Inlägg från: Loriyana |Visa alla inlägg
  • Loriyana

frågor ang. adoption

Queenie70 skrev 2014-01-22 21:16:09 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article18216066.ab

Är detta vanligt? Att man ger en tvååring ett helt nytt namn??
    Tyvärr är det nog rätt vanligt. Gräsligt enligt min mening. Som om inte barnet har fått genomgå tillräckligt! 
  • Loriyana
    Lilinanan skrev 2014-01-24 22:53:19 följande:
    Här har vi lite namn från Nigeria: www.onlinenigeria.com/nigeriannames/ många svåra tycker jag.
    Jag känner flera personer från Nigeria. Ingen av dem har svåruttalade namn.
  • Loriyana
    Juno skrev 2014-01-24 09:27:43 följande:

Nä, det är inte gräsligt. Det är en del i anknytningsprocessen. Barnet är inte hjälpt av att ha ett namn som ingen i Sverige kan uttala eller som låter konstigt i svenska ören, och som föräldrarna absolut inte hade valt. Tänk själv att någon annan bestämt namnet på ditt barn, ett namn du inte kan identifiera dig med, men ändå måste kalla barnet.

Som exempel, vår 2-åring hette Zuzanna, men tilltalades Zuzcha. Z-stavningen är den vanliga stavningen i Polen men vi kände oss inte alls bekväma med det. Att kalla henne Suscha kändes inte heller okej, trots att det var det hon kallade sig själv. Vi valde att behålla namnet Susanna men ändra stavningen, och att kalla henne Sanna. Första halvåret använde vi både Zuzcha och Sanna parallellt tills hon kallade sig själv Sanna.

Inget gräsligt alls med det
    Så det var alltså viktigare för DIG att känna dig bekväm än för det stackars barnet som ryckts från sitt land och sin kultur för att hamna hos främlingar? För övrigt så är "Zuzanna" inte det minsta svårt att uttala, inte heller "Zuzcha". Ja jag tycker det är gräsligt.
  • Loriyana

Jag känner en hel del adoptivbarn. Många av dem har återgått till namnet som de fick i sitt hemland. De känner sig kränkta över att deras adoptivföräldrar tagit deras namn från dem.

Svar på tråden frågor ang. adoption