• Lilla kakan

Säkert att ert barn kommer få plats på "rätt" grundskola?

Vill veta lite hur folk med barn i förskola känner inför övergången till grundskolan. Själva var vi rätt säkra förut, men plötsligt inser vi att vår kommun inte gör någonting för att bemöta ett ökande elevunderlag, så när vår son ska börja f-klass kommer det inte alls bara säkert att han får plats på den skola han "borde" få gå på.. Det är enormt frustrerande att inte kunna göra något åt saken heller. Funderar på om det är vanligt att man har det så som förälder eller om det är vår kommun som suger. Ps, även ni som redan passerat denna period i ert barns liv får såklart gärna svara i efterhand, hur ni upplevde det

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säkert att ert barn kommer få plats på "rätt" grundskola?
  • LillGris

Det borde inte bli några problem, vi bor i ett oattraktivt område så det är inte direkt folk som köar för att få plats här..

• Duckan

Hon kom in på den skolan vi sökte till, men i en lokal 500 m bort! Inte vad vi såg framför oss och vi blev mycket besvikna. Enda positiva är att klasserna är något mindre i annexet och att våra tre pedagoger verkar jättebra.

• Mercurialis

Annat: Vårt äldsta barn började i skolan nu i augusti och han fick börja på den skola som var vårt första val. Det finns två skolor att välja mellan och vi valde den som ligger längst bort av de två. Därmed var det inte självklart att han skulle få börja där, eftersom det är närhetsprincipen som styr.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mandolin76

Jag var inte säker på att vi skulle få den skola vi valt men var inte särskilt orolig då alla fyra skolorna i vårt område är bra skolor. Den skola vi tillhör enligt upptagningsoråde ligger tyvärr fel i förhållande till mitt och min ex arbetsplatser och därför valde vi en annan skola i första hand. Vi hade tur och fick plats på denna skola vilket var tur då nästan alla sonens förskolekompisar går där också.

• Mrs Green

Vi fick plats i förstahandsvalet men det var långt ifrån säkert. Vår närmaste skola är jättedålig och alla bra skolor i området är överfulla. Det här var 2011, nu är det ju ännu fler 6-åringar så nu hade det förmodligen inte gått.

• magelita80

Ja, jag antar det men jag vill inte att han ska gå där. Den skolan som han tillhör idag ska rivas och det ska byggas en ny skola. Men den nya skolan kommer ha 900 elever och jag tycker det är för stor skola för en som inte ens kommer va 6 år. Så vi har ställt honom i kö till den bästa skolan i kommunen 3e bäst i Sverige. Men där verkar det vara kört då det är 250 barn före honom i kön. Han har även stått i kö till franska skolan sen han var 2 veckor men jag är inte säker på att jag vill att han ska där längre.

• läkarstudent

Vi var garanterade plats på sonens skola eftersom han gått i förskola där också. Däremot fick vi köa ett tag för att komma in på förskolan.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Erizajo

Min dotter har nyss börjat f- klass, vi bor i ett litet samhälle så finns bara ett alternativ dock blev de 26 i hennes klass något man som förälder inte är alltför nöjd med...

• fluu

Jag oroar mig redan nu när hon är 1,5. Här i stan sköts fsk och skola uruselt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • En blå giraff

Min son går i förskoleklass på den skola där han ska gå ettan sen. De är 18 barn i f-klassen så jag är inte orolig för att han inte skulle få gå ettan här. Finns inga fler elever här i området födda 2007 i nuläget. Och skulle någon mer flytta hit får väl även den plats i klassen.

Svar på tråden Säkert att ert barn kommer få plats på "rätt" grundskola?