• Anonym (jp)

Svartsjuk på min sambos 8-åriga dotter....

YummyMami skrev 2013-09-05 17:48:22 följande:
    Varför är det otrevligt att visa på att en kvinna har fler val än lura till sig barn eller kanske bli barnlös? Visst blir 40+ gravida för egen maskin men problem med graviditet är tyvärr fler än lyckade graviditeter.

Men usch va otrevlig du är. Man kan ju undra vad du har i bagaget som drar iväg på såna växlar. Brukar du va så otrevlig? Får för mig att du brukar va så gullig i andra trådar men nu är det verkligen nåt som triggar dig. Eller är det att styvmödrar är lovligt byte?
  • Anonym (jp)
    Anonym (mamma) skrev 2013-09-05 20:08:23 följande:
    Jag tycker du ska leta rätt på någon att prata med, någon som kan hjälpa dig att hitta grundproblemet. Om problemet är att du behöver vara nummer 1 för din livskamrat så måste du hitta en som inte har barn och som inte heller vill ha några i framtiden, för finns det barn med i bilden - egna eller andras - så är man aldrig nr 1. Aldrig.

Att köpa ett gemensamt hus istf att bo kvar i det de byggde tillsammans har jag full förståelse för, i övrigt förstår jag inte alls. Man får absolut en annan förståelse när man själv får barn, och det skulle kunna hjälpa din relation med bonusen, MEN det beror på vad ditt grundproblem egentligen är. 

Fast nu överdriver du nog frågan, du förstår nog inte hur det kan vara med styvbarn. Har man barn tillsammans så umgås man naturligt kring det barnet, man vill att ens egna barn ska va nummer ett. Med styvbarn är man inte en naturlig del, man står ofta utanför och ser på. Man förstår att även det barnet behöver vara nummer ett, man förstår att ge plats för barnet att vara med sin förälder. Men själv står man utanför och umgås inte naturligt kring det barnet. Det är två helt skilda saker.
  • Anonym (jp)
    Anonym (hmm) skrev 2013-09-06 10:56:47 följande:
    Man blir både beklämd och smått chockad att så många verkar förstå ts känslor angående sitt bonusbarn. Att en del har hjärtan som är så kalla att det utesluter några varmare känslor för barnet till den som man älskar och lever tillsammans med. Svårt för oss med rymligare hjärta att förstå!

Du som har ett så varmt hjärta har samtidigt svårt att sätta dig in i andras sits ditt hjärta är nog inte så varmt ändå.
  • Anonym (jp)
    Shades skrev 2013-09-06 13:39:22 följande:
    Tråden är ett bra exempel på varför jag aldrig skulle starta ett seriöst förhållande med en barnlös kvinna.

Saken är den att kvinnor med barn, vanligtvis, förstår varför de aldrig kommer att betyda lika mycket för mig som mina barn, att de är utbytbara men att mina barn finns i mitt hjärta för evigt och att de omedelbart blir utsparkade om de försöker, eller ens visar tendenser till att vilja, konkurrera med mina barn om min uppmärksamhet eller kärlek.

Jag kan definitivt älska en kvinna samtidigt som mina barn men det blir aldrig på samma sätt. Barnen går alltid före.

Nej, man får inte kärlek från samma konto. Partnern har man ofta nåt med som man inte har med sina barn. Barn har man ett så otroligt stort ansvar för.
  • Anonym (jp)
    Anonym (ff) skrev 2013-09-06 14:34:01 följande:
    Ts är en vuxen person som själv kan välja om hon ska stanna eller gå. Barnet i denna situation har inget val öht, men ni ser inte den skillnaden?

Det är inte friskt att känna som ts känner.  

Och den biologiska föräldern. Glöm inte att han också har ett val.
  • Anonym (jp)
    Anonym (2) skrev 2013-09-06 14:41:08 följande:
    Och då hjälper det om så många som möjligt berättar hur dålig människa hon är? Har mågon någon gång blivit hkälpt av det? Nej det har enbart med ditt behov av att hävda dej och att trycka undan sådana känslor i ditt egna jaget! Personer som kommer med råd och visar empati utan att för den delen anse att ts känslor är rätt har inte dina personliga svårigheter!

Lägg därtill att ts bad att höra från andra med liknande erfarenheter. Likväl ska folk hoppa in och pracka på henne sina åsikter. Åsikter från åsiktsmaskiner som oftast varken har erfarenhet eller nåt större engagemang.
  • Anonym (jp)
    Anonym (ff) skrev 2013-09-06 15:06:23 följande:
    Absolut! Jag hoppas att han märker av detta, för ts berättar ju inget. Och att han skyddar sitt barn från detta.

Jo jag tror visst hon har pratat med honom men han är ju inte i hennes sits så hon gör klokt att försöka nå andra med liknande erfarenhet.
  • Anonym (jp)
    Anonym (ff) skrev 2013-09-06 15:23:52 följande:
    Fast det är ju viktigt att de pratar med varann. Han verkar vilja gå långt för att ts ska trivas o må bra.

Hon blir bara hjälp av terapi. 

Terapi kan aldrig va fel. Tror ts bad om råd vart man går då isåfall. Jag vet faktiskt inte men famrådgivn kanske kan va en väg att gå. Sen skadar det väl inte med individuell terapi heller.
  • Anonym (jp)
    Shades skrev 2013-09-06 18:50:17 följande:
    Precis så. Men det innebär såklart inte att man inte älskar sin partner.

Ja, barnen skulle man inte kunna byta ut ens om man det ville. Nej, skämt åsido, det var plumpt sagt. Och om du läser igenom ditt första inlägg så ser du kanske att det är lika plumpt skrivet.

Hoppas aldrig du slinter på orden och får ur dig nåt dumt mot nån du verkligen gillar.
  • Anonym (jp)
    Anonym (Malin) skrev 2013-09-06 20:35:09 följande:
    Herregud här bråkar vi om bonus barnen för jag tycker pappan visar för lite uppskattning emot dem och har kass trött grinig attityd veckorna dem är här.

Finns alla sorter. Hur funkar det då? Känner du att du blir tvungen att kompensera?
  • Anonym (jp)
    Anonym (Tycker) skrev 2013-09-06 20:58:42 följande:
    Jag tycker inte han uttryckte sig plumt utan snarare eftertänksamt och utan onödiga överdrifter. VEM sätter inte sina barn främst? Spelar ingen roll om man är separerad eller ej.

Haha, lite mer eftertänksamt och nyanserat kan han allt uttrycka sig, om han tänker efter lite. Men då finns det ju nån som han imponerar på trots allt.

Och vad har din fråga med det hela att göra? Ska vi rabbla upp folk som inte sätter sina barn främst? Finns många som inte gör det. Och mycket riktigt, det spelar ingen roll om de är separerade eller inte. Några andra självklarheter du vill nämna? Himlen är blå när det är dag och inte regnar.
  • Anonym (jp)
    Anonym (Tycker) skrev 2013-09-06 20:58:42 följande:
    Jag tycker inte han uttryckte sig plumt utan snarare eftertänksamt och utan onödiga överdrifter. VEM sätter inte sina barn främst? Spelar ingen roll om man är separerad eller ej.

Haha, lite mer eftertänksamt och nyanserat kan han allt uttrycka sig, om han tänker efter lite. Men då finns det ju nån som han imponerar på trots allt.

Och vad har din fråga med det hela att göra? Ska vi rabbla upp folk som inte sätter sina barn främst? Finns många som inte gör det. Och mycket riktigt, det spelar ingen roll om de är separerade eller inte. Några andra självklarheter du vill nämna? Himlen är blå när det är dag och inte regnar.
    Anonym (Malin) skrev 2013-09-06 21:54:55 följande:
    Klart jag blir, ena snart 12 år ber om att få sova med mig för hon är så osäker, jag är mycket den där pelaren i hemmet som fixar allt, den de kan prata med och slår någon sig kommer dem till mig för rengöring och plåster.

Känns det bra för dig att vara det? Förutom det att pappan engagerar sig för lite.
  • Anonym (jp)
    Ess skrev 2013-09-07 14:51:12 följande:
    Jag känner ingen som verkligen vill ha andras barn. Det har bara blivit så för dem, med bättre eller sämre resultat.

Men undantag finns ju alltid. Det finns säkert dom som gärna vill ha en rostig spik i foten också. Jag känner ingen som vill det heller. 

Menar du att du inte känner till nån som aktivt sökt en partner som har barn?
  • Anonym (jp)
    Eterisk skrev 2013-09-07 16:28:02 följande:
    Det gjorde jag och min man. Fast det är klart - jag är väldigt säker på att Ess inte ingår i vår umgängeskrets.

Ja men då hade ni ju barn båda två, antar jag. Inte samma sak.
  • Anonym (jp)
    Ess skrev 2013-09-07 17:15:44 följande:
    Man kan aldrig bortse från att det mycket väl kan bli det. Mycket när det gäller andras barn har man inget att säga till om. Tvister mellan föräldrar osv. gör man bäst i att hålla sig från att blanda sig i.

Ess skrev 2013-09-07 16:53:14 följande:
    Nej jag känner ingen som trivs med att leva med andras barn. Det kan funka mer eller mindre bra, men ingen som är riktigt positiv, utan det är det negativa som överväger.

Nej det handlar väl om att man gör det bästa av situationen.

Finns många faktorer som påverkar. Biomamma. Ålder på barn. Uppfostran. Delaktighet, frivillighet, påtvingad, utesluten.

För att inte utesluta den andras önskan och strävan.
Svar på tråden Svartsjuk på min sambos 8-åriga dotter....