• Bubbel85

Hur hade ni gjort? Hjärtformad livmoder. HJÄLP!

Jag har haft två missfall på raken. Ett i v.5 (gravtesterna blev aldrig riktigt starka) och ett MA i v.9 efter konstaterat hjärtslag men liiiiten blödning (fostret dött v.8+0) efter varandra utan mens emellan. Det här året har varit ett riktigt helvetesår med dödsfall i familjen, sjukdomar och fan och hans moster... OCH så detta till råga på allt. Jag har tagit dessa missfallen så otroligt hårt och det är något av det värsta jag upplevt och inte något jag önskar någon uppleva.

Gynmottagningen här hemma har verkligen tagit mig på allvar och de har gjort en utredning på mig (trots bara 2 missfall) utan att finna något. Vid senaste missfallet gjordes en skrapning på mig och läkaren misstänkte innan att min livmoder var hjärtformad men kunde inte se det. Inte heller kunde hon se något under själva skrapningen och avfärdade det hela.

En månad efter skrapningen åkte jag in igen eftersom jag börjat blöda lite och man fann då att jag hade rester kvar i livmodern. Läkaren (olika läkare vid alla tillfällen) kunde inte se någon avvikande form på livmodern men trodde kanske ändå att det kunde vara en annan form på livmodern, någon flik man missat i skrapningen. Fick tabletter och resterna kom ut men inte heller efter den efterkontrollen kunde man se någon hjärtform eller annat avvikande.

Nu efter 3 månader var jag där igen för en koll när livmodern inte var gravid (tog över 2 månader för kroppen att fatta att jag inte var gravid längre - skitkropp) fann läkaren mycket riktigt en hjärtformning men hon kunde inte se hur mycket. Hon sa att delningen inte är hela vägen ner utan att den kommer senare och det ser jag på bilderna också. Bilden högst upp är i övre delen av livmodern och bilden längst ner i nedre delen. Att det missat det innan har troligen berott på att livmodern varit "uttänjd" när jag var gravid och därför inte synts så tydligt.

Läkaren menade att detta inte borde vara en förklaring till mina missfall då komplikationer med hjärtformad livmoder snarare är sena missfall eller för tidig födsel (så nu känns det ju bättre?!) men att om jag ville kunde hon skicka remiss till centralsjukhuset för en kontraströntgen eller hyp... (vad det nu hette) för att det kunde vara bra att veta inför en graviditet. Jag tackade såklart ja till det och inväntade brev.... Och väntade.... Och väntade. Nu ringde jag igår och fick höra att väntetiden är 5 månader. 5 MÅNADER!

Läkaren sa att troligen är det en sån liten hjärtformning att de inte kommer göra något åt det. Då känns 5 månader ännu längre, fast man vet ju inte, det kanske bara är en liten skiljevägg som är lätt att ta bort.

Jag tror att hjärtformningen är relativt liten då;
    - Jag haft kopparspiral i 6 år utan några som helst problem (hade hjärtformningen varit ordentlig inbillar jag mig att den gett mig problem under dessa 6 år)
    - Hjärtformningen syntes inte alls när jag var tidigt gravid (mellan v5-8).
    - Hjärtformningen upptäcktes inte under en skrapning

Så nu till min fråga. Ska vi vänta fem månader för att kolla upp eller ska vi ge oss på verkstaden igen (att livmodern är hjärtformad vet jag ju redan inför en förhoppningsvis längre graviditet). Blir vi inte gravida inom 5 månader så finns ju tiden kvar? Ja gud jag vet inte, vad tycker ni? Jag och min sambo diskuterade att man kanske skulle låta naturen ha sin gång. Blir vi gravida så blir vi, inga äl-tester och sånt utan bara på känsla. Ja igen, vad tror ni?

Ni som kan bilder från vul - vad ser ni på bilderna?

Vore så tacksam för svar, vet inte vad jag ska ta mig till. Gråter minst ett par gånger per dag och livet känns allmänt meningslöst... Hoppas på lite hopp inom en snar framtid (5 månader är riktigt länge alltså). 

Kram på er!

• Svar på tråden Hur hade ni gjort? Hjärtformad livmoder. HJÄLP!
  • Bubbel85

Allt gick väldigt bra tillslut! Blev gravid innan jag hann få tid för "utredning", hade blödningar i början men sen en helt normal graviditet. Hjärtformen syntes dock tydligt på rutin-ulet, men det verkar inte påverkat alls. Vår Elsa föddes i 39+4 (40+0 enligt ÄL ) :)

Svar på tråden Hur hade ni gjort? Hjärtformad livmoder. HJÄLP!