• babydeluxe

Hjälp! 3,5 månaders som vill amma heeeela kvällarna.

Hej!

Skulle behöva lite råd och tips. Har en dotter på snart 4 månader som för det mesta är glad och nöjd på dagarna. Sedan hon var bara någon vecka gammal har hon velat amma i princip non-stop efter ca 18.00 fram till läggdags vid 21-22. Får hon inte det så skriker hon hysteriskt. Känns inte som att det handlar om hunger utan mer om närhet. Nu börjar dottern dock snart bli fyra månader och jag tänker att det borde avta snart?  Börjar bli påfrestande att inte kunna gå heifrån eller ens på toaletten på kvällarna. Har dessutom en tråring hemma som jag behöver lägga och ta hand om. Tilläggas att dottern vägrar napp och flaska, det är bara bröstet som gäller. Har sökt på nätet men hittar bara trådar där de som har bebisar på några veckor med liknande situation. Har inte varit på BVC på ett tag nu men ska givetvis ta upp det där nästa gång.

Någon med tips om hur man kan göra? Är det bara att vänta ut?

Hälsningar
    Trött mamma

• Svar på tråden Hjälp! 3,5 månaders som vill amma heeeela kvällarna.
  • N3NN3

Tycker att du bör ringa BVC eller amningsjouren och be om råd där.
    Lycka till

• Nillan97

Min son var likadan. 17-22 ammade han nästan konstant vissa perioder. Antar att det handlade både om närhet och tillväxtperioder.

• Emmyl

Min yngsta var precis likadan! Det kommer att ge sig. Visst kan man känna sig låst, men efteråt när man ser tillbaka på det så är det en rätt kort period. Som någon skrev, gilla läget.

• Sjöstjärna1

Hej! Vet hur du har det för jag har precis kommit förbi det nu... Jag upplevde min pojk som om att han var mer hungrig även fast han låg vid bröstet o sög o sög o sög.. Ibland upplever jag att de små vill ha mkt mjölk på engång( eller ett fyllt bröst om du förstår va ja menar) så de bli ordentligt mätta och får släckt sin törst fort! Min kille vägrar napp men vägrade nappflaska blev tipsad om en flaska som heter mOmma, en rund nappflaska som typ skall efterlikna bröstet. Efter att jag köpt den började han ta den.. Man blir ju knäpp tillslut om man inte får vara själv för en litet liten stund iallafall. Har hon inte någon filt eller favorit gosedjur han kan suga på eller snutta på om han inte tar napp? Annars får du ringa BVC eller amningshjälpen. Hoppas det löser sig! Håll ut! Styrkekram

• cloudberry79

Det är några dygn bara, sen går det över! OM du vill helamma så är det betydligt bättre att stå ut den här tiden och sen jämnar det ut sig! När man har en liten nyfödd så är man väldigt låst till barnet, så är det helt enkelt.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Lilla fjunet

På kvällen är bröstmjölken mycket tunnare och därför blir barnet inte lika mätt. Just nu kanske bebisen växer och behöver mer mjölk och det får den genom att stimulera dina bröst till att producera mer. Lycka till och hoppas att du snart få gå på toa i fred;)

• Emmyl
    cloudberry79 skrev 2013-09-06 22:13:50 följande:
    Det är några dygn bara, sen går det över! OM du vill helamma så är det betydligt bättre att stå ut den här tiden och sen jämnar det ut sig! När man har en liten nyfödd så är man väldigt låst till barnet, så är det helt enkelt.

Några dygn?! För min yngsta var det flera veckor, om inte månader :)
  • MalinEddie

Det är en utvecklingsfas samt en en tillväxtfas i den åldern.

Avskyr CIO-metoder.
  • norrlandsflicka

Har en son som är 4 månader 2 v. Han har varit sådär sen han föddes fram till senaste dagarna. Amningsmaraton varenda kväll, snutta ibland från 18-22. Nu i veckan har det helt plötsligt funkat amma mer normalt kvällstid och att hans pappa tagit honom och sen lagt honom att sova i spjälsäng. Nu har han inte ammat sen 19 och sover gott än.

Svar på tråden Hjälp! 3,5 månaders som vill amma heeeela kvällarna.