Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Någon som fått eosinofil gastroenterit diagnoserat??

Hej! Jag trodde att sonen hade det då hade eosinofiler i blodet, sk blodeosinofili, men enligt hans dr var han inte tillräckligt dålig för att det skulle vara det och några undersökningar har inte gjorts. Vi har fortfsrande stora problem med hans mat o hans mage så jag följer gärna din tråd då jag inte är övertygad om bedömningen.

Vad var det som gjorde att din diagnos kunde fastställas till slut?

• Mandelskorpan

Vi bor i Stockholm och har gått på SÖS. Sonen hade alltså förhöjda eosinofiler i blodet men vi har inte gjort biopsi. Vid uppföljning hade han lägre värden på eosinofilerna och då ville man inte gå vidare. Han gick då på väldigt strikt eliminationsdiet.

Vad var det som gjorde att man misstänkte diagnosen på dig?

• Mandelskorpan

Kan tillägga att jag har läst en hel del om ämnet och jag har en del bra länkar. Måste bara sitta vid en civiliserad dator, skriver från mobilen....

• Mandelskorpan

Tack för mess, skriver längre svar senare!!

Länken är rätt allmän. Fick träffar på den eftersom sonen fick magsmärtor efter måltid följt av lös mage som ett brev på posten efter ca 12h. Har ingen ordning på mina länkar men jag ska försöka återkomma med fler. Sonen är f.ö. bara 20mån.

http://tidsskriftet.no/article/2077050/

• Mandelskorpan

Här är ytterligare än länk. Handlar om en diet som ska läka ut en inflammerad mage/tarmslemhinna. Det är rätt intressant läsning. I princip ska man skippa ALL sorts stärkelse. Sonen är superkänslig för stärkelse - han tål t.ex. bara vissa sorters ris. Potatis går dock bra men det gick inte när han var som sämst.

http://tarmochpsykologi.wordpress.com/full-gaps-diet/

• Mandelskorpan

Sonens symtom har mest varit ont i magen efter mat följt av diarre ca1/2 dygn senare. Det var så jag hittade den norska länken. Han har haft mkt gaser, illaluktande. Kräktes ofantligt mkt. Han har även haft en del eksem med klåda. Han växte dåligt, gick upp dåligt. Vid 5 mån slutade jag med alla mjölkprodukter (han helammades) efter att en läkare äntligen föreslog att han kanske inte tålde mjölk. Då blev det mkt bättre! Men sen blev han sämre igen... Skriver mer senare.

• Mandelskorpan
    Eleonor01 skrev 2013-09-16 12:36:36 följande:
    Sitter på akuten :( hade så ont i natt att tårarna rann... Pratade m sjuksköterskan innan. Hon sa att kortisonet borde hjälpt efter en vecka å det har gått två :( bukhinnan mår inget vidare :( ONT SÅ IN I!!!!!

Stackare så frustrerande att inte få hjälp. Men kunskapen om detta verkar låg hos läkare. Hoppas smärtan ger sig!

Puffar samtidigt på tråden!
Svar på tråden Någon som fått eosinofil gastroenterit diagnoserat??