• Anonym (Lämnad)

Gör jag rätt?

Jag och mitt ex planerade barn i två år och när jag äntligen blev gravid börja han bete sig och behandla mig annorlunda.. Han va ute om nätterna, sov inte hemma, berätta inte var han va, behandla mig dåligt, kalla mig tjock, ful, krävande och påstod att jag tvinga barnet på honom.. Det såra mig oerhört men jag stanna eftersom jag trodde de skulle bli bra igen när barnet kom.. På förlossningsdagen va han inte hemma så va tvungen att ringa min mamma och be henne köra mig till sjukhuset. När han väl dyker upp luktar han sprit och säger "jag tror inte barnet kommer idag, du e sån drama queen", då va värkarna med 2-3 minuters mellanrum och två timmar senare va barnet ute.. Han lämna mig efter de.. Han blanda sig först när barnet va TIO MÅNADER!! Och då mest med påstående som att han ville ses men sen dök han aldrig upp.. Jag har nu gett upp och sagt att han får ta de till familjerätten om han verkligen vill ses för jag klarar inte av att sitta hemma dag in o dag ut när han aldrig kommer.. Vi hade kunnat göra annat, träffat andra o sysselsatt oss. Jag har ensamvårdnad och känner att han sårar både mig och vårt barn och hindrar oss från ett normalt glatt liv.. Han har umgängesrätt men ingen överenskommet i familjerätten utan vi ville lösa de själv vilket vi uppenbarligen inte gör.. Gör jag rätt i att låta honom ta de till familjerätten då jag anar att han kommer skita helt i de, eller borde jag ta de ansvaret för att se till att de verkligen får en kontakt?? Ursäkta om de inte blir några mellanslag, skriver i mobilen och hoppas det blir läsbart..

• Svar på tråden Gör jag rätt?
  • Anonym (Z)

Har du ensamvårdnad så har även du ett ansvar att se till att ug möjliggörs men kommer inte den andra på de tider som är uppgjorda kan du inte tvinga den

• Anonym (Lämnad)

Borde jag kontakta familjerätten då tycker du? Jag kan ju inte tvinga honom ensam som nämnt men kommer man överens i familjerätten om tid som han sedan inte håller kan man ta umgängesrätten ifrån honom? Inte så super insatt, trodde knappast han skulle skita i sitt ansvar..

• Anonym (Z)

Varför ska du ta ug från nån? Den som har umgängesrätt är er unge och endast tr kan ta bort den rätten men det sker väldigt sällan för även barn tillfängelsekunder mördare osv får träffa sina föräldrar även om det är i fängelset, så bara för du har ev kan du inte göra som du vill du har ett större ansvar att informera och få allt att funka

• Anonym (Ehh..)
    Anonym (Z) skrev 2013-09-16 20:41:45 följande:
    Varför ska du ta ug från nån? Den som har umgängesrätt är er unge och endast tr kan ta bort den rätten men det sker väldigt sällan för även barn tillfängelsekunder mördare osv får träffa sina föräldrar även om det är i fängelset, så bara för du har ev kan du inte göra som du vill du har ett större ansvar att informera och få allt att funka
    Vad menar du med ditt inlägg? Ska Ts då helt sonika gå hem till pappan och knacka på dörren? Hon har ju främjat umgänge genom att säga ja till träffar, som han sedan inte dykt upp på. 

Där är saken biff Ts - Du gör helt rätt. Säg åt honom att ta det via FR då ni inte kan samarbeta.  Koncentrera dig på barnet och inte honom. Kram!
  • Anonym (Z)
    Anonym (Ehh..) skrev 2013-09-16 20:45:28 följande:
    Vad menar du med ditt inlägg? Ska Ts då helt sonika gå hem till pappan och knacka på dörren? Hon har ju främjat umgänge genom att säga ja till träffar, som han sedan inte dykt upp på.  Där är saken biff Ts - Du gör helt rätt. Säg åt honom att ta det via FR då ni inte kan samarbeta.  Koncentrera dig på barnet och inte honom. Kram!

Hur menar du att ts bara kan ta ug från barnet då som ts undra över?
  • Anonym (Lämnad)

Det jag menade var givetvis att om vi kommer överens i familjerätten, säg en helg i månaden eller två som han sedan skiter i (ja, negativa mig tar förgivet redan nu att han fortsätter skita i de) kan man -via familjerätt/tingsrätt- ta bort hans umgängesrätt eller måste vi fortsätta sitta hemma själv de helger och vänta på att han aldrig dyker upp i 18 år? Det känns nämligen väldigt skadligt för vårt barn att behöva genomlida de..

• Anonym (Lämnad)
    Vad menar du med ditt inlägg? Ska Ts då helt sonika gå hem till pappan och knacka på dörren? Hon har ju främjat umgänge genom att säga ja till träffar, som han sedan inte dykt upp på.  Där är saken biff Ts - Du gör helt rätt. Säg åt honom att ta det via FR då ni inte kan samarbeta.  Koncentrera dig på barnet och inte honom. Kram!

Tack! Både för stödet och förståelsen..
  • Anonym (Z)
    Anonym (Lämnad) skrev 2013-09-16 21:42:55 följande:
    Det jag menade var givetvis att om vi kommer överens i familjerätten, säg en helg i månaden eller två som han sedan skiter i (ja, negativa mig tar förgivet redan nu att han fortsätter skita i de) kan man -via familjerätt/tingsrätt- ta bort hans umgängesrätt eller måste vi fortsätta sitta hemma själv de helger och vänta på att han aldrig dyker upp i 18 år? Det känns nämligen väldigt skadligt för vårt barn att behöva genomlida de..

nej du kan inte ta bort umgängesrätten för att han inte kommer på avtalad tid, den enda som kan ta bort umgängesrätten är tingsrätten och för att det ska ske så krävs bra mycket mer som jag sa innan.

du ¨år ha reservplaner att ta till om han inte kommer  
  • R J

Jag skulle råda dig till att gå till FR å få en advokat.. Är umgänget bestämt via ett beslut och han inte har följt det så kan umgänget uppgöras via TR...

• Anonym (lagen)
    Vad menar du med ditt inlägg? Ska Ts då helt sonika gå hem till pappan och knacka på dörren? Hon har ju främjat umgänge genom att säga ja till träffar, som han sedan inte dykt upp på. 

Där är saken biff Ts - Du gör helt rätt. Säg åt honom att ta det via FR då ni inte kan samarbeta.  Koncentrera dig på barnet och inte honom. Kram!
    Ts har inte sagt ja. Ts hänvisar till familjerätten.

På vilket sätt menar du att de inte kan samarbeta?
  • Anonym (Z)
    R J skrev 2013-09-17 12:08:32 följande:
    Jag skulle råda dig till att gå till FR å få en advokat.. Är umgänget bestämt via ett beslut och han inte har följt det så kan umgänget uppgöras via TR...

Man får ingen advokat hos fr, advokat får man fixa själv och betala själv det är inget fr tillhandahåller
Svar på tråden Gör jag rätt?