• Ruffa

Svartsjuk på min sambos 8-åriga dotter....

Jag känner definitivt igen mig i det du skriver.

Kanske inte så mycket att jag känner svartsjuka gentemot barnet men att någon annans barn- och ex- bestämmer  hur mitt liv ser ut, vart jag bor, hur semestern blir osv. är skitjobbigt. Oundvikligt men skitjobbigt. 

Och det är ju oundvikligt, för jag vill ju samtidigt att min man ska ha en bra relation med sin son och vill inte göra något för att förstöra den.

Jag brottas med det här varje dag sonen är hos oss - och även när han inte är det -  och jag får hela tiden resonera med mig själv för att inte egot ska ta över.

Nu är vi ju i en liten annan sits, för vi ska inte ha några gemensamma barn (jag har ett äldre som redan flyttat hemifrån) men det gör det svårare på ett annat sätt för jag är liksom klar med familjelivet och är inte ett dugg intresserad av att leva ett sådant.

Jag tror faktiskt att du ska försöka komma iväg och prata med någon, gärna tillsammans med din man. 

• Ruffa
    Anonym (ff) skrev 2013-09-06 14:34:01 följande:

Ts är en vuxen person som själv kan välja om hon ska stanna eller gå. Barnet i denna situation har inget val öht, men ni ser inte den skillnaden?

Det är inte friskt att känna som ts känner.  
    Tycker nog att TS är så mycket "friskare" än vad du och dina fördömande gelikar är, vem fasen är du att tala om vad som är friskt eller inte?

TS har insikt om sig själv, det är friskt. Undrar hur det står till i ditt psyke?  
  • Ruffa
    Anonym (grateful) skrev 2013-09-07 17:08:07 följande:

Det där lät riktigt sorgligt, men jag vet for a fact att det inte behöver vara så.
    Min fru ser sig som förälder till min dotter och jag vet att hon älskar min dotter lika mycket som hon älskar sina biobarn. Och nog ser jag att dom har mycket glädje av varandra. När vi träffades var min dotter 6 och idag är hon 18 och jag vet att även om det skulle ta slut mellan mig och henne så skulle inte deras relation ta slut. Den är idag oberoende av mig.
    Kanske beror det på att hon redan hade vuxna barn när vi träffades, hon hade redan gjort hela resan. 
    Det enda jag vet är att jag är så glad över hur fin deras relation är, och hur mycket dom betyder för varandra och hur dom ställer upp på varandra. 
    Min fru har alltid funnits där för min dotter på alla sätt och idag när vi börjar bli äldre så är dottern där för oss båda på alla sätt hon kan och även om hon idag flyttat hemifrån så ser vi henne nästan dagligen, ibland kommer hon förbi för en fika, för att få läxhjälp, för en kram och lite snack.
    Så åtminstone en familj finns det som inte ser bonusbarn och bonusföräldrar som bördor utan fantastiska tillgångar. Hjärta     
    Har du styvbarn? Älskar du dem lika mycket som din egen dotter? Allvarligt?
Svar på tråden Svartsjuk på min sambos 8-åriga dotter....