Inlägg från: Anonym (Rymligt häruppe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rymligt häruppe)

Svartsjuk på min sambos 8-åriga dotter....

Anonym (hmm) skrev 2013-09-06 10:56:47 följande:
    Man blir både beklämd och smått chockad att så många verkar förstå ts känslor angående sitt bonusbarn. Att en del har hjärtan som är så kalla att det utesluter några varmare känslor för barnet till den som man älskar och lever tillsammans med. Svårt för oss med rymligare hjärta att förstå!
    De kanske är så att de som förstår TS situation har lite rymligare hjärnor och kan se och tänka lite utanför sina egna referensramar och känslor?

Och kan se att det ligger så mycket mer bakom TS känslor än att det finns ett bonusbarn med i bilden... 

Och även kan utläsa ur TS berättelse att hon vill komma tillrätta med problemen, genom att få hjälp. Men vad vet jag?
    Anonym (A) skrev 2013-09-06 14:05:31 följande:

Du tog orden ur munnen på mig. Märkligt att de som framhåller hur varmhjärtade och empatiska de är ofta är de som har svårast för att förstå att alla inte fungerar likadant som de själva. Ts har i alla fall insikt om sina problem och det tyder på att hon inte är hjärtlös. 
    Axelia skrev 2013-09-08 12:49:45 följande:
    Min mamma skaffade sig en ny man när jag var 6 år och min syster var 4 år. De första åren kändes det som att han försökte att finnas där för oss och vara "pappasubstitut", då vår biologiska pappa hade stuckit Det märktes dock att han önskade att vi inte var där, även om han kanske inte förstod det. Det märks i de små sakerna, som när han hade varit på semester och köpt choklad bara till vår mamma, som han inte ville att vi skulle smaka av. Eller att han alltid satte sig i soffan så att vi inte kunde sätta oss bredvid henne. De försökte precis som ts att skaffa egna barn (även om ts bara funderar på detta)men när de inte kunde få egna barn, började han bli riktigt elak. Kanske förstod han då att det bara skulle bli vi, han började sluta smyga med att han ville ha mamma för sig själv, han blev aggressiv och sa "det hade varit bättre om ni inte fanns". Om de nu hade lyckats få ett barn, tror jag bara att det hade märkts ännu tydligare att vi kom i andra hand och var mindre önskade.

Din styvdotter hade sin pappa först, innan du kom in i bilden och störst rätt till hans närhet. Ett barn är ett så mycket större ansvar än en kärleksrelation.  Även om du inte tror att du visar för din styvdotter att du inte vill ha henne där, så gör du det! Bara din kropp kommer att signalera detta, omedvetet. Jag vet hur det känns att vara oönskad, kan inte förstå hur din man kan acceptera att låta det här fortgå. Situationen ser ut som den ser ut, jag kan låta hård nu men det är så det är. Om du inte kan lära dig att uppskatta och respektera din styvdotter, så är det tid för dig att gå vidare.
    Hm, jag och mina barns pappa har alltid suttit bredvid varandra i soffan. Och även med min nye man så har vi en soffa och barnen en. När jag ramlar ner i soffan vid kvällens slut, så vill jag göra det i min mans famn. Innebär det att jag inte älskar mina barn? Nope - men den platsen är min :)

Ingen i någon famlij har "störst" rätt till närhet. Alla har rätt till närhet vid olika tillfällen. Även barn måste lära sig att respektera och inse att ibland går en annan persons behov före deras egna. 

Så dina exempel känns inte som om de var den verkliga orsaken. Hur kom det sig att din mamma inte lyckades göra dig så trygg i HENNES kärlek till dig, så att du kände dig så hotad av din styvfar? Allt det du beskriver som din styvfars fel, låter mer som att din mamma inte lyckades fostra dig till en trygg individ. Och det var HENNES ansvar. Inte din styvfars.... Hur kunde din mamma få dig att känna dig så oönskad? Hur förklarar hon sig idag om du pratar med henne om det? Vad har hon för ursäkt och förklaring till att hon inte såg ditt behov av henne?
    Fånga dagen skrev 2013-09-09 10:10:27 följande:
    Det spelar väl ingen roll hur tryggt fostrad man är om man har en styvfar som talar om att det hade varit bättre om man inte funnits. Att en mamma kan älska och leva med en man som tycker så om hennes barn är för mig obegripligt.
    Obegripligt för mig också. Och det är en av anledningarna till att jag inte förstår hur man kan lägga ansvaret på styvföräldern i såna här frågor...

Och jag tror att just det faktum att en mamma i det här fallet, väljer att fortsätta leva med en man som uttalar sig så om hennes barn, inte är den bästa på att ge sina barn en trygg och kärleksfull uppfostran. Även mamman tar ju styvpappans parti.

Är man trygg i sin förvissning att mamma finns där för mig och älskar mig, så är man också trygg nog att veta att mamma hanterar styvpappans ovilja på ett bra sätt. Eller lämnar honom.

Vilket uppenbarligen den här mamman inte gjort. Så det är väl klart det har stor betydelse hur trygg man är i sin relation med sin biologiska mamma/pappa om man har en styvförälder som inte kan hantera familjesituationen. 
    päronsplitt skrev 2013-09-09 11:25:52 följande:
    Klart det är styvföräldern det är den som uttalar sig eller hndlar som ska ta ansvaret inte den andra, sen vet du juinte hur det ser ut för dom .
    Det yttersta ansvaret för barnens väl och ve faller väl till slut på den biologiska föräldern? Om den biologiska föräldern väljer att fortsätta leva tillsammans med en partner som öppet talar illa om barnen, eller säger till dem att han/hon inte önskar att de finns, så ligger väl självfallet det yttersta ansvaret på dem - eller hur?

Men det är alltid lättare att skylla på tredje part - istället för att se att det finns fler som har skuld i att ett barn inte är tryggt i sin familjesituation. Inklusive de biologiska föräldrarna!

Nej jag vet inte hur det ser ut hos dem, men Axella ger väldigt klart uttryck för att det var styvpappan som bar ansvaret, hon nämner inte med ett ord att hennes mamma skulle ha sagt till mannen att flytta på sig i soffan för att hon vill sitta med sina barn istället - vilket kanske hade varit det naturliga om nu barnen mådde så dåligt av att "skuffas undan" från sin mamma? Eller tala om för styvpappan, att när du reser bort så blir nog barnen också jätteglada om de får något av dig, något litet. Var tar mammans ansvar i det här vägen? Vad gjorde mamman för att hennes barn inte skulle känna sig oönskade?

Och påståendet att barn har störst "rätt" till mammans närhet är ju bara dumt.  Alla barn har rätt till närhet, trygghet och kärlek, men de står inte alltid först i kön till det. Ibland är det en vuxens behov som måste gå först. Alla i en familj är lika viktiga. Som ngn skrev - det är kärlek från olika konton, det är ingen tävling. För mig är det viktigt att mina barn ser, och vet, att ibland går deras bonussyskons behov före deras, ibland min makes - ibland till och med mina! Jag vill att mina barn ska lära sig att se individens behov, inte utifrån roll eller status eller ålder, utan utifrån behovet i sig. Alla räknas lika mycket i vår familj. Alla är lika viktiga.
    päronsplitt skrev 2013-09-09 12:07:15 följande:
    Ja du , det blir ju något mellan som i detta fallet pappan och hans nya , Att mamman ska tvingas in i deras privata intriger är ju inte relevant , antingen är barnet välkommet eller ej om inte lämna över vårdnaden till mamman om dom två ska fortsätta tilsammans . Take it or leave it .
    Den mamma jag refererade till i mitt inlägg var inte mamman i TS och hennes sambos fall, utan mamman till Axelia, som uppenbarligen inte tog sitt ansvar när HENNES sambo inte behandlade HENNES barn på ett sjysst sätt. 
    Jag har aldrig menat att mamman i TS fall skall dras in i deras familjeangelägenheter. Jag har svarat på Axelias inlägg. Blir svårt att följa med i syftningarna ibland. Men mina senaste inlägg har varit reaktioner på Axelias inlägg.
    päronsplitt skrev 2013-09-09 12:28:25 följande:
    Och då har ts redan sagt sitt tycke och vad hon känner då bör man ta det som är sagt och fatta beslut därefter och inte sitta och hoppas på att ts kanske ska ändra sina känslor , det är bara  dumt att hoppas på sådant .
    Och TS gör ju då exakt det som ni anser att hon bör göra. Att det är hon och bara hon som är ansvarig för situationen och hon söker hjälp för det.

Så då måste ju TS i era ögon göra helt rätt. Hon ber om hjälp. Att hoppas att saker kan bli bättre kan väl aldrig vara dumt? Saker kan självklart bli bättre.

Men, hade hon inte tagit sitt ansvar (som styvpappan i Axelias fall inte verkar ha gjort) och TS sambo (dvs pappan i det här fallet)  inte gjort ett skit för att situationen skulle bli bättre för hans barn så brister han i sitt föräldraansvar. Och när barnen växer upp, som i Axelias fall, så ska ju då barnen inte lägga skulden på styvföräldern utan på den biologiska föräldern, som trots att han/hon såg att styvföräldern inte tog ansvar för en förändring, inte själv tog sitt ansvar och antingen ändrade sitt beteende mot barnen eller lämnade relationen. Det är inte en skuld man kan lägga på styvföräldern.
    Fånga dagen skrev 2013-09-09 13:07:11 följande:
    Det håller jag med om. Trots det kan man ju ändå tycka att det är ett väldigt hjärtlöst uttalande av en vuxen att yttra sig så elakt om sitt "bonusbarn".
    Det kan man absolut tycka. Men det verkar ju som om TS är väl medveten om att hennes sätt att hantera det här inte är riktigt bra för någon inblandad och hon ber om hjälp. Så hjärtlös i sig är hon nog inte, även om hon just nu inte vet hur hon ska hantera situationen och komma vidare.

Känns som om TS och hennes familj trots allt har ganska goda chanser att få rätsida på det här. Med hjälp och stöd och kommunikation. Jag vägrar tro att dåliga situationer inte kan vändas till bra relationer. Allt kan bli bättre - om man vill. Och det verkar som om TS vill.

Men sök hjälp TS. Gå till en terapeut som kan hjälpa dig att bena ut vad som är vad i den här röran. För precis som det framkommit i så många trådar tidigare - när man börjar bena i problemet så är det väldigt sällan som barnet i sig är orsaken till att man mår dåligt, det är oftare det som sker och händer runt barnet som är problemet. Och det kan man lära sig att styra och hantera. 
Svar på tråden Svartsjuk på min sambos 8-åriga dotter....