• MEMFS

Hur är er 4 åring?

Hur är er 4 åring? Mognadsmässigt? Hur leker han/hon? Tal? Allmän utveckling? m.m m.m:)

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden Hur är er 4 åring?
  • pippilirum

Har en pojke som blir 4 år nu i höst. Han pratar mycket och gärna men fortfarande väldigt orent. Vi ska börja gå hos logoped snart. Han är väldigt medveten om att han inte talar rent. Det frågas om allt; "Varför?", " Vad är det?", "Varför gör du så?" osv. Sen kommer det väldigt roliga kommentarer titt som tätt! Glad

Han leker gärna med kompisar och det är mycket rollekar nu. Oftast leker de mamma, pappa och barn. Men också kung och prinsessa, Polis och tjuv eller att de är pirater som letar skatter. Han har en väldig fantasi. Han leker gärna ensam också och då är det riddare och riddarborgen, spindelmannen-figurer eller bilar som gäller.
    Att leka ute är också kul. Helst vill han cykla eller sparkcykla, klättra i nät eller gunga.

Mognadsmässigt så tycker jag att han är ganska omogen om man nu kan säga så., haha!
    Om jag jämför (men det ska man ju inte) med vänners barn (samtliga flickor) så kan de flesta av dem alfabetet och rita ordentligt. Min pojke avskyr att rita och kladdar mest runt och den enda bokstaven i alfabetet han kan är den som hans namn börjar på. Flört

Om man bortser från talet (vilket jag tror gör att han upplevs som yngre) tycker jag  att han är som de flesta andra 4 åringar.  Har inte fått några indikationer på annat från förskolan heller.

• asatantrosa

Min fyraåriga dotter är jättehärlig just nu :D från hon vaknar på morgonen tills hon somnar vill hon LEKA. Favoritlekarna är dockor/smågubbar som tar hand om djur, bygga med lego, klättra och hoppa från saker, cykla på balanscykel, rita och måla, läsa böcker (precis börjat läsa böcker utan bilder för henne) och titta på film är kul.
    Hon började prata väldigt tidigt och pratade rent innan två års ålder. Hon är samtidigt lång så många uppfattar henne som äldre och de flesta av hennes kompisar är 5 och 6 år. Hon älskar dagis!
    Tror mognad kommer mycket med talet eftersom man/folk förväntar sig mer av kommunikativa barn. Just nu är det mycket existentiella frågor om liv, död, rymden, hur blir bebisar till, varför är vissa taskiga ibland, hur fungerar kroppen osv. Vi pratar väldigt mycket om allt, munnen går från morgon till kväll. Hon var väldigt försiktig när hon var mindre men nu har det motoriska lossnat och hon vågar mer och mer.
    Självklart mycket trots och bråk också men det är blandat lugnare perioder och trotsiga.
    Tycker det kan vara väldigt stor skillnad på barn i den här åldern. Hennes kusin som är lika gammal är supermotorisk och fysiskt självständig men svår att prata med tex.

• Flickan och kråkan

Jag har en snart  4,5-åring och en som var det för ett år sedan drygt. De är så totalt olika på alla sätt och vis att jag har svårt att beskriva vad en 4-åring är . Båda helt "normala" som vi förstått det .

Gemensamt för båda i den åldern är att de pratat mycket och gärna. Äldsta har en mild uttalsförseningen vilket gjorde att han som 4-åring pratade orent (saknade de bakre ljuden tills han var fem och gick hos logoped). För övrigt var han långt före sin lillebror språkligt för övrigt - läste t.ex rätt obehindrat och hade mycket god kognitiv förståelse. Vår nuvarande 4-åring pratar bättre, men använder ett mer vardagligt språk. Han kan rätt många bokstäver (bara stora) men är inte i närheten av att läsa eller ens att börja ljuda ihop. Men som sagt båda pratade mycket och gärna ....och vill att man ska var med och besvara HELA tiden .

Gemensamt för båda är också att intresset för kompisar och andra barn blev ett helt annat. Mycket viktigare med kompisar.Äldsta har dock jättelätt för nya människor, miljöer och situationer och är väldigt framåt och oblyg på det viset. Min nuvarande 4-åring gillar stora barngrupper eller när barn han inte känner mycket väl kommer för nära. Stark integritet och släpper inte lätt in andra på livet.

Äldsta sprang oavbrutet - gör det fortfarande. Motorik är inget som kommer automatiskt för honom alls, men älskar att röra på sig. Tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna - kom tvåa i en löpartävling i skolan förra veckan....ger sig aldrig. Älskar att delta i organiserade aktiviteter och går i gymnastik och idrottsskola sedan han var 4. Vår nuvarande 4-åring är mycket mer motorisk. Fena på att hantera cykel och det kommer liksom bara automatiskt. Han trivs dock inte alls med styrda aktiviteter utan vill göra som han själv vill. Inte alls intresserad av att vinna eller tävla. På förskolan har de varje år en löpartävling (kort liten bana). Han deltar glatt, men med honom är vi mest glada om han kommer runt och inte har tröttnat på vägen . Han är den lekande typen.

Båda sov bra, uträttade toalettbesök utan större problem med med lite läckage av och till. Klädde av och på sig utan problem. Ingen av dem är särskilt bra på att rita. 

Äldsta var och har alltid varit väldigt lätt att ha att göra med. Jämnt humör, förhandlar och resonerar logiskt. Inga tendenser till trots egentligen någonsin. Vår nuvarande 4-åring är en känslomänniska ut i fingerspetsarna. Allt är högt och lågt. Han är väldigt fysisk (kramas, hålla i handen, sitta i knä, pussas). Stark integritet och mycket bestämd vilja. Ger sig aldrig och har jättesvårt för att acceptera "nederlag" i form av att måsta göra något han sagt att han inte vill eller ska = en och annan härdsmälta. Växlar väldigt snabbt mellan världens mysigaste och goaste till världens argaste. Mycket frigörelseprocess upplever vi.

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-16 11:21:36 följande:
    Min nuvarande 4-åring gillar stora barngrupper
    OGILLAR stora barngrupper

Får väl tillägga att han även är en hemmatomte som trivs med att tomta runt hemma. Är nöjd och glad vi sitter och gosar och läser en hel dag i soffan. Äldsta skulle klättra på väggarna. 
Svar på tråden Hur är er 4 åring?