• FlitigaLis

två barn bak?

Vi väntar vårat andra barn. Storebror kommer vara 2 år och 3 månader när bebisen kommer. Alltså kommer vi ha två bakåtvända stolar i bilen.

Det kostar över 5000 att koppla ur airbagen. Vilket känns som mycket pengar. Men samtidigt känns det inte helt hundra att ha båda bak.

Finns det någon som har erfarenhet av att ha två så små barn bak? Går det bra? Eller ska man kosta på att koppla ur airbagen iaf? Vi har beslutsångest

• Svar på tråden två barn bak?
  • EJai

Ni kan ju nån av er sitta där bak till en början

• FlitigaLis
    EJai skrev 2013-09-02 19:17:09 följande:
    Ni kan ju nån av er sitta där bak till en början

Då måste vi ju sätta ett barn fram. Får inte plats emellan
  • En blå giraff

Men vad dyrt! På vår bil kostade det 1500 kr att koppla ur airbagen. Har ni verkligen kollat runt?

Vi kan inte ha våra två barn tillsammans bak för att de slåss hela tiden. Nu är ju de större (2 och 6 år). Men jag tycker det känns bra att ha bebisen fram så man kan ha koll.  

• EJai

Om så jade jag kppplat ur airbagen. Jobbigt att inte ha en nyckel å bara kunna slå av och på själv

• Nellys mamma

Vi har båda där bak, har alltid haft det. Vi tänkte att det var säkrast för alla med tanke på airbagen. Det har fungerat jättebra.

• FlitigaLis

Ja vår modell va tydligen extra dyrt. De måste byta bältet också för det är nån airbag där med. Supersäkra volvo.

Jag har aldrig åkt själv med sonen någonstans. Så just för anledning att man vill hålla koll på bebisen behöver den inte sitta fram. Sambon har alltid bilen i jobbet så jag har alltid tagit bussen om jag om sonen ska någonstans.

• dorothy83

Nu är det ju skillnad mellan barn men vi har båda (3år rep 9mån) bak och det fungerar hur bra som helst! Båda har suttit bak sedan de var spädisar. Vi har speglar så man ser dem. De når inte varandra så det finns ingen möjlighet till slagsmål. Jag har inte riktigt förstått varför man måste ha barnen fram för att ha koll. Vad behöver man ha koll på? Mina sover mest i bilen. Nappar och annat kan man ju ändå inte hålla på och greja med medan man kör, tycker jag.

• AnneliR

Sätt en stol i mitten bak o en på sidan, då kan en av er sitta bak med barnen :) så har vi o det funkar kanon! :)

• Sisisisi

Vi hade ena i mitten och andra bakom passageraren. Funkade utmärkt.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Zirap

Det är säkrast att ha barnen bak så vi har båda bak (samma mellanrum som er). Skriker ett barn ska man ändå hålla händerna på ratten Skaffa en spegel så kan ni se vad som står på tok och stanna om det behövs. Sedan är det rätt skönt att slippa "blockera" passagerarsätet fram.

Svar på tråden två barn bak?