• Utan Barn

Svartsjuk på min sambos 8-åriga dotter....

Omogen citron skrev 2013-09-05 00:09:36 följande:
    Jag tycker inte att ni ska skaffa ett barn. Det låter som att ett barn bara är ett sätt att rädda ert förhållande, dina känslor till din styvfotter kommer inte ändras för att ni skaffar ett till barn. Du kommer istället önska att det bara var din man, du och barnet och att hans nuvarande dotter inte fanns där. Dessutom är ni påtok för gamla båda två för att få barn, din man var nästan för gammal första gången.

Jag tycker att du bör söka hjälp för din svartsjuka hos en psykolog för att bearbeta dina känslor. Det är viktigt både för dig och för din och din mans relation. Annars finns risken att svartsjukan tar över och att relationen inte håller. Det är också viktigt för din mans dotter, alla barn förtjänar en kärleksfull uppväxt, att ha någon så pass nära som känner svartsjuka emot än kan ge men för livet.
    På tok för gamla??? Vad menar du?

Jag har hur många vänner som helst som fick sitt första barn i snart 40 eller 40+-åldern. De är utmärkta föräldrar till fina barn och de flesta lever kvar i stabila relationer.

Vet du vad snittåldern är i Stockholm? Över 30. Det innebär att det finns lika många i 40-årsåldern som i 20-årsåldern som får sitt första barn.

TS: i övrigt håller jag med augustisten, »fake it til you make it«. Till viss del ska du så klart vara ärlig mot din sambo. Men inte FÖR mycket. Det är bara för frustrerande för honom. Prata och ventilera med någon annan i stället.

Jag har haft EXAKT de känslor du beskriver så jag har full förståelse. Skillnaden var dock att de var äldre så att »mysa i sängen« var aldrig aktuellt, som tur vad, det hade jag faktiskt aldrig klarat. Jag vill verkligen ha min privata sfär.

Vi har varit tillsammans i 4 år nu. De flyttade in till MIG (bättre för mig i alla fall). De allt för dåliga känslorna klingade de liksom av av sig självt tillsammans med att nyförälskelsen dämpades. Jag föredrar fortfarande de veckorna när tonåringarna är hos sin mamma men det är inte pga obehagliga svartsjuka känslor utan mer att jag helt enkelt triva bäst att bara vara två i huset. Jag är inte så nära hans barn och det blir lite vara-trevlig-och-artig-och-konversera de veckor vi är alla fyra. Men det funkar definitivt.
  • Utan Barn
    YummyMami skrev 2013-09-05 15:28:15 följande:

Du behöver inte honom för barn, Danmark har massa namnlösa lagliga spermier över till alla som vill ha.
    Ehhh, vad vill du säga med den konstiga kommentaren? Något som hjälper TS?
    Jag tycker verkligen inte att TS verkar ha som första prio att skaffa ett barn, oavsett pappa. Utan att få en riktigt bra situation hemma och sen skaffa barn med DEN mannen.
  • Utan Barn
    YummyMami skrev 2013-09-05 16:09:24 följande:

Har dels gett svar om problemet med om hemmasituationen med hennes känslor tidigare i tråden, detta var svar på ts önskan om eget barn för att uppleva den villorlösa kärleken. Hon måste inte få den genom mannen hon är med eller med någon annan man för den del heller. Hon är snart 40 oxå och redan efter 36 så är det pil rakt ner med feriliteten så det skadar inte att ta det i egna händer.
    Ditt tidigare svar var ungefär lika otrevligt och tämligen intetsägande vad gäller råd kring problemet.

Vad gäller fertiliteten så har du i sak rätt men MÅNGA undantag finns (jag är själv ett, då jag alltför lätt blev gravid som 43-åring) och att slängigt hänvisa till »spermier i Danmark« är återigen bara otrevligt.

Men jo, jag tycker också TS ska gå och prata med någon professionell och få hjälp i hantering och förändring av sina tankar. Det kan vara jättesvårt att på egen hand komma ur negativa tankebanor.
  • Utan Barn
    MrsPenn skrev 2013-09-06 11:47:23 följande:
    Uppenbarligen läser vi inte samma tråd. Jag tror ts trollar.. Ingen kan vara sån på riktigt.
    Jag tycker inte det finns nån troll-känsla ÖVER HUVUD TAGET i TS tråd. Många känner mer eller mindre som TS. Det enda som är lite »konstigt« är att det har pågått i 4 år. Fast det kanske det iofs inte har, de har ju bara bott ihop i 1,5 år ...

Det handlar ju säkerligen inte så ofta om ovilja till barnen i SIG. Utan att dela sin partner med »någon annan«. Det är ju så klart en personlighetsfråga, men egentligen tycker jag inte det är ett dugg konstigt problem för oss som inte är de biologiska modern och inte är mödrar öht.

När jag som 40+-åring blev ihop med min sambo var det en enorm omställning. Hela mitt vuxna liv hade jag levt med män där vi som PAR var det enda som fanns och det enda man behövde räkna in och planera för. Plötsligt skulle jag dela hem och dela min partner varannan vecka med två till (dock inte barn utan ungdomar). Innan trodde jag det skulle gå jättebra eftersom ungdomarna var söta som socker och lika trevliga. Men massor av känslor som jag inte visste FANNS dök upp när vi »tvingades på varandra« varannan vecka, och det var inte alls lätt.

Och det är exakt de känslorna TS ventilerar här. Inget att ge skit för utan bara försöka ge konstruktiva råd.
  • Utan Barn
    Anonym (ff) skrev 2013-09-06 15:06:23 följande:

Absolut! Jag hoppas att han märker av detta, för ts berättar ju inget. Och att han skyddar sitt barn från detta.
    Läs gärna ordentligt. TS har ju skrivit att hon pratat MYCKET med mannen om detta.

(Några av oss andra har dock sagt att »säg inte FÖR mycket« då det så klart är jobbigt för honom också)
Svar på tråden Svartsjuk på min sambos 8-åriga dotter....