Anonym (Rymligt häruppe) skrev 2013-09-09 09:57:44 följande:
Hm, jag och mina barns pappa har alltid suttit bredvid varandra i soffan. Och även med min nye man så har vi en soffa och barnen en. När jag ramlar ner i soffan vid kvällens slut, så vill jag göra det i min mans famn. Innebär det att jag inte älskar mina barn? Nope - men den platsen är min :)
Ingen i någon famlij har "störst" rätt till närhet. Alla har rätt till närhet vid olika tillfällen. Även barn måste lära sig att respektera och inse att ibland går en annan persons behov före deras egna.
Så dina exempel känns inte som om de var den verkliga orsaken. Hur kom det sig att din mamma inte lyckades göra dig så trygg i HENNES kärlek till dig, så att du kände dig så hotad av din styvfar? Allt det du beskriver som din styvfars fel, låter mer som att din mamma inte lyckades fostra dig till en trygg individ. Och det var HENNES ansvar. Inte din styvfars.... Hur kunde din mamma få dig att känna dig så oönskad? Hur förklarar hon sig idag om du pratar med henne om det? Vad har hon för ursäkt och förklaring till att hon inte såg ditt behov av henne?
Det spelar väl ingen roll hur tryggt fostrad man är om man har en styvfar som talar om att det hade varit bättre om man inte funnits. Att en mamma kan älska och leva med en man som tycker så om hennes barn är för mig obegripligt.