Sluta amma en 1-åring
Hej. Vet inte om jag är rätt person att svara då min snart 14 månaders tjej fortfarande ammar, har dock lyckats dra ned det till enbart vid läggning och en gång per natt sedan ett par dagar. Ska försöka avveckla amningen så snart som möjligt, men ser det som inom en månad eller så.
Vad jag tänker på när jag läser din tråd är att din dotter vaknar ofta och har svårt att somna om utan mjölk och att hon blir pigg mitt i natten, exakt samma hände med mitt första barn (vid 12 månaders ålder) och jag höll på att bli galen, vad vi gjorde då var att maken tog honom nattetid och det tog bara en eller två nätter så sov han hela natten, han åt iochförsig redan då bra dagtid, vilket inte din flicka gör (och inte heller min).
Min dotter vägrar allt vad napp och nappflaska heter, hon har ratat all välling, men vi har försökt med olika pipmuggar och erbjudit välling flera gånger i veckan och nu äntligen verkar hon dricka en hel välling portion (senaste 2-3 dagarna!).
Jag tror att hon kanske får bättre aptit om du slutar nattamma även om det är jobbigt, förhoppningsvis har du någon partner som kan ta henne nattetid nu i början. Sedan kan du fundera på maten dagtid, vad du ger, hur du ger etc. Med min dotter fick jag acceptera att vi inte får lov att mata henne, bara plockmat, gröt med händerna, men redan vid 11 månaders ålder började hon kunna behärska en sked! Hon äter fortfarande inte optimalt, men mår ju bra och så.
Lycka till, jag förstår att det är frustrerande!