Inlägg från: mammamumin |Visa alla inlägg
  • mammamumin

Prematurbebis som vägrar äta! HJÄLP!

Hej, jag har absolut varit i samma sits. Vår son är 4 år nu. Han föddes i v 26 och hade väldigt svårt att äta. Han kräktes dessutom upp ca 50% av det vi fick i honom. Det var fruktansvärt jag var så sjukt orolig och hela dagen gick åt att försöka få i honom mat, jag försökte med allt försökte tom tvångsmata honom. Kom i håg att jag satt och grät av desperation och läkarna bara sa att så länge han inte tappar i vikt så är det ingen fara. När han sedan tappade i vikt så fick jag inte heller några konkreta råd. De testade honom för pylorus stenos och mjölkallergi. Det som hjälpte för oss var omeprazol (magsårstabletter), det lindrade lite, antagligen hade han val lite ont i magen. Sedan gick det sakta over av sig själv, iallafall kräkningarna. Vi blev med tiden rätt trötta på det och gjorde väl allt som sjukvården sade att vi inte skulle göra ( avledde honom med dans och tv). Nu är han. 4 år gammal och för ca 1 år sedan lossnade det helt, nu äter han allt med god aptit. Jag skulle oxå rekommendera att försöka utan sond och PEG så länge han inte tappar för mycket i vikt. Vi var nära Peg men en klok överläkare sa att i dagens samhälle är det få barn som svälter ihjäl så vi ska försöka hålla ut tills det släpper. Jag tror sjukvården vet att det är vanligt med jobbiga ätproblem hos prematurer. Och det finns inte så mycket mer att göra åt det mer än att utesluta mjölkallergi och pylorusstenos, och sedan bara ha tålamod och vänta ut dem. Men det är riktigt jobbigt som förälder, ha tålamod och styrka. Kamar

Svar på tråden Prematurbebis som vägrar äta! HJÄLP!