sjukskriven pga karpaltunnelsyndrom ?
kort fundering.... kan man bli sjukskriven pga karpaltunnelsyndrom ?
kort fundering.... kan man bli sjukskriven pga karpaltunnelsyndrom ?
Detta är det beslutsstöd fk använder:
www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod
I lindriga fall och i arbeten som inte belastar handen eller handleden är arbetsförmågan inte begränsad.
I medelsvåra fall och i arbeten som inte belastar handen och handleden kan arbetsförmågan vara nedsatt i upp till 2 veckor.
Vid tungt arbete kan sjukskrivning i upp till 4 veckor vara aktuell.
Efter operation kan arbetsförmågan vara nedsatt i upp till 3 veckor vid lätt arbete som inte belastar handleden. Vid medeltungt arbete är arbetsförmågan nedsatt i upp till 4 veckor och vid tungt och mycket tungt arbete i upp till 2 månader. Diskutera anpassning av arbetsuppgifter.
När jag var gravid med min son 2012 fick jag besvär i båda händerna så jag knappt kunde hålla i besticken vid matdags. Jag blev sjukskriven i två månader innan bf. Jag jobbar som webbnisse, så alternativ till mitt jobb var svårt. Läkaren tvekade inte att sjukskriva mig eftersom det går över efter födseln, och det gjorde det.
Ett tips, slösa inte tid på arbetsterapins plastskenor - köp riktiga på apoteket istället. Skönare och fungerade bättre.
Jag har haft det en tid, men .. ja inte brytt mig så mycket.. är inte den som klagar utan biter ihop..
Men nu på sista tiden har jag fått det mer och mer under dagtid. I mitt jobb så använder jag händerna hela hela tiden, torkar och städar samt bär mycket kartonger.. så just nu har jag problem med att vrida ut trasorna jag städar med... det gör ont i händerna och dom känns som uppstoppade korvar :(
Tänkte om jag skulle härda ut tills jag kan söka havandeskapspenning, eller vad det nu heter, men .. det är väl bättre att bli sjukskriven, man får väl ut mer... om man nu får tänka så...
Va sjukskriven 2mån utan opp inna BF (det opereras inget så snart inpå BF). Jobba på kontor... jag kunde knappt känna tangenterna och hade problem med alla papper/pärmar etc... det och jobbiga sammandragningar va en het kombo... i en stressig miljö :-/ hyfsad återställd va jag i händerna ca 6mån eter FL
Lycka till och ta hand om DIG!
wify - så du fick sjukskrivning och inte havandeskapspenning då ?
Japp! Va aldrig tal om något annat! Be om att få träffa ng Doktor kopplad till den Mödravård du går på. De hjälper dig med sjukskrivning om du har problem. Samtidigt som du berättar om dina problem görs en bedömning av doktor, och doktorn trycker enter (på tangentbord) och FK har sjukanmälan. Du kommer sen få ett dokument från FK där du ska fylla i hur det påverkar dig i ditt arbete etc. Inget konstigt i sig, FK måste ju även de göra en bedömning. Det pappret skickas in till FK. Sen är det bara att vänta på svar från FK.
Som sagt jag hade karpal och väldigt jobbiga sammandragningar i en stressad miljö... det hela blev en ond cirkel... jag blev en mer stressad när allt tog tid för jag hade problem med pärmar etc och fick fler jobbiga sammandragningar... För min del fans heller ingen möjlighet till omplacering/andra arbetsuppgifter då händer domnade/tappade känsel... och stressen gjorde sitt...
Jag kan bara rekommendera dig att försöka ha en lugn och skön "så gott det kan vara den sista tiden av grav =)" miljö runt dig som du kan sista veckorna! Du har ett nytt liv att ta hand om... jag kunde knappt hålla i mitt barn när det föddes. Önskar ingen annan det! Så ta hand om DIG!
ja jag är livrädd att något sån`t kommer hända, att händerna blir värre och värre och att när bejbisen kommer så är händerna fortfarande "konstiga" och att jag kommer få svårt att hålla i barnet.. :(
I mitt jobb så diskar jag mycket, städar torkar bär kartonger, och det är svårt att vrida ut en trasa då inte händer funkar som dom ska.. :(
Jag vill jobba in i det sista, jag är verkligen ingen " sjukskrivningstyp" som sjukskriver mig för minsta lilla, men jag har läst lite på nätet om personer som du, som har haft problem tom efter barnet är fött, och det är jag livrädd för, samt att det ska bli värre när man jobbar....
Hur länge tar det innan FK "godkänner" en sjukskrivning ?
Jag är bara orolig att man ska få nej från dom, och så står man på bar mark.
Jag vet inte om jag ska söka havandeskapspenning, ifall att, och sedan om man blir sjukskriven för händerna "strunta" i den och ta sjukskrivning istället ? vad rekommenderar ni mig att göra ?
Tror bara det tog några dagar innan jag fick svar från KF... dett va 09 så jag mins inte riktigt... men de va ganska snabba!
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av havandeskapspenning...
Gör det som känns rätt för dig! Jag hade aldrig tidigare varit sjukskriven.... Tror du ändock bör stämma träff med läkare som tillhör din MV. De är duktiga och kan guida dig i vad som skulle passa dig bäst.
Och ibland, faktiskt ibland, är det OK att få hjälp av "systemet", när man själv behöver hjälp!
Önskar dig all lycka till!
Jag pratade idag med försäkringskassan, och dom tyckte jag skulle söka gravidpenning som det heter , inte havandeskapspenning som jag skrev, och blir jag sjukskriven då går den in istället.
Jag får samma peng från försäkringskassan, MEN, blir jag sjukskriven så går min AFA försäkring in med x % så jag får lite mer ändå..
Jag har fått ett träningsprogram från en sjukgymnast som jag ska köra med, samt att jag ska ta upp det med min barnmorska den 1 oktoeber när jag ska dit.
Är bara rädd att det blir värre och värre ju längre in i graviditeten man är...