• babydeluxe

Hjälp! 3,5 månaders som vill amma heeeela kvällarna.

Hej!

Skulle behöva lite råd och tips. Har en dotter på snart 4 månader som för det mesta är glad och nöjd på dagarna. Sedan hon var bara någon vecka gammal har hon velat amma i princip non-stop efter ca 18.00 fram till läggdags vid 21-22. Får hon inte det så skriker hon hysteriskt. Känns inte som att det handlar om hunger utan mer om närhet. Nu börjar dottern dock snart bli fyra månader och jag tänker att det borde avta snart?  Börjar bli påfrestande att inte kunna gå heifrån eller ens på toaletten på kvällarna. Har dessutom en tråring hemma som jag behöver lägga och ta hand om. Tilläggas att dottern vägrar napp och flaska, det är bara bröstet som gäller. Har sökt på nätet men hittar bara trådar där de som har bebisar på några veckor med liknande situation. Har inte varit på BVC på ett tag nu men ska givetvis ta upp det där nästa gång.

Någon med tips om hur man kan göra? Är det bara att vänta ut?

Hälsningar
    Trött mamma

• Svar på tråden Hjälp! 3,5 månaders som vill amma heeeela kvällarna.
  • Lindsey Egot the only one

Jag har fem barn och fyra av dom har jag ammat. Vid 2-3 månaders ålder kommer bebisen i en tillväxtperiod och behöver mer mat. Enda sättet för att öka produktionen i brösten är att suga oftare tills det blir så mycket som man behöver för att bli mätt. När det sedan blir mer kommer barnet suga vid färre tillfällen tills nästa tillväxtperiod. Tyvärr kan denna proceduren ge mjölkstockning för oftast blir det en överproduktion till en början.

• cloudberry79
    Emmyl skrev 2013-09-06 22:42:37 följande:

Några dygn?! För min yngsta var det flera veckor, om inte månader :)
    Själva beställningen tar några dygn, men så finns det ju bebisar som ändå alltid vill ligga där och vara nära och det är ju också helt normalt ♥ Min egen 14-månaders sover helst PÅ mig med tutten i munnen, men vi brukar försöka kompromissa...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • skogsvitter

Har du testat att pumpa ur på morgonen och ge det i mugg på kvällen när det blir sådär?

• malzac

Det är även vanligt med "cluster feeding" (vet inte vad det heter på svenska) på kvällarna när de bara är några månader. Då handlar det om att bebisen liksom tankar på kvällen för att kunna hålla sig längre under natten. Ungefär som hyperventilering innan man dyker (dålig jämförelse, jag vet, eftersom den dyktekniken absolut inte är att rekommendera medan cluster feeding är helt normalt). Jag vet att min dotter låg mycket länge vid bröstet på kvällarna kring förra julen och då var hon just runt 4 månader gammal. Men det går över! Och snart dessutom, så håll ut! 

Här kan du läsa mer (på engelska):
    kellymom.com/parenting/parenting-faq/fussy-evening/ 

• Veritaslux

Se det såhär: Det är en begränsad period din bebis är liten och amningen tar en del tid. Det är väldigt vanligt att "maratonamma" i perioder när bebisarna är små.  Försök göra det bästa av situationen. Själv kollade jag mycket på film eller tv-serier (finns ju hur mycket som helst att hyra/låna/köpa)... satt i soffan med en god kopp te. Enklast var att vara hemma, men visst kunde jag umgås med vänner. Bara det att jag var mycket hemma och fick amma medan vi pratade.  Maken fick ta dottern andra tider på dygnet, för kvällarna var svårast "utan mig".  I efterhand tycker jag ändå att det var helt okej. Senare blev dottern mer aktiv och hade en fas då hon skulle busa och leka mellan 19-22. Inte den tiden man själv var piggast direkt... 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • keron
    Lilla fjunet skrev 2013-09-06 22:23:21 följande:
    På kvällen är bröstmjölken mycket tunnare och därför blir barnet inte lika mätt.
    Nja, det är en myt, vad jag vet. Den är ju snarare fetare på kvällen. Och natten.
  • Emmyl
    keron skrev 2013-09-08 21:13:25 följande:
    Nja, det är en myt, vad jag vet. Den är ju snarare fetare på kvällen. Och natten.

Ja, fetare på kvällen och natten skulle jag också säga, har aldrig hört tvärtom.
  • Papricorn
    Emmyl skrev 2013-09-11 12:02:39 följande:
    Ja, fetare på kvällen och natten skulle jag också säga, har aldrig hört tvärtom.

Nej den är fetast på morgonen och blir tunnare framåt kvällen! Fråga amningshjälpen eller läs på amningsbloggen.
  • MrsMikas

Åh, jag känner igen det. Sådär var min också, bara det att han slutade inte förrän klockan fem på morgonen... Ammade non-stop hela kvällen och natten..
    Vid åtta månader tänkte jag att nä, han får sova lite själv på natten iaf. Målet var en timme eller två. Sagt och gjort, vi avvande honom lite på natten (det var jobbigt vill jag lova). Med resultat att han slutade amma på dagen också. Vaddå snutta, ni har vant mig av med napp, nu vill jag ha riktig mat. Typ

Så håll ut. Det kommer ge sig. Och försök njuta lite på vägen - det går rätt fort ändå

• Mrs Moneybags

Min son ville också maratonamma på kvällarna och mest ligga vid bröstet hela kvällen. Satt framför tv:n och hade honom där som ett bihang...

Det går över en dag. 

Svar på tråden Hjälp! 3,5 månaders som vill amma heeeela kvällarna.