Inlägg från: Fridaförälder |Visa alla inlägg
  • Fridaförälder

Är Fridaskolan en sekt?

Båda mina barn går på Frida. Maten är jättebra tycker båda och jag har själv ätit där och varit nöjd varje gång. Ena barnet trivs jättebra, men inte det andra. Vi har funderat på att byta, men barnet vill inte förlora sina kompisar, så det överväger ändå. Ena barnet har tidigare gått på kommunal skola och det var definitivt inte bättre.

Ett problem med Frida är att de tar emot barn som andra skolor inte vill ha, för att de är så bråkiga och problematiska, vilket naturligtvis gör att det blir en större andel problembarn där, vilket förstör för de skötsamma, hur stora och goda ambitioner skolan än har att se och älska alla, så att de blir goda. De har något som kallas att "stråla" och det är att om någon elev behöver lite extra kärlek och uppmärksamhet, så koncentrerar man sig och uppmärksammar den. MEN det gör att de som inte är utåtagerande eller skötsamma lätt glöms bort. Det finns t.ex. en elev i ena barnets klass som bara provocerar och bryter regler hela tiden. Jag ser att det enda han vill är att få någon vuxen att ta tag i honom och säga STOPP!! Men på Frida ska alla bli fina genom att älskas.... De skötsamma undrar ju varför det ska löna sig att missköta sig. Men så är det ju i Sverige i stort också. Vi ska vara så vansinnigt förstående när folk skadar andra.

På föräldramöten ska alla vara med i aktiviteter/grupparbeten och man ska säga hur fantastiskt allt är. Lite Hallelujah-stämning. Men det är medvetna, engagerade föräldrar som valt skolan, så mötena brukar ändå kännas väldigt positiva.

Jag tycker att de alltså är lite väl förstående mot otrevliga, men jag tycker ändå att de som jobbar där verkligen verkar vilja att det ska vara bra och de känns energiska och engagerade och när klasserna skulle mixas om och eleverna fick önska vem de ville gå med, så var de väldigt tillmötesgående och lyssnade på våra önskemål och det blev bättre. De tar själva initiativ till att göra utredningar för att hjälpa elever som har någon form av svårighet och det vet jag andra skolor som bara har försökt dölja.

Svar på tråden Är Fridaskolan en sekt?