• Solljuset

sfinkterruptur - solskenshistorier tack

Hej

För 10 dagar sedan födde jag min bebis vilket var en positiv upplevelse. Tyvärr sprack jag mer än vad bm först trodde, jag fick en sk sfinkterruptur grad 3. Halleluja liksom. Nu undrar jag om det finns någon som det faktiskt har gått bra för? Jag har bara läst om infektioner, inkontinens, bajs oxh kiss och social fobi. Känns inte så jättelugnande. Såhär 10 dagar efter så känna d ändå positivt, jag har inte så ont, jag kan sitta gå och stå ( känns bara som om jag skulle tappa underlivet) och undrar om jag har en bra läkningsförmåga eller kommer problemen senare? Jag vill ju inte gå runt o tro att jag kommer bajsa på mig..

Finns d ngn där ute som har ngt bra att säga??

Håller tummarna

//ngn som försöker hålla modet uppe

• Svar på tråden sfinkterruptur - solskenshistorier tack
  • Litenåfin

Råkade ut för det med! Det tog sex veckor innan jag kände mej någorlunda "normal". Nu ett år senare är jag precis som innan :) inga läckage, ingen smärta, inget estetiskt konstigt :)

• tundra

Hej!
    Blev du tagen till operation och sydd? Det är viktigt att genast få det ordentligt omhändertaget.

Men läkningsprocessen brukar vara långsam. Ta det lugnt och stressa inte upp dig - lättare sagt än gjort iofs.

Fick en total ruptur grad 4 med min första son 2010. Efter en mkt snabb förlossning och en överraskande stor bebis på 4960 gram. (Inget ngn bm förutspått, gick upp från 58-72 och hade normalt sf).

Det tog 6 mån innan jag var återställd men helt utan bestående men.

2012 födde jag minsta sonen vaginalt efter en igångsättning v 37 (för att inte riskera ett stort barn igen). Gick superbra.
    Har inga som helst problem idag.

Håll modet uppe och fokusera på din bebis!

• Solljuset

Jag fick vänta typ 1 h på operation som sedan tog typ 2 h. Läkaren var nöjd över operationen och beskrev att läkningen är beroende på hur bra operationen är utförd. Så hon menade att tiden som det tog inte hade med skadan o h antal stygn att göra utan att hon var noggran. Men innan ni kände er bra och normala igen, hur kändes det då? Hade ni problem att hålla er? Det är min största skräck. .jag vet inte hur man ska känna efter en vaginal förlossning då första barnet är född med planerat snitt.

• Ramborg

Min dotter är två år nu. När hon föddes fick jag också sfinkterruptur grad 3. Jag har inga kvarvarande symptom idag. Tills ungefär 18 månader hade jag visst obehag vid samlag, men även det gick över. Det var det symptomet som var kvar längst. Jag är gravid igen och kommer föda med kejsarsnitt för att det var så jobbigt sist. Jag vågar inte utsätta ärrvävnaden för ytterligare påfrestningar.

Se till att du inte lyfter tungt för tidigt och allt sånt där, som de råder dig till. Det kommer säkert att gå bra.

Grattis till bebisen!

42.
  • FjärilVingad73

Jag fick en rejäl sfinkterruptur (och också i vaginan) när jag födde min son för drygt 11 år sedan, och syddes på operation i över 2 timmar.
    Har inga som helst problem med det idag!

(Har fött ett till barn efter det)

I am an acquired taste. Don't like me? Acquire some taste!
  • FjärilVingad73
    FjärilVingad73 skrev 2013-09-11 13:37:34 följande:
    Jag fick en rejäl sfinkterruptur (och också i vaginan) när jag födde min son för drygt 11 år sedan, och syddes på operation i över 2 timmar.
    Har inga som helst problem med det idag!

(Har fött ett till barn efter det)
    (och också i slidan, skulle det stå).
    I am an acquired taste. Don't like me? Acquire some taste!
  • Ramborg
    Solljuset skrev 2013-09-11 14:14:39 följande:
    När började ni med knipövningar? Har de ngn effekt?

Har för mig att jag inte fick göra knipövningar förrän efter rätt lång tid.

Sedan har jag varit ganska slarvig med dem. Ca ett år efter förlossningen fick jag ha Tena pga urinläckage när jag tränade, men även det har gått bort.
    42.
  • Lilaprick

Jag födde min son för 12 veckor sedan och fick precis som du en grad 3 bristning. Förloppet låter väldigt likt ditt, efter en timme fick jag komma upp till operation och de sydde mig i knappt 2 timmar. 

De första veckorna var jag ordentligt svullen och öm i hela "nederdelen", svårt att sitta bekvämt och att gå i mitt vanliga tempo. Fick inte bära något som var tyngre än sonen, vilket jag tyckte var jättesvårt men idag väldigt glad att jag inte gjorde.

Trots att det var så nyss så minns jag inte exakt när jag fick börja med knipövningar men har för mig att jag fick börja knipa extremt lätt (typ 10 lätta knip á 2 sekunder/dag) två veckor efter förlossningen och efter en månad fick jag börja knipa mer ordentligt. Efter 7 veckor var jag på återbesök till en sjukgymnast som undersökte knipförmågan i både slidan och rumpan, jag hade helt intakt knipförmåga men var väldigt svag i muskulaturen. Trots det har jag aldrig haft några läckageproblem. Möjligtvis hade jag lite svårt att hålla inne fisarna i början men bara den allra första tiden efter förlossningen. Av sjukgymnasten fick jag också ett "träningsprogram" med olika typer av knipövningar och sen jag började med dem (för en dryg månad sedan) har jag förbättrats något enormt och den där "tappa underlivetkänslan" är helt borta utom när jag går långt och fort, men även det förbättras hela tiden. 

Kort sagt, efter 12 veckor känner jag mig så gott som helt återställd! Inga läckageproblem och en bäckenbotten som återhämtar sig bra! Av sjukgymnasten fick jag även vet att 95% av alla som fått en sfinkterruptur vid första förlossningen föder sitt andra barn utan att få liknande komplikationer, mycket skönt att höra tycker jag!

Lycka till! 

• Solljuset

Det här med att man inte får bära tyngre än bebisen kommer vara en utmaning då jag har en 1,5 åring hemma också som gärna vill bli buren. Nu kan jag försöka undvika det då pappa är hemma men snart är man själv med två små och då måste jag vara i form. Det är denna stress man helst skulle vilja slippa därav min önskan att läka snabbt.

• tundra

Nej man blir inte sjukskriven - på samma sätt som de mammor som fått kejsarsnitt inte blir sjukskrivna.

Sen kan man tycka att det är sinnessjukt att det ska vara så

• Solljuset

Nu har d gått en månad och den där skumma känslan i underlivet är kvar. Vad är d som gör ont egentligen? Ååååh jag är så frustrerad. Jag går på toa, lider inte av det heller o kan sitta gå o stå, men känslan av kramp/brännande känsla i underlivet kvarstår. Ngn som känner igen denna känsla?

Hur länge åt ni värktabletter? Jag behöver d fortfarande, iof har jag en spricka i svanskotan oxå.

Åååh hoppas ngn kan svara på frustrerade mig.

• 89Denise

jag fick min andra dotter i juni i år, fick en 4gradig ruptur som blev sydd 8 timmar senare då det var
    högt tryck på operation. Operationen tog en timme. 7 veckor senare hade jag återbesök på gyn och var näst intill helt läkt. 

Men jag ser mig som helt återställd idag och det har bara gått knappt 4 månader efter förlossningen. Hade lite problem i början att hålla gaser. Men inte nu längre :)

• Marie H

Jag fick även jag en sphinkter grad 3 med mitt första barn. Urjobbig förlossning som slutade med tångförlösning där jag fick mina skador, 15 stygn både invändigt och utvändigt - aj aj aj! Åt Citodon i nästan 2 mån och hade stora problem att sitta, gå el göra toalettbesök. Efter några månader vände det och jag började äntligen läka. Nu sitter jag här, med en ny liten bebis som jag födde vaginalt och det gick SÅ bra! Var fullkomligt livrädd att spricka mer men denna gång fick jag fantastiskt stöd och hade en så positiv upplevelse av förlossningen. Jag har klarat mig helt utan men efter min sphinkter och det var orsaken till att jag vågade ge mig på att föda igen. Jag har kört regelbundna knipövningar varje kväll när jag läst saga för min son :) Hoppas du får läka fort! Kram på dig!

• ET90

Hej alla! Sedan fem veckor tillbaka kan jag ansluta mig till sfinkterrupturklubben.. Fick en partiell, grad 3 med en djup vaginal bristning. Nu undrar jag, helt plötsligt kommer det blod i avföringen, det har det inte gjort förut? Har inte speciellt ont när jag gör nummer två, mer ont när jag går och står och sitter.. Är det stygnen som släpper? Ser inga stygn.. När sker detta? Berätta gärna allihopa för mig när era stygn släppte, hur det kändes, om det gjorde mer ont samt om ni hade blod i avföringen? Stort tack på förhand! Kram Helena

• ET90

Snälla ni, alla sfinkterruptursystrar! Svara mig innan jag blir knäpp. När ni fick er första mens efter förlossningen, fick ni plötsligt ont i underlivet igen? Jag tycker att dagarna har blivit bättre, det är idag 8 veckor sedan jag fick min sfinkterruptur grad 3. Igår kom mensen som ett brev på posten (det måste vara mens, jag ammar inte, det är färskt och mycket blod och avslaget slutade för två veckor sedan) och plötsligt har jag fått ont i klippet/bristningen igen.. Jag vet inte hur länge till jag ska orka, äntligen började det vända och så nu detta... Hade ni också ont i ärret eller i underlivet generellt vid mens efter förlossningen? Att få in en tampong Är totalt omöjligt, gör så ont. Snälla svara! Mvh Helena

• Solljuset

Hej! jag känner absolut igen mig i det du skriver om en viss ömhet vid mens. ingen aning om vad som gör "ont". detta är dock inget jag lider av lr måate ta ngt smärtlindring för! Det är snart 1 år sen o jag tycker d har blivit bra. vissa saker som kan krångla men jag är nöjd bara jag kan hålla mig ;)

Svar på tråden sfinkterruptur - solskenshistorier tack