Jag födde min son för 12 veckor sedan och fick precis som du en grad 3 bristning. Förloppet låter väldigt likt ditt, efter en timme fick jag komma upp till operation och de sydde mig i knappt 2 timmar.
De första veckorna var jag ordentligt svullen och öm i hela "nederdelen", svårt att sitta bekvämt och att gå i mitt vanliga tempo. Fick inte bära något som var tyngre än sonen, vilket jag tyckte var jättesvårt men idag väldigt glad att jag inte gjorde.
Trots att det var så nyss så minns jag inte exakt när jag fick börja med knipövningar men har för mig att jag fick börja knipa extremt lätt (typ 10 lätta knip á 2 sekunder/dag) två veckor efter förlossningen och efter en månad fick jag börja knipa mer ordentligt. Efter 7 veckor var jag på återbesök till en sjukgymnast som undersökte knipförmågan i både slidan och rumpan, jag hade helt intakt knipförmåga men var väldigt svag i muskulaturen. Trots det har jag aldrig haft några läckageproblem. Möjligtvis hade jag lite svårt att hålla inne fisarna i början men bara den allra första tiden efter förlossningen. Av sjukgymnasten fick jag också ett "träningsprogram" med olika typer av knipövningar och sen jag började med dem (för en dryg månad sedan) har jag förbättrats något enormt och den där "tappa underlivetkänslan" är helt borta utom när jag går långt och fort, men även det förbättras hela tiden.
Kort sagt, efter 12 veckor känner jag mig så gott som helt återställd! Inga läckageproblem och en bäckenbotten som återhämtar sig bra! Av sjukgymnasten fick jag även vet att 95% av alla som fått en sfinkterruptur vid första förlossningen föder sitt andra barn utan att få liknande komplikationer, mycket skönt att höra tycker jag!
Lycka till!