Mjölkstockning - ge mig era bästa tips!
Har under em fått ont på yttersidan av ena bröstet o lite lätt feber. Hur kommer jag bäst tillrätta med mjölkstockning? Amma samma bröst fler än en gång? Duscha varmt? Fettvadd i bh:n? Vill få era bästa tips!
Har under em fått ont på yttersidan av ena bröstet o lite lätt feber. Hur kommer jag bäst tillrätta med mjölkstockning? Amma samma bröst fler än en gång? Duscha varmt? Fettvadd i bh:n? Vill få era bästa tips!
Lägg dej i varmt bad eller sätt dej i duschen och massera länge änge! På hela bröstet! Gärna från sidan och ut mot bröstvärtan!
Använd sedan sådana värmande grejer de har på apoteket mot just mjölkstockning!
Låt barnet amma en stund på det ömma bröstet först. Det är oxå bra att stå på alla fyra över barnet och låta bröstet hänga när man ammar (jag vet, man känner sig mer som ko än som människa) men det ska tydligen vara bra för då är det ingen risk att mjölkgångarna är klämda.
Tack för tips - har just klivit ur en varm dusch. Och att stå på alla fyra... Förstår vad du menar med ko (har inte provat men kan också tänka mig att det är ganska jobbigt för en otränad o relativt nysnittad mor bröstet erbjuds nu först också o jag hoppas så att detta hjälper.
Håll bröstet varmt också, det finns skitbra grejer på apoteket :) och, se till att det verkligen försvinner. Om det inte går över av sig självt, gå till vc. Jag gjorde inte det.. Jag lovar att du inte vill att bröstet ska bli infekterat och varfyllt :/
Vila. Ha lugn och ro i amningssituationen. Amma regelbundet men du behöver inte hetsamma. Sök hjälp om du inte blir bättre på ett par dagar, som skrivits ovan kan inflammation bli infektion, vilket är besvärligt att bli av med.
Idag känns det bättre o hoppas det fortsätter så. Mindre ömt och ingen feberkänsla ännu. Ammar regelbundet, har duschat varmt o masserat o lagt fetvadd i bhn. Ska gå förbi apotek o se om de har bröstvärmare. Vila ska jag försöka mig på men inte lätt m aktiv fyraåring hemma idag
Va skönt att det känns bättre idag. Jag har under mina amningsperioder haft väldigt känsliga bröst, det bästa för mig har varit att alltid hålla dem varma, så bada i badhus eller ute på sommaren har inte funkat alls.
Apotekets bröstvärmare är superbra!
Har ett svagt minne av mjölkstockning med äldsta barnet efter ökningsperiod o har nyss varit en här också...