Prematurbebis som vägrar äta! HJÄLP!
Hej, Vi hade precis sådana problem med vår son född i vecka 25. Han slapp sonden runt fullgången tid och under en period åt han ok men inte mer. Sedan blev han kinkigare och kinkigare. Till slut var det enda som fungerade att mata honom i sömnen mer eller mindre. Vi väntade tills han sov och lirkade in flaskan då började han suga. Så höll vi på ett bra tag, det var nära sonden flera gånger men läkarna vill avvakta eftersom han hela tiden gick upp åtminstone lite i vikt. Vid korrigerat 6 månader började vi med mat vilket fungerade lite bättre men vi fortsätta tillmata med ersättning på flaska (fick utskrivet infatrini och något mer att ge som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men har för mig att det var typ maxijol eller något liknande). Till saken hör också att han hade en omogen magmun så väldigt ofta kom mycket av det vi fått i honom upp igen, kan säga att allting i våra liv rörde sig runt hans matning runt den här perioden, jag kommer aldrig att glömma stressen och ångesten när vi inte fick i honom det absolut nödvändigaste. Det gjordes undersökningar för att utesluta sura uppstötningar och andra mag och tarmproblem men ingen av dessa undersökningar visade något. Läkarna kunde mest konstatera att det troligen handlade om en ätovillig prematur. Mitt råd är att se till att få stöttning av dietist om ni inte redan har det. För vår sons del släppte det runt två år när han började på förskolan, han åt inga mängder men började åtminstone äta mer normalt, vi fick även stöttning av köket på förskolan som näringsberikade maten och såg till att han fick den konsistens på maten han klarade av (tack och lov för dessa förstående människor). För att avsluta så är han idag 5 år och väger lite för lite men äter jättebra och älskar all möjlig mat