Inlägg från: Jobbar på Nisse |Visa alla inlägg
  • Jobbar på Nisse

Prematurbebis som vägrar äta! HJÄLP!

Hej, jag har också varit i samma sitts, våran son som idag är 2 år klarade inte av att äta själv när han var liten. Han föddes i vecka 33+5 . Vi sondade honom tills det att han var 5,5 månader, då övergick vi till gröt, ersättning och puréer. Vi fick ligga på väldigt mycket för att få ha en sond, läkarna ansåg att han skulle äta när han blev hungrig, men han fick i sig max 20 ml x 6. Jag vägrade se min son svälta och satte själv sond, han vande sig bra vid sonden och blir han sjuk i dagsläget så sätter vi sond över ett par dagar/ timmar, det som krävs. Han gillar den inte men förstår att det hjälper honom. Min son har krånglat mycket med maten, men jag anser inte att det är sonden, utan att han föddes med sväljproblem och att han pga av långa perioder av litet matintag inte känner hunger som man borde. Kan tillägga att han föddes med ett försvagat epiglottis, vilket orsakade att han inte kunde svälja utan maten åkte upp i näsan. Dom upptäckte detta först när han var tre månader och dom hade undersökt honom för ALLT, via en sväljröntgen, kanske vore något ni kunde be om.

Svar på tråden Prematurbebis som vägrar äta! HJÄLP!