Inlägg från: Korkut |Visa alla inlägg
  • Korkut

Sluta amma en 1-åring

Hej
    Jag har en liten flicka som fyllde 1 år förra veckan som jag slutade amma dagtid för ca 2 veckor sedan och de senaste två dagarna har jag även gett mig på nattamningen. Två sömnlösa nätter har det resulterat i en väldig gnällig och ledsen liten flicka. Dagtid kan jag få henne att glömma bort amningen genom att leka, gå ut, osv. Men natten är inte lika lätt. Oftast vaknar hon helt vid 3-4 på morgonen och är så pass pigg så att det tar minst en timme att få henne att sova igen, något som är extremt frustrerande. I snitt vaknar hon varje timme efter kl 23 och vill ha mjölk. Har provat med vällning, modersmjölkersättning, ordentlig portion mat/gröt innan sänggående men hon äter f ö väldigt lite dagtid och vi har haft väldigt svårt att få henne att äta ordentliga portioner. Jag känner själv att jag inte jag någon ork kvar då det är problem med mat dagtid och nu amningstopp nattetid. Jag vill inte heller ge upp och börja amma igen då jag har fått nog av det och dessutom börjar jobba igen om två veckor. Är det någon som känner igen sig i min situation? Jag känner mig helt ensam då alla barn i min omgivning äter med god aptit, sover hela nätter och har slutat amma för länge sedan... Har även diskuterat med BVC men dem säger ju hela tiden bara att det blir bättre med tiden, något som jag börjar bli irriterad på. Hur kan jag få henne att äta dagtid och göra det lättare för henne att vara utan bröstet? Tidigare har hon druckit modersmjölkersättning via nappflaska men nu vägrar hon allt förutom vatten via nappflaska. Finns det någon mirakelvälling som man kan ta till för hon har vägrat allt hittills.. Hur kan jag göra det lättare för henne och för att inte tala om för mig själv då jag känner att jag är extremt lättirriterad och sur 24/7.. 
    Tacksam för all tips och hjälp jag kan få..

Svar på tråden Sluta amma en 1-åring