• Krokodillan

Vid vilken ålder skulle du låta din dotter ha smink i skolan?

Om du skulle haft en dotter och hon tjatar om att få börja sminka sig, vid vilken ålder skulle du tycka att det var okej? Säg en vanlig skoldag och att det handlar om ögonskugga, mascara och färgat läppglans.

Jag är tydligen är den strängaste mamman i hela skolan med detta, enligt mina döttrar :/ Så därför vill jag veta vad ni andra (både mammor och pappor) tycker är en lagom ålder.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder skulle du låta din dotter ha smink i skolan?
  • nozpa

10-11 kanske. Beror faktiskt på hur de andra barnen i skolan gör också. Jag började sminka mig i skolan runt 11-12 år.

• EllisBell

Högstadiet. Inte en dag tidigare. Och bara mascara och läppglans och ev lite rouge. Definitivt inte ögonskugga och läppstift det blir för mycket på ett barn.

• Orcha

Hur gamla är döttrarna?

Min dotter är 10 och har läppglans ibland, knappt märkbart, men nåt mer än så skulle hon nog få spara till kalas eller disco.

Make love, not english quotes...
  • Krokodillan

Tack för att så många rösta! De flesta verkar tycka att man ska vara 12-13 år i alla fall. Känns skönt! I döttrarnas klass hade två av flickorna ögonskugga på klassfotot i förskoleklassen.

Nu är de nio år och flera av deras kompisar sminkar sig så gott som dagligen, medan mina tjejer bara får ha läppglans. Till någon discofest har jag låtit dem ha lite glitter på ögonlocken och till en punkfest fick de tjocka lager med kajal och mascara. Men då blir det ju mer en utklädningsgrej. Att sminka sig inför en dag i skolan och ta med sig sminkväska dit för att ta lite extra efter gympan när man är 8-9 år tycker jag är sorgligt.

• keron

Jag har en tjej som blir 10 i januari och hon har fått ha genomskinligt läppglans på skoldisco ett par ggr.
    Mer smink och dagligen kommer det inte bli förrän sjunde klass iaf. Och då kan hon få lägga till t ex foundation och/eller concealer om hon har fått dålig hy tills dess och ev lite rouge om hon vill.

Mascara skulle bli alldeles för mycket eftersom hon redan har svarta, långa och fylliga fransar. Bättre att köpa en fransböjare till henne isf.

• SuzR

Jag började när jag var runt 12 med lite rouge och mascara och den åldern känns lagom än idag. Tror inte ens mina päron hade någon 'gräns'.

• missypissy

Åååh, detta har redan varit en stor diskussion här hemma. Har en dotter som fyller 8 om ett par veckor och jisses vad hon tjatar om smink. Hon har fått ha läppglans (och lite ögonskugga en gång) på disko. Men smink i skolan säger jag tvärnej till, vilket gör mig till världens värsta mamma tydligen. Ett par flickor i klassen sminkar sig mer eller mindre dagligen så jag förstår att hon också vill, men NEJ. Samma flickor har för övrigt ganska hög klack på sina skor vilket är ännu galnare enligt mig, eftersom det försvårar/förhindrar alla former av aktiv lek på rasterna.

När de skulle ta skolfotografi förra veckan fick hon ett utbrott deluxe över att hon inte fick ha smink, sen rotade hon fram ett par skitfula öronclips (eller vad det heter, såna när man inte har hål i öronen) som jag haft till en 80-talsmaskerad en gång och ville ha dem. Herrejisses alltså.

Smink i skolan- på högstadiet tycker jag. Tror jag, det kan säkert ändras efter år av tjaaaat.

• CeeJay

Röstar på 12-13 år. Det känns lagom.

Förutsättningen för att mina barn ska "få ha" smink varje dag i skolan är ju att dom dels kan sminka sig själva och dels har kunnat köpa smink själva.

Mina barn är 9 och snart 8 år och dom har inte börjat fråga om smink till vardags ännu. Båda två har testat mascara 2 gånger och till fest/kalas händer det att dom vill ha ögonskugga och det har varit ok. Båda tjejerna tyckte det var jobbigt med mascaran och den satt väl kvar typ 5 sekunder på min lilla tjej      

Min 9-åring har frågat en gång den senaste veckan om hon fick ta lite rouge och jag sa nej - hon gjorde det ändå och hade rouge i hela ansiktet = hon trodde att det var "puder" typ och då var det bara att skrubba  

Nagellack har dom då och då.   

• annca

Dottern börjar tjata, men jag säger nej till annat än läppglans, vid speciella tillfällen. Hon fyller snart9.
    Det är inga andra tjejer i hennes klass, eller parallellklasserna, som sminkar sig, guschelôv. Däremot berättar hon att "Tjejerna i 4an... de har minsan smink...!" Har inte kollat, vet inte hur myckat man ska tro... :) 

Så jag har sagt till henne att när man börjat högstadiet... (Det var då vi böejade sminka oss, och jösses vilka krigsmålningar man hade i 8an! (1985-86)) 

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • bustjejen

Min dotter går i 5:an. Just nu är det väldigt populärt med  olika bodymister från Victoria Secret, Hollister eller Bodyshop. Tror nästan att alla tjejer i hennes klass använder det. När det gäller smink så är det nog lite från och till. Om hon vill ha lite mascara på sig någon dag, och ögonskugga och läppglans så är det ok för mig så länge hon sminkar sig fint och diskret. Det är kanske någon dag i veckan hon använder lite smink i skolan.

Svar på tråden Vid vilken ålder skulle du låta din dotter ha smink i skolan?