• puss

LIGOR som tigger/spelar dragspel

Ofta säger folk att de inte ger pengar till tiggare för att de är med i ligor.
    Jag fattar inte. Vad spelar det för roll? Är det bättre att ge pengar till nån som kör helt solo?
    Ska man ut på tiggarturne är det ju klart smartare att åka flera?

Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Svar på tråden LIGOR som tigger/spelar dragspel
  • jaghopparhögt
    Digestive skrev 2013-09-19 21:58:33 följande:

Romer har ingen stat sedan cirka 1000 år tillbaka. Sluta flexa med oförstånd nu eller har möjligtvis romer och rumäner blandats ihop?
    Men måste de ha en helt egen stat då? Alla folkgrupper har inte det.
  • msmurphy
    Digestive skrev 2013-09-19 21:58:33 följande:

Romer har ingen stat sedan cirka 1000 år tillbaka. Sluta flexa med oförstånd nu eller har möjligtvis romer och rumäner blandats ihop?
    Men dom är väl för fan födda nånstans och har medborgarskap i nåt land? 
    Foxtrott skrev 2013-09-19 21:40:09 följande:
    Tror du att anledningen till att någon ger tiggare pengar är att den som ger tycker synd om tiggaren? På allvar?
    Det är nog den vanligaste anledningen. Varför tror du att folk ger?

• Rådjur

Alltså det handlar väl inte om ifall de är ute och tigger helt ensamma, eller har 100 medhjälpare utspridda över landet. Det handlar väl mer om att man som privatperson inte vet om dessa människor ens får BEHÅLLA vad de skramlar ihop till mat/sjukvård/whatever, eller om det är nån big bad boss som tar allt och sedan lämnar dom åt skiten igen.

Eller ?

Så har jag förstått det, iallafall.
    Hur man ska kunna bevisa om det är organiserad brottslighet eller människor som verkligen behöver pengar det handlar om, vet jag inte.

• Foxtrott
    msmurphy skrev 2013-09-19 22:08:22 följande:

Det är nog den vanligaste anledningen. Varför tror du att folk ger?

Tja, jag ger om jag har några kontanter liggandes i fickorna, mest för att jag kan. Inte fan går jag runt och tror mig bekämpa fattigdom, lindra nöd eller något annat storslaget. Bättre att de försörjer sig som tiggare än inte försörjer sig alls är min tanke.

Jag brukar tänka likadant när det gäller att ge pengar till de lokala fyllona i min stadsdel. Bättre att ge dem några kronor än att de bryter sig in i mitt källarförråd.
  • Digestive
    msmurphy skrev 2013-09-19 22:08:22 följande:

Svar nej, på meningens sista del. De önskar det inte ens, de lever nomadlivet fullt ut, och just av den anledning så går det inte ens för världsdemografer att bilda sig en bättre uppfattning om antalet romer än någonstans mellan 2-20 miljoner.
  • Rådjur
    Foxtrott skrev 2013-09-19 22:16:46 följande:
    Tja, jag ger om jag har några kontanter liggandes i fickorna, mest för att jag kan. Inte fan går jag runt och tror mig bekämpa fattigdom, lindra nöd eller något annat storslaget. Bättre att de försörjer sig som tiggare än inte försörjer sig alls är min tanke.

Jag brukar tänka likadant när det gäller att ge pengar till de lokala fyllona i min stadsdel. Bättre att ge dem några kronor än att de bryter sig in i mitt källarförråd.
    Fast hur vet vi om de får behålla sina pengar ? Eller om de får någon slags "lön" för sitt arbete alls ?
    Chansar man och hoppas på det bästa ?

(Nu tänker jag på de tiggare som man kan misstänka är kopplade till någon form av organiserad brottslighet)
  • Foxtrott
    Rådjur skrev 2013-09-19 22:26:32 följande:
    Fast hur vet vi om de får behålla sina pengar ? Eller om de får någon slags "lön" för sitt arbete alls ?
    Chansar man och hoppas på det bästa ?

(Nu tänker jag på de tiggare som man kan misstänka är kopplade till någon form av organiserad brottslighet)
    Jag har faktiskt ingen som helst aning och helt ärligt bryr jag mig inte nämnvärt. Inte mer än jag bryr mig om vad den anställda i dyra klädaffären får för del i vinsten på den dyra kappan. Inte mer än vad jag hade brytt mig om vad tipsombudet får för del i Svenska spels vinster om jag hade varit spelare.

Jag tror att många som inte ger till tiggare drar den förhastade och helt felaktiga slutsatsen att de som ger något till en tiggare tror sig uträtta något av värde. De som inte ger kanske tycker att tiggeri är något laddat, något att uppröras över, vad vet jag? Tiggare finns överallt i hela världen och det är väl en himla tur att man slipper vara en, tycker jag? Vad spelar några kronor hit eller dit för roll om man har dem liksom?
  • Rådjur

Foxtrott - menade mest att det för vissa kanske är viktigt att veta vad som händer med pengarna, att de faktiskt GÅR till den där personen som sitter på gatan med en pappersmugg. Dvs. man vill att de används till något gott - och inte till att big bad bosses ska kunna bygga egna beverly hills-villor i Rumänien. (Nu hittade jag på, tog random exempel)

• jaghopparhögt
    Foxtrott skrev 2013-09-19 22:44:07 följande:
    Jag har faktiskt ingen som helst aning och helt ärligt bryr jag mig inte nämnvärt. Inte mer än jag bryr mig om vad den anställda i dyra klädaffären får för del i vinsten på den dyra kappan. Inte mer än vad jag hade brytt mig om vad tipsombudet får för del i Svenska spels vinster om jag hade varit spelare.

Jag tror att många som inte ger till tiggare drar den förhastade och helt felaktiga slutsatsen att de som ger något till en tiggare tror sig uträtta något av värde. De som inte ger kanske tycker att tiggeri är något laddat, något att uppröras över, vad vet jag? Tiggare finns överallt i hela världen och det är väl en himla tur att man slipper vara en, tycker jag? Vad spelar några kronor hit eller dit för roll om man har dem liksom?
    Jag tycker nog det är värt att bry sig, det handlar om dålig anställningar,det handlar ofta om rent slaveri. Vill man supporta sånt?

• Foxtrott
    jaghopparhögt skrev 2013-09-19 22:54:09 följande:
    Jag tycker nog det är värt att bry sig, det handlar om dålig anställningar,det handlar ofta om rent slaveri. Vill man supporta sånt?

Tja, har du tagit en tur i de rumänska kåkstäderna någon gång? Vill man supporta livet där genom att göra tillvaron här omöjlig för de som tar sig därifrån?

Det hade förstås varit trevligt om man var med och kunde rädda världen med varje enskild handling man gör, men det är ju ytterst sällan livet fungerar på det viset. Faktiskt fungerar det nog aldrig så är jag rädd.
Svar på tråden LIGOR som tigger/spelar dragspel