Hur är er 4 åring?
Har en pojke som blir 4 år nu i höst. Han pratar mycket och gärna men fortfarande väldigt orent. Vi ska börja gå hos logoped snart. Han är väldigt medveten om att han inte talar rent. Det frågas om allt; "Varför?", " Vad är det?", "Varför gör du så?" osv. Sen kommer det väldigt roliga kommentarer titt som tätt!
Han leker gärna med kompisar och det är mycket rollekar nu. Oftast leker de mamma, pappa och barn. Men också kung och prinsessa, Polis och tjuv eller att de är pirater som letar skatter. Han har en väldig fantasi. Han leker gärna ensam också och då är det riddare och riddarborgen, spindelmannen-figurer eller bilar som gäller.
Att leka ute är också kul. Helst vill han cykla eller sparkcykla, klättra i nät eller gunga.
Mognadsmässigt så tycker jag att han är ganska omogen om man nu kan säga så., haha!
Om jag jämför (men det ska man ju inte) med vänners barn (samtliga flickor) så kan de flesta av dem alfabetet och rita ordentligt. Min pojke avskyr att rita och kladdar mest runt och den enda bokstaven i alfabetet han kan är den som hans namn börjar på.
Om man bortser från talet (vilket jag tror gör att han upplevs som yngre) tycker jag att han är som de flesta andra 4 åringar. Har inte fått några indikationer på annat från förskolan heller.