• salo

ståbräda max 20 kg?

Har idag köpt en ståbräda till sonen som väger 19-21 kg. När jag monterat ihop den ser jag att det står max 20 kg!Någon som har erfarenhet om det bara är en säkerhetsåtgärd från företaget och går bra ändå? Har en vagn med maxgräns 20 kg och den håller. Kanske annat med brädan ?

• Svar på tråden ståbräda max 20 kg?
  • kaffeamanda

Väger barnet 20 kg? Då brukar man väl vanligtvis vara så pass gammal så att man kan gå själv, kanske därför brädorna inte görs så att de klarar mer.

• salo
    kaffeamanda skrev 2013-08-28 22:31:21 följande:
    Väger barnet 20 kg? Då brukar man väl vanligtvis vara så pass gammal så att man kan gå själv, kanske därför brädorna inte görs så att de klarar mer.

Han är lång för sin ålder. Och visst en 3 åring kan gå själv men blir också trött och orkar inga längre rundor. Så är man utan bil är det ju smidigt med bräda
  • Lena

Vi vande av med vagn vid 2.5 och den var helt borta vid 3.5. 2kg gick hon utan problem vid tre år som ren transport. Måste de gå orkar de snart gå långt, sen finns det ju buss

• kaffeamanda
    salo skrev 2013-08-28 22:36:34 följande:

Han är lång för sin ålder. Och visst en 3 åring kan gå själv men blir också trött och orkar inga längre rundor. Så är man utan bil är det ju smidigt med bräda
    Hur långt går ni då, jättelångt? Dottern slutade med vagn när hon var 2 år. 5 km är inga problem när man är i den åldern, är det längre sträckor kan det kanske behövas. Väger han dessutom så mycket så kanske det är bra att börja gå en del.
  • salo
    kaffeamanda skrev 2013-08-28 22:43:35 följande:
    Hur långt går ni då, jättelångt? Dottern slutade med vagn när hon var 2 år. 5 km är inga problem när man är i den åldern, är det längre sträckor kan det kanske behövas. Väger han dessutom så mycket så kanske det är bra att börja gå en del.

Min son är så smal att man ser revbenen så den kommentaren är för mig ironi. Typiskt människor som inte har bättre för sig att istället för att hålla sig till ämnet få det att handla om något helt annat :)
  • Spartacus

Kör m ståbrädan du! Jag vet att jag kommer använda nån sån till min 3-åring och han kommer då väga ca 20. Har även en 5-åring, en smal en, på 25 kg, frågor på det? dottern är av strl 125 lång och son på 3, 5 strl 116. Eftersom jag alltid kommer få och ha stora barn har jag fått bräcka gränserna på diverse hjälpmedel och köper man god kvalité så klarar dom gränserna och ännu lite till!

Maxgränser är en säkerhetsåtgärd för att skydda både barn och företaget men en förälder lämnar ju inte vagnar mm obevakade...

Att barnet inte skulle behöva stå. Min 3-åring vilar ibland vid dagis eller hårda dagar så vagn med på längre bitar= nödvändigt! Har ett tredje på väg och det är nog omöjligt att lirka en trött 5-åring, bära 3-åring och en barnvagn.Framförallt onödigt när det finns ståbrädor

• salo
    Spartacus skrev 2013-08-28 23:28:52 följande:
    Kör m ståbrädan du! Jag vet att jag kommer använda nån sån till min 3-åring och han kommer då väga ca 20. Har även en 5-åring, en smal en, på 25 kg, frågor på det? dottern är av strl 125 lång och son på 3, 5 strl 116. Eftersom jag alltid kommer få och ha stora barn har jag fått bräcka gränserna på diverse hjälpmedel och köper man god kvalité så klarar dom gränserna och ännu lite till!

Maxgränser är en säkerhetsåtgärd för att skydda både barn och företaget men en förälder lämnar ju inte vagnar mm obevakade...

Att barnet inte skulle behöva stå. Min 3-åring vilar ibland vid dagis eller hårda dagar så vagn med på längre bitar= nödvändigt! Har ett tredje på väg och det är nog omöjligt att lirka en trött 5-åring, bära 3-åring och en barnvagn.Framförallt onödigt när det finns ståbrädor

Tack för svar. Sitter med ett stort leende på läpparna nu. Min 3 åring är just nu både busig och trotsig så att försöka komma ifatt honom just nu hade aldrig gått om han skulle få otyg för sig ( är nyförlöst) eller om han skulle bli trött som du säger kan jag inte slänga honom över axeln och gå heller. Får helt enkelt testa med bräda och hoppas den funkar bra :)
  • Spartacus
    salo skrev 2013-08-29 00:00:46 följande:

Tack för svar. Sitter med ett stort leende på läpparna nu. Min 3 åring är just nu både busig och trotsig så att försöka komma ifatt honom just nu hade aldrig gått om han skulle få otyg för sig ( är nyförlöst) eller om han skulle bli trött som du säger kan jag inte slänga honom över axeln och gå heller. Får helt enkelt testa med bräda och hoppas den funkar bra :)

ja jag förstår då inte varför man ska göra det svårt för sig? självklart går mina barn lite längre sträckor per fot ibland också men måste ju välja sina tillfällen och på stan är ju ett tillfälle där dom lessnar rätt snabbt och då är det ju bra med alternativ

och med spädbarn, i februari, snö, massor av kläder, stå och gnälla och tjata när det är jobbigt för små ben. nej tack! hellre "glad mamma"-taktik, dom rör på sig väldigt bra ändå mina 2!   

och som sagt, skulle vi alltid följa alla maxlängder och maxvikter så skulle inte våra barn få ha vagn tills dom passerat året antagligen stora barn blir också trötta! kanske framförallt stora barn som har växtvärk och värk i benen oftare!

lycka till på brädan!     
Svar på tråden ståbräda max 20 kg?