliknande)
Har gått ner i vikt eftersom jag var kraftig överviktig
Promenader/motion dagligen.
Yoga, en gång i veckan.
Äter lagad mat från grunden, undviker halvfabrikat.
Försöker undvika socker och sockrade produkter i möjligaste mån.
Äter dagligen färska grönsaker och frukter.
Eftersom jag har nu fått nya och förbättrade hormonvärden, kommer jag att utredas ytterligare de närmaste månaden/rna på fertilitetskliniken. Om detta nu fortsätter i samma riktning, kommer jag att använda mina egna ägg och göra IVF.
Jag blev så glad när jag hörde detta att ville väldigt gärna dela det här med er. Kanske kan jag hjälpa dig som sitter i liknande sits. :D
Jag kan också tillägga att jag är nu 39 år och bor förnärvarande utomlands.
Inositol rekommenderas till personer med PCO/S men också till alla som är 35+. Också till dem som vill förbättra äggkvalitén och sänka FSH/LH nivåerna.
http://www.fertilitetsguiden.com/alternativ/kosttillskott.php
https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/supplements-and-miscarriage/d-chiro-inositol
http://www.inofolic.it/drupal/?q=en
http://www.bellaonline.com/articles/art18661.asp