Köp en elektronisk cigarett vännen. Jag rökte två paket cigg om dagen och BYTTE bara till min kära E-cigg. E-ciggen producerar vattenånga, med nikotin i om du vill (du kan trappa ner i styrka). Du får "röken" som du vill ha, halsrivet så man känner att man "rökt". Jag har nu varit rökfri i över 2 år och aldrig tittat tillbaka.
Om du vill ha nikotin i din e-cigg så är det ingen som skriker på dig för det, det finns inga studier som bevisar att nikotin är farligt för fostret. Nikotin i sig kan ha dålig inverkan på ditt hjärta om man överkonsumerar det. Men det är INTE cancerframkallande som många tror. Det finns inga cancerframkallande ämnen i en e-cigg alls. Och den är laglig att "röka" inomhus då den inte avger någon som helst passiv "rökning", inte ens om du har nikotin i.
Nu tycker ni säkert att jag målar en överdrivet underbar bild av denna e-cigg, och ja det gör jag också. Den förändrade mitt liv på 5 minuter! Efter att ha rökt dessa äckliga cigg i 14 år till att nolla cigg instant.
Nu påstår inte jag att E-cigg är helt ofarlig, det är aldrig bra att inhalera något, även fast det inte finns några bevis och alla tester som har utförts på e-cigg visar att den är "ofarlig".
Även om det skulle finnas något i den som inte är helt ok, så är det definitivt bättre än de 4 700 olika ämnen som finns i en cigg, varav all irriterar luftrören. Minst 50 av dessa ämnen är cancerframkallande.
Några ämnena som finns i en vanlig cigarrett:
Kolmonoxid
En osynlig och luktfri gas. Vid höga koncentrationer blockeras de röda blodkropparna så att syret inte kan
transporteras runt i kroppen.
Långvarig exponering för kolmonoxid i cigarettrök ökar risken för hjärt- och
kärlsjukdomar.
Det finns 12-23 milligram kolmonoxid i huvudröken
och upp till fem gånger mer i sidoröken.
Ammoniak
Ett frätande ämne som används i gödningsmedel och rengöringsmedel. Den ammoniak som finns i cigarettrök
sticker och irritera och kan förvärra sjukdomar i luftvägarna.
Det förekommer fyra-fem gånger mer i
sidoröken.
Vätecyanid
Ett färglöst mandelluktande gift som använts för att avrätta människor i gaskammare. Det finns 400-500
mikrogram av gasen i röken från en cigarett. Även vid låg exponering kan man få huvudvärk, yrsel, illamående
och kräkningar. Sidoröken innehåller mindre av vätecyaniden än huvudröken.
Tjära
Gasmolnet från cigaretten innehåller en stor variation av förbrända lätthäftande partikelrester av både organiska
och oorganiska ämnen.
Bly
En av tungmetallerna. Blyförgiftning kan orsaka födelsedefekter och inlärningssvårigheter hos barn. Forskning
har visat att
barn som har rökande föräldrar har mer bly i blodet än barn som bor i närheten av
smältverk för bly.
Andra metaller
Aluminium, zink, magnesium, kvicksilver, guld, kisel, silver, titan och koppar ingår.
Några andra ämnen i röken som annars används för olika ändamål
Aceton för att ta bort nagellack.
Arsenik som är ett gift.
Bhutanbränsle i cigarettändare.
Kadmium är en tungmetall som används i batterier.
Etanol, alkohol, formaldehyd som konserveringsmedel.
Hexamin som tändvätska.
Metan, sumpgas, metanolraketbränsle.
Fenol, rengörings och desinfektionsmedel.
Nikotin används som insektsmedel.
Vinylklorid vid plasttillverkning.
Cancerframkallande 4-aminodifenyl och betanaftylamin är två ämnen som
är förbjudna i Sverige. Det ges ingen dispens för användning i någon tillverkningsprocess. De är enbart tillåtna vid cigarettproduktion.
Andra ämnen som är cancerogena är arsenik, bensen, bensoraprren, formaldehyd, gydrazin, kadmium, nickel, nitrosaminer,
nitrosopyolidin, polonium 210 och vinylklorid.
Man tillför också medel som förändrar smak och arom och extra nikotin.
Blev en lång post från mig, men...om du undrar något så är det bara att fråga :) Lycka till med vad du än väljer!!